laatste update: 03-2023
ongedefinieerd
Elevatorpitch
Mijn beoordeling voor aandelen ZTO Express (Cayman) Inc. (ZTO) (2057:HK) is Hold. Ik heb eerder de financiële gegevens en operationele prestaties van ZTO Express over het derde kwartaal van 2022 beoordeeld met mijn eerdere schrijven van 23 november 2022.
Na beoordeling van ZTO’s zwakkere financiële 2023 vooruitzichten en rekening houdend met de recente outperformance van de aandelenkoers en de huidige PEG-ratio, blijf ik ZTO Express een Hold-rating toekennen.
De verwachtingen van de markt met betrekking tot de vooruitzichten van ZTO voor 2023
Aan de verkoopkant ziet ZTO Express het redelijk goed in 2023, maar ze verwachten niet dat de financiële resultaten van het bedrijf dit jaar net zo goed zullen zijn als in het voorgaande jaar.
De omzetgroei van ZTO Express in RMB of lokale valuta zal naar verwachting matigen van +20,6% voor fiscaal 2021 en +17,4% voor FY 2022 tot +15,8% in het lopende jaar, gebaseerd op consensuscijfers afkomstig van S&P Capital IQ. Het is het waard merk op dat de consensusomzetraming voor het boekjaar 2023 voor ZTO met -2,5% is verlaagd van RMB 42.372 miljoen vanaf midden november 2022 naar RMB 41.308 miljoen vanaf 8 februari 2023.
Analisten voorspellen ook dat ZTO’s non-GAAP gecorrigeerde nettowinstgroei (in RMB-termen) zal vertragen van +35,2% in FY 2022 naar +21,0% voor FY 2023. Evenzo verwacht de markt dat de genormaliseerde WPA van ZTO Express zal groeien in een langzamer tempo van +21,2% in het huidige fiscale jaar, in vergelijking met de niet-GAAP WPA-stijging van het bedrijf van +37,0% voor FY 2022.
De zwakkere groeiprognoses van ZTO voor 2023 worden waarschijnlijk veroorzaakt door verwachtingen dat volume-uitbreiding wordt gecompenseerd door prijsdalingen, zoals beschreven in de volgende twee secties van het artikel.
Volume-uitbreiding
Volgens een nieuwsartikel van 28 januari 2023 gepubliceerd door de Chinese staatsmedia Wereldwijde tijden, groeiden “pakketten opgehaald” en “pakketten afgeleverd” in China met respectievelijk +5% op jaarbasis en +10% op jaarbasis tijdens de nieuwjaarsvakantie van 2023. Vooruitkijkend voorspelt het State Post Bureau of China dit jaar een groei van +7% voor de Chinese pakketbezorgingsindustrie volgens een China dagelijks nieuwscommentaar vrijgegeven op 18 januari 2023.
ZTO Express bevindt zich in een goede positie om een snellere volumegroei te realiseren in vergelijking met de sector. ZTO benadrukte in zijn persbericht over de resultaten van het derde kwartaal van 2022 dat het bedrijf “ervan overtuigd is dat het zijn marktaandeel in het volledige jaar 2022 met ten minste één procentpunt zal vergroten”. Het bedrijf heeft in het afgelopen decennium 14,5 procentpunt marktaandeel gewonnen, en het heeft een aandeel van 22,1% in de Chinese markt voor koeriersdiensten op 30 september 2022. Het is redelijk om aan te nemen dat ZTO Express zijn volumeaandeel in de Chinese koerierssector in 2023 en daarna kan blijven vergroten, te oordelen naar het trackrecord van het bedrijf en managementcommentaar.
Maar het is zeer waarschijnlijk dat de omzetgroei van ZTO Express in FY 2023 vertraagt, aangezien de toename van het leveringsvolume van het bedrijf teniet kan worden gedaan door lagere prijzen, zoals ik in de volgende sectie zal bespreken.
Prijsdalingen
BofA (BAC) effecten heeft onlangs op 6 februari 2023 een nieuw onderzoeksrapport uitgebracht (niet openbaar beschikbaar) met de titel “Key Takeaways From China Express Delivery Expert Call”. zal waarschijnlijk “prioriteit geven aan het verwerven van marktaandelen na volledige heropening”.
De door BofA geïnterviewde branche-expert voorspelde met name dat de Chinese markt voor koeriersdiensten in de periode februari-maart 2023 mogelijk getuige zou kunnen zijn van een gemiddelde verkoopprijs of ASP-verlaging van ongeveer RMB0,10-0,20. Dit is behoorlijk significant, aangezien de eigen ASP van ZTO Express al is gedaald van RMB 1,45 in het eerste kwartaal van 2022 naar RMB 1,36 voor Q3 2022.
Met name erkende ZTO Express tijdens de Q3 2022-resultatenbriefing van het bedrijf eind november vorig jaar dat “de toename van het volume in volgend jaar het doelwit van ieders aandacht zal zijn”, hoewel “de groei van de industrie was vertraagd”. De opmerkingen van het management van ZTO tijdens de meest recente oproep voor kwartaalcijfers lijken in overeenstemming te zijn met de mening van de branche-expert. Het is waarschijnlijk dat Chinese koeriersdiensten bereid zullen zijn om prijsverlagingen te gebruiken als middel om volumeaandeel te verwerven, en dit zal zeer waarschijnlijk de omzet (prijs vermenigvuldigd met volume) en winst van ZTO in 2023 schaden.
De recente outperformance van de aandelenkoers heeft de wind in de rug prijsgegeven
Vanaf Alfa zoeken prijsgegevens zijn de aandelen van ZTO Express met +22,8% gestegen na de publicatie van mijn eerdere artikel op 23 november 2022. In deze periode is de S&P 500 (SP500) slechts licht gestegen met +2,9%. De goede koersprestaties van ZTO in de afgelopen maanden zijn grotendeels te danken aan het optimisme over de heropening in China.
Ook lijken de aandelen van ZTO nu redelijk gewaardeerd te zijn. Het aandeel wordt momenteel verhandeld tegen 19,2 keer de consensus voor de komende twaalf maanden op basis van de genormaliseerde P/E IQ’s van S&P Capital waardering gegevens. Het consensus 2023 genormaliseerde WPA-groeipercentage voor ZTO Express is +21,2%. Dit impliceert dat de huidige PEG-ratio (Price Earnings to Growth) van ZTO Express ongeveer 0,9 keer is. Aangezien een PEG-ratio van 1 indicatief is voor een eerlijke waardering, lijkt het potentiële voordeel voor de aandelen van ZTO niet significant te zijn.
Afsluitende gedachten
De aandelen van ZTO Express (Cayman) Inc. zijn niet ondergewaardeerd, rekening houdend met de recente prestaties van de aandelenkoers en de huidige PEG-waardering. Gezien het feit dat de omzet- en winstgroei van ZTO dit jaar naar verwachting zal matigen, zie ik geen reden om optimistisch te zijn over de aandelen van het bedrijf. Als zodanig handhaaf ik mijn Hold-rating voor ZTO Express (Cayman) Inc.