laatste update: 06-2023
©Reuters.
Door Michael Elkins
Investing.com — Hier is uw wekelijkse Pro Recap van de grootste krantenkoppen van de afgelopen week op het gebied van elektrische voertuigen: Tesla slaat baanbrekend werk en bereikt mijlpalen; GM bereidt zich voor om te vechten voor de wagenparkactiviteiten van Ford; TuSimple zit in heet water; en opkomende EV-merken rapporteren Q1.
Ontvang dit soort nieuws in realtime door u aan te melden voor InvestingPro. Begin vandaag nog met uw proefperiode van 7 dagen.
Tesla breekt baan met lithiumraffinaderij, streeft naar 1 miljoen elektrische auto’s in 2025
Tesla (NASDAQ:) brak maandag met een nieuwe lithiumraffinaderij in Texas, waarmee CEO Elon Musk genoeg van het batterijmetaal wil produceren om tegen 2025 ongeveer 1 miljoen voertuigen te bouwen. Dat zou het de grootste lithiumverwerker in Noord-Amerika maken. Tesla’s baanbrekende aanpak onderscheidt het als de enige grote autofabrikant in het land die niet alleen voertuigen produceert, maar ook zijn eigen mineralen verfijnt, met name lithium.
Tesla zal de materialen nodig hebben, aangezien de fabriek in Texas een wekelijkse productie van 5.000 eenheden voor zijn Model Y heeft bereikt, wat neerkomt op ongeveer 260.000 voertuigen per jaar, volgens een bedrijfsaankondiging op dinsdag.
Nu de zaken bij Tesla oplaaien, maken aanhangers van het merk zich zorgen dat de multimiljardair Musk nu meer dan ooit nodig is. Misschien krijgen ze hun wens, aangezien Musk donderdag aankondigde dat hij zijn functie bij Twitter neerlegt en meer tijd aan Tesla zal besteden.
Zoals altijd kregen InvestingPro-abonnees dit nieuws in sneltreinvaart. Laat u nooit meer in het stof achter.
Gemengde resultaten voor opkomende EV-merken
Een aantal opkomende EV-merken maakten deze week hun Q1-resultaten bekend, en Fisker (NYSE:) en Lucid (NASDAQ:) voldeden dinsdag helaas niet aan de verwachtingen.
EPS van ($ 0,38), $ 0,08 slechter dan de analistenschatting van ($ 0,30), terwijl een eigen misser van $ 0,04. Door de slechte resultaten daalden de Amerikaanse EV-aandelen vroeg op de dag, waarbij FSR met 5,3% zakte en LCID met 9% daalde in de vroege handel.
Fisker volgde de slechte resultaten van het eerste kwartaal door de productiedoelstellingen te verlagen vanwege beperkingen in de toeleveringsketen. Fisker verwacht nu tussen de 32.000 en 36.000 auto’s te produceren in 2023, in vergelijking met de eerdere doelstelling van 42.400 auto’s.
Nikola (NASDAQ:) volgde de trend en verloor dinsdag 9,3% na een breder kwartaalverlies en zei dat het de productie van vrachtwagens zou stoppen. De cashburn van het bedrijf bedroeg $ 240 miljoen, aangezien het 63 voertuigen produceerde.
“Dit niveau van cashburn is niet houdbaar voor ons bedrijf en we bekijken elke optie om de uitgaven te verminderen”, zei Nikola financieel hoofd Anastasiya Pasterick.
Op woensdag maakten Rivian (NASDAQ:) en Li Auto (NASDAQ:) indruk op zowel investeerders als brancheanalisten met hun winstpublicaties, die InvestingPro-abonnees in realtime ontvingen.
met een winst per aandeel van ($ 1,25), beter dan de consensusschatting van ($ 1,61) met $ 0,36. Evenzo rapporteerde , een winst per aandeel van RMB 1,35, waarmee het de schatting van analisten van RMB 0,34 met een indrukwekkende marge overtrof.
De prestaties van LI leverden lof op van verschillende analisten, waarbij Barclays schreef dat het bedrijf “heeft bewezen een van de weinige te zijn met blijvende kracht”. En dat de Chinese automaker “duidelijk afstand heeft genomen van de rest van het peloton van opkomende EV-fabrikanten.”
Na de succesvolle prestatie van Rivian in het eerste kwartaal, verscheen de CEO van het bedrijf, RJ Scaringe, op CNBC’s “Squawk Box” voor een interview in de fabriek van het bedrijf in Illinois.
Tijdens het interview benadrukte Scaringe de toewijding van Rivian om de productie op te schalen en hintte hij naar mogelijke partnerschappen die verder gaan dan de bestaande samenwerking met Amazon (NASDAQ:).
GM herstructureert om te concurreren met oude rivaal
Tijdens zijn jaarlijkse Fleet Solutions Summit donderdag kondigde General Motors (NYSE:) de consolidatie aan van zijn Noord-Amerikaanse verkoopactiviteiten voor commerciële voertuigen, onderdelen en telematicadiensten onder een nieuw merk genaamd GM Evolve. Deze stap positioneert GM om te concurreren met de oude rivaal Ford (NYSE:) en zijn Ford Pro-eenheid, evenals met andere spelers in de branche, voor inkomsten uit zakelijke wagenparken.
Aandelen van GM eindigden de handel op $ 32,40, een daling van 2,85% voor de week.
TuSimple dreigt te worden geschrapt
TuSimple (NASDAQ:) eindigde zijn week in een gat nadat het autonome transportbedrijf een bericht van verwijdering van de Nasdaq ontving, zoals het donderdag aankondigde. De kennisgeving werd uitgegeven omdat het bedrijf zijn kwartaalverslag niet binnen de gestelde termijn had ingediend.
De aandelen van TSP kelderden met meer dan 30% op het nieuws. Volgens het bedrijf is de beurs van plan de handel in zijn aandelen op 15 mei op te schorten, tenzij het in beroep gaat.
TSP eindigde de week met een verlies van 26,7%
Temidden van een stortvloed van marktschokkend EV-nieuws en een reeks andere kritische krantenkoppen, spring op het belangrijkste nieuws om uw winst te maximaliseren: wees altijd de eerste die het weet met InvestingPro.
Start nu uw gratis proefperiode van 7 dagen.