Tweederde van de Ford-dealers meldt zich aan om EV’s te verkopen in 2023

laatste update: 01-2023


In september stelde Ford zijn dealers een ultimatum: zich ertoe verbinden elektrische auto’s te verkopen of het recht om ze te verkopen kwijt te raken. Ongeveer tweederde, zegt het bedrijf nu, heeft ingestemd met het plan.

Van Ford’s F,
+0,46%
ongeveer 3.000 franchisedealers, 1.920 tekenden voor plannen waarbij ze een nieuwe infrastructuur moesten bouwen om de auto’s te verkopen. Ze zijn ook overeengekomen om zonder onderhandeling EV’s tegen vaste prijzen te verkopen.

De inzet was niet gratis. Het vereiste dat dealers veel geld moesten uitgeven om de infrastructuur op te bouwen om elektrische voertuigen te verkopen en te onderhouden.

Maar degenen die zich niet hebben aangemeld, verliezen voor meerdere jaren het recht om elektrische auto’s te verkopen.

Dealers hadden de keuze uit twee niveaus. Voor één niveau moesten ze minimaal $ 500.000 investeren en één oplader installeren. Op dat niveau – Certified genaamd – wonnen dealers het recht om 25 EV’s per jaar te verkopen. Een hoger niveau – Certified Elite – vroeg hen om ten minste $ 900.000 te investeren, twee opladers te installeren (waarvan er één openbaar zou zijn) en te investeren in aanvullende personeelstraining. Die dealers wonnen het recht om meer EV’s te verkopen.

Uitchecken: Bespaart elektrisch rijden echt geld? Een vrek voert de cijfers uit

Ford minder agressief dan de meeste

De auto-industrie is bezig om elektrisch te gaan. Vier staten hebben maatregelen genomen om de verkoop van nieuwe auto’s op gas tegen 2035 te verbieden.

Veel buitenlandse rivalen hebben een datum vastgesteld waarop ze van plan zijn hun laatste auto op gas te verkopen – vaak 2030. Binnenlandse autofabrikanten zijn nog niet zo ver gegaan, maar sommigen zijn verder gegaan dan Ford. GM GM,
+0,21%,
is bijvoorbeeld van plan om tegen 2035 een overwegend elektrische line-up te verkopen.

Zie ook: EU verbiedt nieuwe auto’s op gas vanaf 2035

Ford heeft zich verzet tegen het stellen van grote publieke doelen. In plaats daarvan heeft het bedrijf zijn eerste EV’s voor de massamarkt geïntroduceerd, terwijl het een gasaangedreven line-up handhaafde en geen toezeggingen deed aan de een of de ander.

De volledig elektrische Mustang Mach-E is een verkoopsucces. Dealers hebben moeite om de sportieve elektrische SUV op voorraad te houden.

Maar de grote gok is op de F-150 Lightning – een volledig elektrische versie van het bestverkochte product van het bedrijf, de F-150 pick-up. Ford accepteerde zoveel reserveringen voor Lightning-trucks dat het een achterstand van drie jaar had en gedwongen werd nieuwe fabriekscapaciteit te bouwen om de productie te versnellen.

Plan ziet terugslag

Toch zijn niet alle dealers aan boord.

Dealers hebben een chaotische rit door de COVID-19-pandemie achter de rug. Ze hebben nieuwe auto’s tegen recordprijzen verkocht. Maar ze hebben moeite gehad om voldoende voorraad te krijgen om te verkopen, omdat autofabrikanten door een tekort aan microchips minder auto’s bouwden.

Die achtbaan betekent dat velen niet gemakkelijk een half miljoen dollar of meer kunnen neerleggen om aan het mandaat te voldoen.

Dealers in drie staten hebben het bedrijf aangeklaagd en beweren dat het mandaat in strijd is met franchisewetten.

Zie ook: 2,1 miljoen EV’s en plug-in hybrides op Amerikaanse wegen, en dit is hoeveel benzine ze hebben bespaard

Maar rivalen zien helemaal af van dealers

Maar Ford heeft een stok achter de deur van de EV-verkoop – Tesla’s TSLA,
+3,23%
voorbeeld.

Tesla heeft een enorme voorsprong in de verkoop van elektrische auto’s. Zijn Model Y SUV en Model 3 sedan zijn ’s werelds twee best verkochte EV’s. De meeste maanden verkoopt Tesla meer Model 3’s dan de rest van de branche allerlei soorten EV’s verkoopt – en de Model 3 is Tesla’s op een na best verkochte auto.

Tesla doet het allemaal zonder dealers. Het bedrijf verkoopt auto’s online en levert en onderhoudt ze via winkels die het bedrijf zelf bezit en exploiteert.

Zien: Tesla vindt een maas in de wet in staten waar dealerships verboden zijn: tribale landen

Jim Farley, CEO van Ford, heeft openlijk nagedacht over de overgang naar een soortgelijk model waar dealers bestaan ​​om auto’s te leveren en te onderhouden. Hij haalde dat van tafel in ruil voor dealers die zich aansloten bij het EV-certificeringsplan.

“We gokken op het franchisesysteem”, zei Farley over het plan. “De nummer 1 EV-speler in de VS wedde tegen de dealers. We wilden de tegenovergestelde keuze maken.”

Dit verhaal liep oorspronkelijk verder KBB.com.

Plaats een reactie