Transocean-aandelen moeten profiteren van recordwinsten van oliemaatschappijen

laatste update: 12-2022


Reg Lancaster/Hulton Archief via Getty Images

Transoceaan (NYSE:RIG) de voorraad is aanzienlijk gestegen na de publicatie van mijn laatste artikel over deze grote offshore-boormachine. Maar naar mijn mening is het Zwitserse bedrijf veel te goedkoop, gezien het feit dat oliemajors maken echt enorme winsten. Maar laat me dit in wat meer detail uitleggen.

Transocean’s winst release

Het bedrijf publiceerde op 2 november zijn winstrapport. Over het algemeen overtroffen de resultaten de verwachtingen en waren ze ongeveer in lijn met de resultaten die over de vorige periode werden gerapporteerd.

RIG’s resultaten

De gegevens worden gegeven in $ miljoen.

2Q2022 3Q2022
Totale inkomsten uit contractboringen 692 691
Totale gecorrigeerde inkomsten uit contractboringen 722 730
Bedrijfs- en onderhoudskosten 433 411
Nettoverlies 68 28
Aangepaste EBITDA 245 268
Contractachterstand 6200 7300

Bron: opgesteld door de auteur op basis van de gegevens van het bedrijf

In sommige opzichten waren de 3Q-resultaten van RIG beter in vergelijking met 2Q2022. Dit geldt met name voor de kosten, het nettoverlies en de EBITDA. Ook de resultaten bleken beter dan de analisten hadden voorspeld. De niet-GAAP EPS van Transocean was -$ 0,06, een verbetering van $ 0,12. De aangepaste inkomsten uit contractboringen bedroegen ondertussen $ 730 miljoen, een stijging van $ 64,91 miljoen.

RIG’s CEO Thigpen was ook positief over de prestaties van het bedrijf. Maar ik wil niet te veel in detail treden over de recente inkomsten, aangezien ze behoorlijk voorspelbaar waren. In plaats daarvan zou ik me in mijn analyse willen concentreren op het herstel van de sector, de achterstand van het bedrijf en de waarderingen van RIG.

Winst van oliemajors

Er is veel gebeurd sinds mijn laatste artikel over de in Zwitserland gevestigde offshore-boormachine. Het bedrijf heeft zijn resultaten en zijn vlootstatusrapport gepubliceerd. Veel oliemaatschappijen hebben ook hun kwartaalresultaten gepubliceerd. Over het algemeen zijn mijn mede-bijdragers aan Seeking Alpha optimistisch over de nieuwste contracttoevoegingen van Transocean en ik ben het volledig met hen eens.

Even een korte samenvatting: de contractachterstand die op 13 oktober werd gerapporteerd toen het vlootstatusrapport van Transocean werd gepubliceerd, bedroeg in totaal $ 7,3 miljard. Op zichzelf is het misschien niet een heel groot aantal. Als we echter naar dit cijfer kijken in de context van RIG’s achterstandsgeschiedenis, zullen we zien dat het behoorlijk goed was.

Tabel – Geschiedenis van de achterstand (in $ miljoen)
Gerapporteerde periode Aantal achterstanden (in $ miljoen)
1Q20 9600
2Q20 8900
3Q20 8200
4Q20 7800
1Q21 7800
2Q21 7300
3Q21 7100
4Q21 6500
1Q22 6100
2Q22 6200
3Q22 7300

Bron: opgesteld door de auteur op basis van de gegevens van het bedrijf

Zoals uit de bovenstaande tabel blijkt, ligt de achterstand op 13 oktober 2022 op het niveau dat werd gerapporteerd voor 2Q 2021. Het is echt goed, gezien het feit dat de achterstand van RIG al jaren aan het afnemen is.

Laat me dit ook illustreren met een diagram.

