laatste update: 02-2023
Marko Geber/DigitalVision via Getty Images
Met sterke fundamenten, een gezonde financiële basis en positieve vooruitzichten voor de hele sector, heeft de Avis Budget Group (NASDAQ: AUTO) is een overtuigend argument voor een aantrekkelijk waardeaandeel op de lange termijn.
Door naar de voorraad te kijken grafiek alleen al is een belegger misschien niet zo enthousiast over het idee om CAR op te nemen in een aandelenportefeuille. Op jaarbasis is het aandeel bijna 19% gedaald en presteert het iets beter dan de S&P 500. Vanaf het hoogtepunt in maart 2022 daalde het met ongeveer 45%. Alle negen ratingbureaus die momenteel het aandeel dekken, gaven het een “houden” rating, zoals MarketWatch meldde. Toch is het gemiddelde koersdoel voor 12 maanden $ 217, wat een rendement van ongeveer 32% zou betekenen. Dus, is Avis een aantrekkelijke investering tegen de huidige prijs voor iemand die nieuwe aandelen toevoegt aan een langetermijnportefeuille of zal de hoop tevergeefs zijn?
Laten we eerst naar de sector kijken.
Er komen mooie tijden aan voor autoverhuur
Naarmate autodelen steeds aantrekkelijker wordt, wordt het huren van een auto ook steeds aantrekkelijker. Autodelen moet echter niet worden beschouwd als concurrentie voor autoverhuur, maar alleen als het zoveelste alternatief voor het traditionele autobezit. Zoals gepubliceerd door Statista, wordt verwacht dat de autoverhuurmarkt tot 2027 jaarlijks met 7,98% zal groeien, waarbij de meeste groei plaatsvindt in de Verenigde Staten. Ook wordt verwacht dat de omzet van de hele sector meer dan $ 81 miljard zal bedragen met een gemiddelde omzet per gebruiker van meer dan $ 197. Dit biedt ons een redelijke tijdshorizon van drie tot vier jaar (terwijl sommige analisten verwachten dat deze trend zelfs tot 2029 zal aanhouden).
Afgaand op mijn ervaring kan deze groei gedeeltelijk worden verklaard door twee belangrijke factoren. Een daarvan is de verschillende opvattingen van millennials en generatie Z als het gaat om autobezit. Het bezit van een auto die we maar een fractie van de dag gebruiken, lijkt financieel misschien niet zo aantrekkelijk als het huren van een auto op momenten dat we hem echt nodig hebben. Dit geldt ook voor autodelen. Daarom zouden we de komende twee decennia een diepgaandere transformatie van de hele auto-industrie kunnen zien, hoewel deze transformatie hoogstwaarschijnlijk niet stabiel zal zijn. GetJerry.com meldt zelfs dat het autobezit in sommige delen van de VS (Californië) in stijgende lijn gaat.
De andere belangrijke factor is inflatie. Met torenhoge autoprijzen kunnen consumenten het moeilijker vinden om een nieuwe auto te kopen (of zelfs te financieren). En met hogere kosten van levensonderhoud in het algemeen zou de wens om een auto te bezitten kunnen vervagen, zoals gerapporteerd door het Britse tijdschrift Motortrader.com. Hoewel het bezit van een auto heel zinvol is in landelijke gebieden waar het openbaar vervoer schaars of op zijn minst een beetje onhandig is, vinden steeds meer “stedelingen” het aantrekkelijker om af en toe een auto te huren om een langdurige verbintenis met zo’n dure auto te vermijden. luxe.
Sterke grondbeginselen
Kijkend naar de balans en resultatenrekening van Avis, springt één jaar er (niet verwonderlijk) uit: 2020. Net als veel andere autoverhuurbedrijven werden wagenparken gedeeltelijk verkocht vanwege een gebrek aan vraag, terwijl de prijzen voor gebruikte auto’s onmiddellijk daalden. En toch, terwijl 2020 een verschrikkelijk jaar was voor de hele branche, slaagde Avis er in 2022 in om hun omzet met 26,6% te laten groeien in vergelijking met 2021 en met meer dan 28% in vergelijking met 2019. (Ik zal het jaar 2020 voorlopig gewoon negeren en berekenen de cijfers van 2022 met de laatst gerapporteerde TTM-cijfers). In 2022 was de brutowinst 48,8% hoger dan in 2021. De nettowinst steeg met 111,9%.
