Top over luchtfinanciering pakt vliegtuigtekorten aan tijdens reisdooi in China Door Reuters

laatste update: 02-2023



©Reuters. FILE FOTO: Een vliegtuig van China Eastern Airlines en een vliegtuig van Shanghai Airlines zijn te zien op Hongqiao International Airport in Shanghai, China, 4 juni 2020. REUTERS/Aly Song/File Photo

Door Tim Hepher en Joanna Plucinska

DUBLIN (Reuters) – Financiers die centraal staan ​​in een industrie van $ 200 miljard die luchtvaartvloten ondersteunt, komen deze week in Dublin bijeen, gokkend dat het besluit van China om vrij reizen hun herstel van een pandemische neergang zal versnellen, terwijl ze waarschuwen voor een tekort aan jets.

Drie jaar nadat de verspreiding van COVID-19 duizenden vliegtuigen aan de grond hield, neemt de vraag naar vliegreizen weer enorm toe, gestimuleerd door het besluit van Peking vorige maand om zijn nul-COVID-beleid af te schaffen.

In een rapport op maandag voorspelde ’s werelds op een na grootste vliegtuigleasemaatschappij, Avolon in Chinese handen, dat het wereldwijde verkeer al in juni van dit jaar zou terugkeren naar pre-pandemische niveaus – maanden eerder dan de meeste in de branche hadden voorspeld.

De International Air Transport Association, die wereldwijde luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt, voorspelt volledig herstel in 2024.

“Na een herstel van 70% in het passagiersverkeer vorig jaar onder leiding van … Europa en Noord-Amerika, zal Azië in 2023 de groei stimuleren, geholpen door de recente heropening in China”, aldus Avolon.

Gegevens tot dusver suggereren dat Chinezen het reizen hervatten voorafgaand aan het nieuwe maanjaar, ondanks zorgen over infecties nadat Peking vorige maand de stoepranden beëindigde, met een stijging van het passagiersverkeer tot 63% van het niveau van 2019 sinds het begin van het jaarlijkse reisseizoen.

Anderen zijn niet zo opgewekt.

“Luchtvaartmaatschappijen verhogen hun frequentie naar China niet dramatisch. Het gaat de goede kant op, maar… het zal nog even duren”, zegt luchtvaartadviseur Bertrand Grabowski.

Door de verlammende impact van COVID-19 gingen tientallen luchtvaartmaatschappijen failliet en werden miljarden dollars van de balans geveegd.

HOGERE TARIEVEN, LEASE VERHUUR

In een scherpe ommekeer is de grootste zorg van de industrie nu het bemachtigen van voldoende narrow-body jets, die het meest worden gebruikt, om aan de vraag te voldoen, aangezien gehavende toeleveringsketens de levering van nieuwe vliegtuigen vertragen.

Bovendien zijn ernstige knelpunten in onderhouds-, reparatie- en revisiefabrieken (MRO) frustrerende pogingen om bestaande jets in reguliere dienst te houden of andere uit de opslag te halen.

“De bottom line is MRO; ze zijn helemaal vol”, zei Grabowski, eraan toevoegend dat opgeslagen vliegtuigen uitgebreide controles nodig hadden.

In het openbaar hebben luchtvaartmaatschappijen en leasemaatschappijen vertragingen bij de levering betreurd en zullen zij waarschijnlijk bij vliegtuigfabrikanten aandringen op compensatie.

Privé erkennen veel leidinggevenden van luchtvaartmaatschappijen dat de tekorten hen in staat hebben gesteld de vliegtarieven hoger te houden om de balansen aan te vullen en hen te beschermen tegen de angst voor een recessie.

Hetzelfde geldt voor de huur van vliegtuigen die door verhuurders in rekening worden gebracht, waarvan sommige de afgelopen 12 tot 24 maanden gemiddeld met dubbele cijfers zijn gestegen om verschillende redenen, aldus Rob Morris, wereldwijd hoofd consultancy bij Ascend by Cirium.

Tegelijkertijd houdt een hele reeks macro-economische zorgen de afgevaardigden scherp in de aanloop naar de jaarlijkse Dublin-conferenties die deze week worden georganiseerd door Airline Economics en Airfinance Journal.

Inflatie drijft vliegtuigonderdelen en prijzen op en roept vragen op over de veerkracht van de vraag naar reizen.

Nu de rentetarieven stijgen om de inflatie te bestrijden, moeten leasemaatschappijen aanzienlijk meer betalen om de grote schulden af ​​te lossen die ze hebben geërfd van een jarenlange hausse in het bestellen van vliegtuigen.

Alle luchtvaartmaatschappijen hebben te maken met volatiele olieprijzen, en die in de meeste opkomende markten hebben te maken met een sterke stijging van de kosten van dollars die nodig zijn om vliegtuighuur en brandstof te betalen.

Dit alles gebeurt terwijl de industrie uitzoekt hoe toezeggingen om tegen 2050 netto-nulemissies te bereiken, kunnen worden uitgevoerd en betaald.

De bijeenkomst van deze week van meer dan 2.000 financiers, verhuurders, investeerders, bazen van luchtvaartmaatschappijen en fabrikanten zal leiden tot honderden privébijeenkomsten om financiële steun te krijgen voor nieuw geleverde vliegtuigen of om nieuwe huizen te vinden voor oude.

Het is een jaarlijks terugkerend ritueel voor de gespecialiseerde en voornamelijk in Ierland gevestigde industrie, ontwikkeld door wijlen leasemagnaat Tony Ryan, wiens imperium tussen de jaren 70 en 90 op en neer ging en vervolgens werd herbouwd onder de huidige marktleider, AerCap.

Over het algemeen wordt meer dan de helft van de wereldwijde luchtvaartvloot gecontroleerd door wereldwijde leasemaatschappijen in plaats van rechtstreeks eigendom te zijn van luchtvaartmaatschappijen.

Plaats een reactie