RIG's achterstandsgeschiedenis

De auteur

Dat klinkt allemaal goed. Er was onlangs ook zeer belangrijk nieuws voor RIG in de financiële pers. Veel oliemaatschappijen hebben hun kwartaalresultaten gerapporteerd. Bedrijven zoals Chevron (CVX), Exxon Mobil (XOM), Shell (SHEL), BP (BP), vele andere internationale oliereuzen en ’s werelds grootste bedrijven in het veld, namelijk Saudi Aramco (ARMCO), hebben recordwinsten en netto kasstromen over het laatste kwartaal. De afgelopen 9 maanden waren ook geweldig. De onderstaande grafiek vergelijkt de inkomsten van de belangrijkste oliemaatschappijen voor de 9 maanden van 2022 met dezelfde periode een jaar geleden.

Winsten van oliemajors zijn enorm gestegen

Voogd

Je kunt zien dat de winst tweevoudig en in sommige gevallen drievoudig is gestegen.

Maar je zou kunnen zeggen dat al dit extra geld eerder wordt besteed aan de terugkoopprogramma’s en hoge dividenden. Inderdaad, dat doet het. Een van de meest voor de hand liggende voorbeelden was BP, dat een aandeleninkoop van $ 2,5 miljard aankondigde.

Maar in tegenstelling tot schalieoliemaatschappijen die een leeuwendeel van hun winst gebruiken om hun balansen te versterken, kunnen grote internationale bedrijven het zich veroorloven om te investeren in exploratie, nieuwe contracten en, ja, nieuwe productie. Om te profiteren van de redelijk hoge olieprijzen die tegenwoordig bestaan, moeten immers nieuwe mogelijkheden worden gevonden om de productie te verhogen. Er is hier al vaker vermeld dat goedkope onshore-boringen de eerste optie zijn voor oliemaatschappijen wanneer de prijzen voor de basisgrondstof stijgen. Sinds 2021 kampt de wereld echter met energietekorten. Het is dus het juiste moment om offshore-boorders in te schakelen. Transocean heeft dit al bewezen met een stevige groei van de achterstand.

booractiviteit

Een andere perfecte stimulans voor de nieuwe contracten die ik zie, is de energiecrisis die deze winter duidelijk zal verergeren. Op het noordelijk halfrond, vooral in Europa, is de kans groot dat er een strenge winter komt. Veel enge voorspellingen zijn te vinden op Oilprice.com. Maar ik zal de meest waarschijnlijke samenvatten.

De aardgasreserves van Europa zijn slechts voor 90% vol. Je zou denken dat het heel goed nieuws is. Dat had kunnen gebeuren als de EU had gezorgd voor een stabiele gasvoorziening. Maar het is onwaarschijnlijk dat dit zal gebeuren. De G7 en de EU-autoriteiten proberen de aardgasprijzen te beperken. Als ze het prijsplafond voor Russisch gas vaststellen, stopt Rusland met de levering ervan. Gazprom’s (OTC:GZPMF) Alexei Miller bevestigde dit. Een goed alternatief voor aardgas is olie. Olieproducten zoals diesel zijn erg handig voor verwarming. Dit nieuws is dus ook bullish voor olie. Maar “zwart goud” zal hoogstwaarschijnlijk ook zeer schaars zijn. Dat is vooral te wijten aan het EU-embargo op de Russische invoer van ruwe olie over zee. Het embargo gaat volgende maand in. Daarom zal Europa te maken krijgen met zeer hoge olieprijzen.

De VS bevinden zich ondertussen ook in een situatie van energietekorten. Het meest opvallende probleem is het dieseltekort. Onlangs werd gemeld dat de distillaatvoorraden tot een meerjarig dieptepunt waren gecrasht. Maar de VS en Europa staan ​​niet alleen als het gaat om hoge energiekosten. Veel landen over de hele wereld hebben te maken met energietekorten, vooral de armere.

De reden waarom ik dit zeg, is omdat offshore-boorders hun contractactiviteiten mogelijk nog verder zien toenemen.

risico’s

Mijn bullish voorspelling op RIG is niet zonder mitsen en maren. Het meest voor de hand liggende probleem met het bedrijf zelf is de schuldenlast. De naaste concurrenten van Transocean zijn uit het faillissement voortgekomen en zijn zo van hun hoge schuldenlast afgekomen. Noble (NE) en Valaris (VAL) kunnen nog steeds niet concurreren met RIG in termen van vloot en achterstand, maar hun vrijheid van schulden is een enorm voordeel.

