Townsquare Media: transformatie naar digitaal mediabedrijf gaat door (NYSE:TSQ)

laatste update: 12-2022


scanrail/iStock via Getty Images

Stadsplein Media (NYSE:TSQ) is een naam die we eerder hebben besproken en die benadrukten waarom we denken dat het bedrijf hoger kan handelen naarmate het digitale bedrijf blijft groeien. In tegenstelling tot hun grotere leeftijdsgenoten binnen de industrie, heeft Townsquare Media de afgelopen jaren hypergefocust op het transformeren van een radio-uitzendbedrijf in een bedrijf dat zijn oude radio-uitzendingen en gestage geldstromen gebruikt om een ​​digitale onderneming op te bouwen die het bedrijf zal transformeren naar zijn volgende versie. Onze overtuiging is dat de radioactiviteit een cashflowgenerator is, die Townsquare kan gebruiken om een ​​nieuw bedrijf op te bouwen dat is gericht op het verkopen van aanvullende diensten aan huidige klanten die op de lange termijn een hogere multiple/waardering van investeerders zouden moeten krijgen – vooral als Townsquare zich naar nieuwe geografische markten buiten de huidige geografische voetafdruk (de nieuwe faciliteit in Arizona en aanvullende acquisities zoals de aankoop van Cherry Creek Broadcasting).

Grafiek
Gegevens door YCharts

Dat gezegd hebbende, dachten we dat de resultaten van het bedrijf in het derde kwartaal acceptabel waren in het licht van de verzwakkende economie en de gemengde advertentieverkoopresultaten van andere mediabedrijven. Hoewel het bedrijf groei op jaarbasis benadrukte, denken we dat de verandering op kwartaalbasis het echte verhaal was.

Inkomsten

Dus Townsquare zou er waarschijnlijk de voorkeur aan geven dat we gewoon de kop lezen dat het bedrijf “het hoogste punt ooit in het derde kwartaal heeft behaald voor zowel de netto-omzet (+8% op jaarbasis) als de aangepaste EBITDA (+6% op jaarbasis)” en sla het analyseren van enkele cijfers over. Het feit is dat het bedrijf de schattingen van analisten op zowel de bovenste als de onderste regel miste, de kwartaal-op-kwartaalresultaten voor inkomsten en de aangepaste EBITDA feitelijk zag dalen, en geen actie ondernam om zichzelf van de digitale activa (crypto) af te stoten. die het afgelopen jaar meer dan de helft van hun waarde hebben verloren (en om duidelijk te zijn, het verlies van 50% + is niet van een hoog waterniveau, maar van hun werkelijke kostenbasis).

Townsquare Kwartaalresultaten

Hoewel de YoY-resultaten sterk leken, daalden de QoQ-resultaten gedurende een kwartaal waarvan velen verwachtten dat ze groei zouden laten zien. (Bedrijfsfinanciën, Auteur)

Dus hoewel de jaar-op-jaar resultaten indrukwekkend waren voor een ouderwets mediabedrijf, laten de kwartaal-op-kwartaalresultaten ons zien dat Townsquare niet immuun is voor de algehele inzinking van de advertentiemarkt die is weergegeven in de resultaten van andere mediabedrijven . Voor alle duidelijkheid: dit is geen situatie waarin we vinden dat de resultaten verschrikkelijk waren, we denken eigenlijk dat het bedrijf goed werk heeft geleverd in het kwartaal. Het volgende kwartaal wordt echter het ‘vertel’ voor investeerders, omdat we zullen zien hoe goed de Townsquare Interactive/Ignite-producten samen met de traditionele omroepactiviteiten van het bedrijf standhouden in wat een verzwakkende economie lijkt te zijn.

Het is alleen maar eerlijk om op te merken dat het bedrijf inkomsten heeft gerapporteerd en adj. EBITDA die in lijn was met hun prognose, maar het was aan de lage kant voor inkomsten – en wanneer we specifiek naar de inkomsten kijken, bedroeg het bereik $ 120- $ 127 miljoen, waarbij het bedrijf net de onderkant van dat bereik overschreed.

Het goede nieuws uit dit rapport is dat het management hun voorspelling voor de digitale kant van het bedrijf opnieuw heeft bevestigd om de omzetverwachting van $ 275 miljoen + die ze voor die kant van het bedrijf hebben besproken, te halen of te overtreffen. De FY 2022-richtlijn is $ 230 miljoen +, wat een omzetstijging van meer dan 15% YoY zou betekenen. Dit is belangrijk, vooral als de advertentieomgeving gaat veranderen als gevolg van een zwakke economie, omdat Townsquare Ignite (digitale reclame), dat ongeveer 30% van de totale inkomsten van het bedrijf uitmaakt en de grootste aanjager is van omzet- en winstgroei voor het bedrijf in het algemeen, en Townsquare Interactive (digitale marketingoplossingen), dat ongeveer 20% van de totale inkomsten vertegenwoordigt en stabiele abonnementsinkomsten biedt, kan helpen de zwakte in de historische omroepactiviteiten te compenseren en tegelijkertijd de marges te ondersteunen terwijl het bedrijf gebruik maakt van de nieuwe initiatieven die het al heeft ingevoerd vanaf het einde van het eerste kwartaal van 2023. Gediversifieerde inkomstenstromen (buiten audio) die extreem winstgevend zijn, onderscheiden het bedrijf van zijn concurrenten en zouden beleggers enig comfort moeten bieden als de advertentiemarkt blijft verslechteren.

