laatste update: 01-2023
maki_shmaki/iStock via Getty Images
De stelling over de investering in ijzererts hangt af van het tempo van de heropening in China
IJzererts is een kritieke grondstof in de staalproductie, waarvan de spotprijzen gebonden zijn aan de wereldwijde cyclus van de bouw- en productiesectoren. In de afgelopen weken, China’s snelle heropening cadans van het vorige Zero Covid-beleid heeft de ijzerertsprijzen enorm opgedreven. Daardoor naderen de spotprijzen nu snel $ 118 per ton op het moment van schrijven, met een stijging van 49,5% ten opzichte van de recente bodem in november 2022. Dit komt omdat het land goed was voor een immense 43,07% van de wereldwijde vraag naar ijzererts op 1,12 miljard ton.
Waarom is dit belangrijk voor Vale SA (NYSE: VALE)? Het bedrijf blijft een van de grootste ijzerertsproducenten ter wereld met 310 miljoen ton in 2022, met tot 360 miljoen ton gepland tegen 2026. Hoewel het bedrijf zijn inkomsten niet uitsplitst naar geografische segmenten, is het niet verwonderlijk dat de voorraad met 38,6 miljoen ton is gestegen. %, aangezien de grondstof 59,7% van zijn omzet over de afgelopen twaalf maanden vertegenwoordigt.
Marktanalisten zijn optimistisch over het herstel van de ijzerertsprijzen naar het bereik van $ 150- $ 200, in de buurt van de hyperpandemische hoogtepunten, als gevolg van de enorme injectie door de Chinese overheid van 300 miljard yuan (het equivalent van $ 43 miljard) voor infrastructuurinvesteringen. We beginnen al tekenen van ommekeer te zien met de recente versoepeling van de vastgoedregelgeving, waaronder onder andere lagere hypotheekrentes, limieten op vastgoedcommissies, financieringsbeleid voor door schulden geteisterde ontwikkelaars en versoepeling van eerdere afkoelingsmaatregelen.
Bovendien is een tien jaar oud beleid al teruggedraaid door de China Securities Regulatory Commission, waardoor gekwalificeerde projectontwikkelaars achterdeurfinanciering kunnen verkrijgen via andere beursgenoteerde bedrijven. Zerlina Zeng, senior kredietanalist bij CreditSights Singapore LLC, zei:
Dit is een signaal van de belangrijkste toezichthouders in een poging om het marktvertrouwen in de vastgoedsector te helpen herstellen en een positieve feedbacklus te creëren tussen de huizenkopers, ontwikkelaars en de fysieke markt. (Bloomberg)
Deze strategieën brengen mogelijk niet direct het onmiddellijke herstel van de vastgoedmarkt in China op gang vanwege de vertraging in de regelgeving, de toenemende COVID-19-infecties in het land en de Chinese nieuwjaarsfestiviteiten. We verwachten echter dat deze tegenwind medio 2023 snel zal verdwijnen, waarbij marktanalisten al optimistisch een bbp-herstel voorspellen tot 4,7% in 2023, tegen 3% in 2022 en 6% in 2019.
Bovendien beschermt VALE op agressieve wijze de ijzerertsprijzen door de productie voor 2023 zorgvuldig te beheren. Het management leverde een lager dan verwachte verwachting van maximaal 320 miljoen ton tegen de consensusschattingen van 325,6 miljoen en de totale capaciteit van 400 miljoen. Door de markt niet te overspoelen met overtollig ijzererts en zich te concentreren op erts van hogere kwaliteit en productie met toegevoegde waarde, verwacht het bedrijf ook betere winstmarges te realiseren, waardoor het mogelijk zijn dividenden en cashflow in de toekomst zal vergroten. Gustavo Pimenta, CFO van VALE, zei:
De marges zijn aanzienlijk groter. Dus ook al zit ik op 340-360 miljoen ton, vanuit het oogpunt van waardecreatie zullen we veel waarde toevoegen aan onze aandeelhouders. (Bloomberg)
Ten slotte blijft de ijzerertsvoorraad van China laag op 131,3 miljoen ton op het moment van schrijven, wat duidt op een evenwichtige vraag en aanbod, waardoor de ijzerertsprijzen en de productie van ruw staal tijdelijk verder worden gestabiliseerd. Zodra de onroerendgoedmarkt van het land vanaf H2’23 serieus herstelt, verwachten we een daaruit voortvloeiende stijging van de ijzerertsprijzen, die een vergelijkbare stijging van de aandelenkoersen van VALE zal veroorzaken.
Ondanks de scheiding ziet het basismetaalbedrijf er nog steeds robuust uit
Naast een samenwerking met Ford Motor (F) om nikkel te ontwikkelen in Indonesië, heeft VALE ook langetermijnovereenkomsten voor de levering van nikkel getekend met Tesla (TSLA) en General Motors (GM). Dit wordt toegeschreven aan de vraag naar alternatieve batterijen in de EV-markt, naast de veelgebruikte lithium-ijzerfosfaat LFP-batterij met een gemiddelde vermogensdichtheid tussen 160 en 200 Wh/kg. NMC-batterijen (nikkel, mangaan en kobalt) bieden mogelijk tot 270 Wh/kg, wat het aantal kilometers van de elektrische auto met 20% vergroot tot 300 mijl per volledige lading. Daarom is het niet verwonderlijk dat sommige autofabrikanten de premium NMC-optie blijven aanbieden, ondanks het hogere prijskaartje met 20%.