Dit geldt nu nog meer, gezien het feit dat de rentes over de hele wereld stijgen. Veel centrale bankiers worden erg agressief nu de inflatiecijfers recordhoogten van meerdere decennia breken. Dit maakt het voor bedrijven met schulden moeilijk om de rente te betalen en extra kapitaal aan te trekken.

Bovendien heeft zo’n agressieve houding al geleid tot een massale uitverkoop op Wall Street. Maar er zou meer economische pijn kunnen komen, wat niet optimistisch is voor aandelen in het algemeen. Gezien de volatiliteit van RIG kan het aandeel echter extra onder druk komen te staan ​​op de aandelenmarkt.

Tegelijkertijd kunnen we in een energiecrisis terechtkomen die vele jaren kan duren. Een recessie zal de olieprijzen misschien niet eens voor lange tijd onder druk zetten. Een vergelijkbare situatie deed zich voor in de jaren zeventig in de VS. In die tijd hadden veel landen, waaronder de VS, te kampen met energietekorten. Ondertussen waren er gedurende een decennium verschillende recessies. Iets soortgelijks kan nu gebeuren.

taxaties

Ik besloot de volgende criteria te gebruiken om RIG te waarderen: Transocean’s aandelenkoers versus olieprijzen, de prijs-tot-verkoop (P/S)-ratio en de Enterprise Value/EBITDA. De aandelen van RIG bewegen zich traditioneel in een nauwe correlatie met de olieprijzen.

Ik heb besloten om de koers-winstverhouding (P/E) uit te sluiten, aangezien Transocean op dit moment verliesgevend is. De koers-boekwaardeverhouding (P/B) is ook ongepast omdat de werkelijke waarde van de vloot van Transocean hoogstwaarschijnlijk verschilt van de boekwaarde op de balans.

Over het algemeen zouden de aandelen van Transocean hoger moeten handelen, gezien de huidige olieprijzen. In feite presteren de aandelen van de grote offshore boormachine sinds 2020 slechter dan de Brent-prijzen. Ik waardeer de schuldenlast van Transocean en hoeveel zorgen er zijn geweest sinds eind 2020, toen veel analisten het dreigende faillissement van RIG voorspelden.

Grafiek
Gegevens door YCharts

Maar het lijkt erop dat het aandeel volgens deze maatstaf nog steeds ondergewaardeerd is.

Verder denk ik aan de P/S-ratio, waaruit blijkt dat de aandelen van het bedrijf redelijk gewaardeerd zijn, zo niet ondergewaardeerd. De aandelen worden verhandeld tegen een P/S van minder dan 1, wat redelijk is voor een verliesgevend bedrijf.

Grafiek
Gegevens door YCharts

Hetzelfde geldt voor de EV/EBITDA-ratio van RIG. Het is nu rond de 10, wat algemeen als gezond wordt beschouwd.

Grafiek
Gegevens door YCharts

Over het algemeen zou ik zeggen dat de aandelen van RIG niet overgewaardeerd zijn.

Conclusie

Tot dusverre heeft RIG goede verbeteringen laten zien met betrekking tot zijn inkomsten en vooral zijn achterstand. Transocean-aandelen zouden moeten profiteren van een stijging van de kapitaaluitgaven door oliemajors. Het is heel redelijk voor grote oliemaatschappijen om hun investeringen in exploratie verder op te voeren. Juist de situatie van een ernstig energietekort zou investeringen in nieuwe olie aantrekkelijk moeten maken. Het enige nadeel dat ik zie, is een lange en ongecontroleerde wereldwijde recessie.

Noot van de redactie: dit artikel is ingediend als onderdeel van Seeking Alpha’s Top Ex-US Stock Pick-competitie, die loopt tot en met 7 november. Deze competitie staat open voor alle gebruikers en bijdragers; Klik hier om meer te weten te komen en uw artikel vandaag nog in te dienen!

Plaats een reactie