laatste update: 05-2023
©Reuters. BESTANDSFOTO: Een Tesla-bord is te zien in de fabriek in Shanghai, China, 13 mei 2021. REUTERS/Aly Song
SHANGHAI (Reuters) -Tesla Inc gaat een fabriek bouwen in Shanghai om het energieopslagproduct Megapack te maken, meldde de Chinese staatsmedia Xinhua zondag.
De autofabrikant van Elon Musk zal in het derde kwartaal de grond in de fabriek slaan en in het tweede kwartaal van 2024 met de productie beginnen, meldde Xinhua tijdens een ondertekeningsceremonie in Shanghai.
Als aanvulling op een enorme bestaande fabriek in Shanghai die elektrische voertuigen maakt, zal de nieuwe fabriek in eerste instantie 10.000 Megapack-eenheden per jaar produceren, gelijk aan ongeveer 40 gigawattuur aan energieopslag, die wereldwijd zullen worden verkocht, zei Xinhua.
Met de nieuwe fabriek in Shanghai zal Tesla (NASDAQ:) profiteren van China’s toonaangevende batterijtoeleveringsketen om de output op te voeren en de kosten van zijn Megapack lithium-ionbatterijeenheden te verlagen om te voldoen aan de stijgende vraag naar energieopslag wereldwijd naarmate de wereld verschuift naar gebruik meer duurzame energie.
Tesla haalt het grootste deel van zijn geld uit zijn activiteiten op het gebied van elektrische auto’s, maar Musk heeft toegezegd zijn activiteiten op het gebied van zonne-energie en batterijen tot ongeveer dezelfde omvang te laten groeien.
De Chinese batterijgigant CATL heeft ook zijn samenwerking met klanten, waaronder Tesla, verdiept op het gebied van energieopslagbatterijen, waarvan voorzitter Robin Zeng verwachtte dat deze een grotere markt zou hebben dan batterijen die elektrische voertuigen (EV) aandrijven.
Tesla heeft momenteel een Megafactory in Lathrop, Californië, die 10.000 Megapacks per jaar kan produceren.
Het bedrijf begon in 2019 met de productie van Model 3-auto’s in Shanghai en kan nu 22.000 auto’s per week produceren.
Tesla was van plan om de Gigafactory Shanghai, de meest productieve autofabriek, uit te breiden om een jaarlijkse capaciteit van 450.000 eenheden toe te voegen, meldde Reuters afgelopen mei.
Het Amerikaanse bedrijf worstelde echter met stijgende voorraden in Shanghai toen de vraag in het derde kwartaal begon te verzwakken, wat leidde tot agressieve prijsverlagingen in zijn belangrijkste markten wereldwijd in januari.
De groei van de verkoop van elektrische auto’s in China, ’s werelds grootste automarkt, is in de eerste twee maanden van 2023 vertraagd tot 20,8%, van 150% in dezelfde periode een jaar geleden.