In de tussentijd probeert VALE ook zijn basismetaalactiviteiten los te koppelen van het kernsegment van de ijzerertsactiviteiten, waardoor mogelijk tot $ 40 miljard aan extra waarde kan worden ontgrendeld. Interessant is dat het bedrijf in plaats daarvan een partnerschapsstrategie zoekt, in plaats van het gebruikelijke IPO-pad. Hoewel er niets werd vermeld, stellen we dat de andere partij mogelijk TSLA is, aangezien laatstgenoemde naar verluidt in 2021 geïnteresseerd was in het kopen van een belang in Glencore, hoewel hij terughoudend was vanwege de complicatie van de kolenhandel. Ervan uitgaande dat het logisch was dat het VALE-management de bedrijfsscheiding opnieuw bekeek, ondanks de piek van de angst voor een recessie in 2023.
De nikkel- en koperhandel is inderdaad belangrijk voor VALE, aangezien deze tot 15% van haar jaaromzet vertegenwoordigt. Bovendien streeft het bedrijf ernaar zijn nikkelproductie uit te breiden met een CAGR van 6,65% van 168.000 ton in 2021 tot 300.000 ton in 2030, en tegelijkertijd zijn koperproductie te verdrievoudigen tot 900.000 ton. De vooruitzichten zijn inderdaad goed, aangezien de wereldwijde marktomvang voor deze twee grondstoffen naar verwachting zal toenemen met een CAGR van 4,9% tot $ 500 miljard in 2030.
Met de CEO van TSLA die beroemd is om tot 20 miljoen jaarlijkse EV-productie tegen 2030 te begeleiden, is het geen wonder dat het bedrijf zijn langetermijnleveringsovereenkomst moet versterken, vooral vanwege de intense elektrificatie-inspanningen van veel andere autofabrikanten en hernieuwbare bedrijven. We weten echter niet zeker hoe het de samenwerking wil financieren voor ongeveer $ 20 miljard, vanwege de impact van de angst voor een recessie op de vraag naar elektrische auto’s. De autofabrikant moest naar verluidt zeldzame kortingen aanbieden aan klanten in de VS, China, Japan, Zuid-Korea en Australië om zijn verkoopvolume op peil te houden.
Ondertussen blijft TSLA een robuuste balans rapporteren, met contanten/investeringen van $ 21,1 miljard en minimale langetermijnschulden van $ 1,4 miljard in het laatste kwartaal. Nu de Gigafactories in Berlijn en Texas nog steeds hun ontwerpcapaciteit bereiken, zou het bedrijf mogelijk op korte termijn hogere kapitaaluitgaven kunnen melden, als de CEO zijn twaalf Gigafactories wereldwijd tegen 2030 echt serieus neemt. zijn ook verslechterd, met een enorme toename van de negatieve perceptie van 4,2% in november 2020 tot 22% in november 2022. Dit heeft natuurlijk invloed gehad op de aandelenkoersen, die het afgelopen jaar tragisch daalden met -66,04%, tegen VALE met 19,59% en de S&P 500 Index op -17,12% tegelijkertijd.
Aan de andere kant verwachten we dat VALE zal profiteren van het uiteindelijke mogelijke partnerschap, aangezien we mogelijk een duidelijke omzet- en winstgroei zullen zien, toegeschreven aan TSLA’s verwachte omzet CAGR van 31,4% en EPS CAGR van 36,8% tot en met FY2025. Dit kan naar onze mening ook wijzen op een mogelijke opwaartse bijstelling van de uitvoering van de miner, tegen de huidige marktprojectie van -5,4% en -9,5% tegelijkertijd. De tijd zal het leren.
Dus, is VALE Stock een koopverkopen of vasthouden?
WAARDE 1Y EV/omzet en P/E waarderingen
S&P Kapitaal IQ
VALE handelt momenteel tegen een NTM P/E van 6,83x, in lijn met het 3Y pre-pandemische gemiddelde van 6,80x, hoewel hoger dan het 1Y gemiddelde van 5,0x.
VALE 1Y aandelenkoers
Alfa zoeken
Op basis van VALE’s verwachte winst per aandeel van $ 2,30 voor FY2024 en de huidige K/W-waarderingen, kijken we naar een gematigd koersdoel van $ 15,70. Hoewel de consensusschattingen optimistischer zijn, met een koersdoel van $19,20, lijkt er inderdaad een beperkt opwaarts potentieel te zijn vanaf de huidige niveaus. Hoewel China’s tussentijdse vraag naar ijzererts kan stijgen, is het optimisme waarschijnlijk al ingebakken in de waardering, toegeschreven aan het indrukwekkende voorraadherstel van 49,5% sinds het dieptepunt in september.
Afhankelijk van hoe de zaken zich de komende jaren ontwikkelen met de tegendraadse opleving van de Chinese vraag en de wereldwijde recessievrees, zal VALE waarschijnlijk ook volatiel blijven. Voor nu gaan marktanalisten voorzichtig uit van een omzet van $ 39,58 miljard voor FY2024 en een winst per aandeel van $ 2,45, met tegelijkertijd een vrije kasstroom van $ 8,9 miljard. Beleggers moeten er echter rekening mee houden dat de dividenduitkeringen kunnen worden beïnvloed door de scheiding van de ijzererts- en koper/nikkelactiviteiten, wat mogelijk kan leiden tot dividenduitkeringen van $ 0,86 in FY2024. Dit suggereert rendementen van 4,9% tegenover het 4-jaarsgemiddelde van 7,53% en de sectormediaan van 2,12%.
In de tussentijd geven we er de voorkeur aan om het VALE-aandeel voorlopig te beoordelen als Hold vanwege de verminderde veiligheidsmarge. Achtervolg deze rally niet.