Townsquare digitale inkomsten

Het management bevestigde de prognose voor 2024 voor meer dan $ 275 miljoen aan digitale inkomsten. (Townsquare Media Investor Presentatie)

Uitgaven voor politieke advertenties

Volgens de voorbereide opmerkingen van het management over hun telefonische vergadering, is een van de belangrijkste problemen voor het bedrijf in 2022 – dat opdook in de resultaten van het derde kwartaal en meer uitgesproken zal zijn in het vierde kwartaal – een grote daling van de uitgaven voor politieke advertenties. Politiek was een probleem, niet vanwege het radiomedium, maar eerder door een gebrek aan competitieve races, of grote Senaatsraces, binnen de geografische voetafdruk van het bedrijf. In het derde kwartaal boekte het bedrijf $ 1,6 miljoen aan uitgaven voor politieke advertenties, en nu het verkiezingsseizoen is afgelopen (en het bedrijf geen stations in Georgië bezit waar een run-off zal plaatsvinden), verwacht het management de totale uitgaven voor politieke advertenties voor het jaar om rond de $ 7 miljoen te komen. Dat is minstens $ 5 miljoen minder dan de eerdere verwachting van het management van $ 12 – $ 13 miljoen aan politieke advertentie-uitgaven voor 2022.

Hoewel dit behoorlijk teleurstellend is, komt het overeen met enkele van de andere resultaten die we hebben gezien van andere radio- en televisieomroepen (en het moet worden opgemerkt dat sommige van die bedrijven zelfs grote voetafdrukken hebben in zeer politiek concurrerende gebieden). Het bedrijf verwacht dat de uitgaven voor politieke advertenties in 2024 zullen toenemen, aangezien het probleem deze cyclus niet de radio was (die in feite meer belangstelling zag), maar hun voetafdruk. In 2024 (een jaar van de presidentsverkiezingen) zullen er belangrijke races zijn waar het bedrijf van zou moeten kunnen profiteren, waaronder senaatsraces in Arizona, Maine, Michigan, Montana en Texas.

Nieuwe competitie

We hebben in een ander artikel besproken dat anderen Townsquare volgen in de sector van digitale oplossingen om hun verkoopteams en klantrelaties te benutten om meer van de advertentie-uitgaven van die klanten te krijgen. Cumulus Media (CMLS) heeft een nieuw product dat ze agressief adverteren op hun radiostations in bepaalde markten, Cumulus Boost genaamd, en hoewel er geen enorme overlap is in radiomarkten voor de twee bedrijven, zullen ze waarschijnlijk strijden om staats-/regionale kleine zakelijke rekeningen, aangezien de grenzen van het digitale bedrijf niet worden beperkt door een antenne.

Op dit moment denken we niet dat deze nieuwe concurrent de groeiplannen van Townsquare zal beïnvloeden, maar het is interessant dat anderen (vooral de peers van Townsquare) het bedrijf betreden.

Onze Take

Het resultaat van de uitgaven voor politieke advertenties en de vooruitzichten waren teleurstellend, evenals de verlaagde vooruitzichten van het bedrijf voor het volledige jaar. De tegenwind neemt toe, auto-adverteerders staan ​​nog steeds aan de zijlijn (zowel radio als digitaal) en economische problemen blijven consumenten en bedrijven treffen. Het goede nieuws voor het bedrijf is dat het minder concurrentie heeft op zijn markten voor advertentiedollars en dat slechts ongeveer 5% van zijn totale inkomsten afkomstig is van nationale advertenties.

Townsquare gaat door met het transformeren van zijn bedrijf en met de opening van het nieuwe kantoor in Arizona voor zijn digitale bedrijven, zouden investeerders later in 2023 een stijging van de omzet kunnen zien voordat grotere stijgingen in 2024. Met het grote digitale bedrijf vermoeden we dat Townsquare kan bestand zijn tegen een hardere neergang op de advertentiemarkt, vooral als hun inkomsten uit digitale abonnementen op peil blijven tijdens een economische neergang.

Hoewel veel van de schuldafbouw die op de balans heeft plaatsgevonden, te wijten is aan het terugveren van de EBITDA, vinden we het leuk dat het management schulden heeft teruggekocht, wat echt afbouw is en cashflow vrijmaakt die elders kan worden besteed.

Er waren een paar onaangename verrassingen in het huidige kwartaal, maar we denken nog steeds dat Townsquare Media een aandeel is dat beleggers in de toekomst moeten blijven bezitten. De digitale business zou een sterke groei moeten blijven bieden, en als de vraag naar advertenties terugkeert, zouden investeerders profiteren van de extra hefboomwerking van zowel broadcast als digitaal.

Plaats een reactie