Laten we ons vervolgens concentreren op de nettowinstmarge, die ons vertelt hoeveel netto-inkomsten een bedrijf overhoudt van zijn inkomsten. Avis slaagde erin om de afgelopen jaren hun nettowinstmarge aanzienlijk te laten groeien. In 2018 was de nettowinstmarge slechts 1,8%, in 2019 steeg deze naar 3,2%, in 2021 naar 13,8% en uiteindelijk in 2022 naar 23,1%. Dit maakt Avis een steeds winstgevender bedrijf, ondanks de negatieve aandelenprestaties in 2022.
We zullen hierna kijken naar de activa-omzet. Deze maatstaf vertelt een investeerder hoe efficiënt een bedrijf zijn activa gebruikt. Vanuit dit perspectief is Avis een vrij efficiënt bedrijf met een hoge activa-omzet die in (of nabij) de jaren 40 schommelt. In 2018 had Avis een activaomzet van 47,6% (dwz de dollarwaarde van hun inkomsten was 47,6% van de dollarwaarde van hun totale activa). In 2019 daalde de asset turnover licht tot 39,7%, terwijl deze steeg tot 41,2% in 2021 en tot 46,8% in 2022.
Het zou natuurlijk niet financieel gezond zijn om een bepaald slecht jaar te negeren, aangezien een slecht jaar gemakkelijk een bedrijf zou kunnen beëindigen. Laten we ons dus concentreren op de financiële gezondheid van Avis om te zien of 2020 de hefboomwerking van het bedrijf aanzienlijk heeft beïnvloed of niet.
De soliditeit van de financiële gezondheid van Avis
Om me te concentreren op de soliditeit van de financiële gezondheid van Avis, ga ik kijken naar de totale schuld/totale activa-ratio van het bedrijf om een zeer belangrijke vraag te beantwoorden: hoe vreemd is het bedrijf? Hoe hoger het getal, hoe hoger de hefboomwerking.
In 2018 bedroeg de totale schuld/totale activa-ratio van Avis 0,98, wat betekent dat het bedrijf bijna evenveel totale activa als totale passiva had. Het verbeterde licht naar 0,97 in 2019, terwijl het steeg naar 1,01 in 2021 en uiteindelijk naar 1,02 in 2022. Dus ja, we zien een (zeer) lichte verslechtering van de totale ratio voor een getal onder nul geeft meer activa dan passiva aan. Een verslechtering van deze ratio van 0,98 (2019) naar 1,02 (2022) is misschien niet zo verrassend als je kijkt naar de dramatische impact van Covid op de economie als geheel. Dit toont ons dat ondanks het feit dat het een nadelig effect heeft op het nettoresultaat zoals gerapporteerd in de winst-en-verliesrekening van het bedrijf, het jaar 2020 de totale ratio van het bedrijf niet significant heeft verhoogd, aangezien het de hefboomwerking van het bedrijf niet significant heeft verhoogd. Daarom kunnen we 2020 wat dat betreft buiten beschouwing laten. (Als het echter om de cashflow gaat, rapporteerde Avis – niet verwonderlijk – de laagste cashflow uit operaties gedurende het jaar 2020.)
Het alternatief
Vergeleken met een van zijn grootste rivalen, Hertz (HTZ), lijkt Avis mij het betere alternatief, vooral als het gaat om omzetgroei en netto-inkomsten tussen 2018 en 2022. Hoewel Avis in die periode zijn inkomsten zou kunnen laten groeien, zijn de inkomsten van Hertz nog steeds achter bij hun hoogtepunt in 2018 en 2019 (en toch weer aan het groeien). Bovendien was het nettoresultaat van Hertz vanaf 2018 in heel 2020 negatief.
