laatste update: 03-2023
©Reuters. BESTANDSFOTO: Een logo of zegel van het Amerikaanse ministerie van Justitie met het hoofdkantoor van het ministerie van Justitie, bekend als “Main Justice”, is te zien achter het podium in de briefingruimte van het hoofdkantoor van het ministerie voor een persconferentie met de procureur-generaal in Washington,
Door Diane Bartz en David Shepardson
WASHINGTON (Reuters) – Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft dinsdag een rechtszaak aangespannen om te voorkomen dat JetBlue Airways (NASDAQ:) koopt Geest luchtvaartmaatschappijen (N:), zeggend dat de geplande fusie “reizen voor veel prijsbewuste reizigers buiten bereik zou brengen”.
De klacht, die werd ingediend bij de federale rechtbank van Boston, zei dat JetBlue van plan was om 10% tot 15% van de stoelen uit elk Spirit-vliegtuig te verwijderen.
“Minder stoelen betekent minder passagiers – en hogere prijzen voor degenen die het zich nog kunnen veroorloven om in het vliegtuig te stappen. Dit zal zakenreizigers er waarschijnlijk niet van weerhouden om op zakelijke onkostenrekeningen te vliegen, maar zou reizen voor veel prijsbewuste reizigers buiten bereik brengen.” ‘, aldus de klacht.
JetBlue had eerder gezegd dat het verwachtte dat de deal begin 2024 zou worden afgerond, waardoor er indien nodig tijd overblijft voor rechtszaken.
JetBlue zegevierde in een maandenlange biedingsoorlog voor Spirit Airlines nadat de ultra-low-cost luchtvaartmaatschappij eind juli zijn bod accepteerde.
Vanaf het begin werd verwacht dat de overname van Spirit door JetBlue een zware antitrustbeoordeling zou ondergaan, omdat de vier grootste luchtvaartmaatschappijen – American Airlines (NASDAQ:), United Airlines, Delta Air Lines (NYSE:) en Southwest Airlines (NYSE:) – controle hebben over 80 % van de Amerikaanse binnenlandse markt.
CEO Robin Hayes zei maandag dat hij een rechtszaak van de regering verwachtte.
JetBlue heeft betoogd dat de fusie, die de op vier na grootste luchtvaartmaatschappij van de VS zou creëren met een marktaandeel van 9%, goed was voor de concurrentie en haar in staat zou stellen beter te concurreren met de grote luchtvaartmaatschappijen.
De bedrijven hebben aangeboden om de belangen van Spirit in Boston en New York te verkopen, samen met enkele activa in Florida, in een poging de antitrustzorgen van de regering weg te nemen.