Aan de andere kant lijkt Hertz misschien niet zo onaantrekkelijk als een langetermijnaandeel als we kijken naar de verhouding tussen totale schulden en totale activa van het bedrijf. Terwijl het in 2018 op 0,95 stond, verbeterde het tot 0,85 in 2021. En zelfs als we het voor 2022 berekenen met de laatst gerapporteerde cijfers, is deze ratio 0,87, wat betekent dat het bedrijf meer totale activa heeft dan totale schuld.
Met een nettowinstmarge van 19,5% in 2022 (berekend met de laatst gerapporteerde cijfers zoals hierboven vermeld), was Hertz iets minder winstgevend dan Avis, maar had toch een matig betere totale ratio.
Dus wat kan er mis gaan?
Het aandeel heeft momenteel een verbazingwekkend lage K/W-ratio van 2,9. Ondanks het feit dat het bedrijf erin slaagde om hun WPA gedurende de drie kwartalen te verhogen, betekent een lage K/W-ratio vaak dat beleggers bang zijn voor lagere WPA in de toekomst. Lagere winst per aandeel is inderdaad een mogelijkheid in een niet zo milde recessie. In het geval van een wat ernstiger recessie zijn er verschillende factoren die de autoverhuur kunnen belemmeren.
Vermindering van het toerisme. Mochten we een vermindering van het toerisme zien – hoe onwaarschijnlijk dat nu ook mag lijken – dan zullen we waarschijnlijk ook een vermindering van de autoverhuur zien. Het valt te betwijfelen of dit negatieve effect zou worden verzacht door meer zakelijke autoverhuur, die tijdens een gematigde recessie waarschijnlijk ook zal afnemen.
Stijgende olieprijzen. Het is moeilijk te zeggen waar de olieprijs over tien maanden naartoe gaat, omdat dit niet alleen afhangt van de oorlog in Oekraïne, maar ook (en nog meer) van de aanhoudende heropening van China. Een snelle en continue grootschalige heropening zou een aanzienlijk hogere vraag en dus aanzienlijk hogere energieprijzen kunnen genereren. De resulterende stijging van de gasprijzen zou ook de totale kosten van het huren van een auto verhogen en kan ook worden beschouwd als een potentieel negatief effect voor de sector.
Inflatie. Als de inflatie hoog blijft en niet daalt tot het niveau van voor de pandemie, zullen klanten op de lange termijn in hun uitgaven moeten snijden, vooral als de lonen de inflatie niet blijven bijhouden. Nogmaals, een snelle en gestage heropening van China zal waarschijnlijk opwaartse druk voor de inflatie creëren.
Marktrisico. Ondanks de toch al lage K/W-ratio van Avis, dalen de K/W-ratio’s vaak tijdens recessies. Volgens Schroeders bereikt de achterblijvende K/W-ratio van de S&P 500 “over het algemeen rond de 12x” tijdens recessies (inclusief de Grote Depressie), terwijl de huidige K/W-ratio van deze belangrijke index momenteel 20,29 bedraagt. Mochten we met een typische recessie te maken krijgen, dan zou dat een verdere daling van de S&P-index met maar liefst 40% betekenen. Hoewel Avis op de lange termijn een goede investering lijkt, zou het marktrisico mogelijk meer pijn betekenen voor kortetermijnbeleggers.
Conclusie
Kijkend naar de vooruitzichten van de sector in het algemeen en naar de basisprincipes van Avis, lijkt het bedrijf een interessante aanvulling op een aandelenportefeuille op lange termijn (3 tot 4 jaar). Aan de andere kant kunnen veel potentieel negatieve kortetermijnfactoren schade toebrengen aan kortetermijnbeleggers die het aandeel slechts zes tot twaalf maanden willen vasthouden. Dergelijke negatieve kortetermijnrisico’s lijken echter niets te veranderen aan de algemene 3- tot 4-jaarsvooruitzichten van dit aandeel.