Tesla-bezitters in China protesteren tegen verrassende prijsverlagingen die ze van Reuters hebben gemist

laatste update: 02-2023


3/3

©Reuters. Mensen protesteren bij een Tesla-showroom in Chengdu, Sichuan, China, vrijgegeven op 6 januari 2023 op deze foto verkregen door Reuters van sociale media. /via REUTERS

2/3

SHANGHAI (Reuters) – Honderden eigenaren van Tesla (NASDAQ:) verzamelden zich tijdens het weekend in de showrooms en distributiecentra van de autofabrikant in China en eisten kortingen en krediet na plotselinge prijsverlagingen die volgens hen betekenden dat ze te veel hadden betaald voor elektrische auto’s die ze eerder hadden gekocht.

Op zaterdag verzamelden ongeveer 200 recente kopers van de Tesla Model Y en Model 3 zich in een Tesla-leveringscentrum in Shanghai om te protesteren tegen het besluit van de Amerikaanse autofabrikant om vrijdag voor de tweede keer in drie maanden tijd de prijzen te verlagen.

Velen zeiden dat ze geloofden dat de prijzen die Tesla eind vorig jaar voor zijn auto’s in rekening bracht, niet zo abrupt of zo diep zouden worden verlaagd als de autofabrikant zojuist had aangekondigd, in een poging om de verkoop te stimuleren en de productie in de fabriek in Shanghai te ondersteunen. Ook het geplande aflopen van een overheidssubsidie ​​eind 2022 zette velen ertoe aan om hun aankopen af ​​te ronden.

Video’s die op sociale media werden gepost, toonden menigten bij Tesla-winkels en bezorgcentra in andere Chinese steden, van Chengdu tot Shenzhen, wat duidt op een bredere reactie van de consument.

Na de verrassingskortingen van vrijdag liggen de EV-prijzen van Tesla in China nu tussen de 13% en 24% onder het niveau van september.

Analisten hebben gezegd dat de stap van Tesla de verkoop, die in december kelderde, waarschijnlijk zou stimuleren en andere EV-fabrikanten zou dwingen om ook de prijzen te verlagen in een tijd van haperende vraag in ’s werelds grootste markt voor auto’s op batterijen.

Terwijl gevestigde autofabrikanten vaak korting geven om de voorraad te beheren en fabrieken draaiende te houden wanneer de vraag afneemt, opereert Tesla zonder dealers en maakt transparante prijsstelling deel uit van het merkimago.

“Het is misschien een normale zakelijke praktijk, maar dit is niet hoe een verantwoordelijke onderneming zich zou moeten gedragen”, zei een Tesla-eigenaar die zaterdag protesteerde bij het leveringscentrum van het bedrijf in de voorstad Minhang van Shanghai, die zijn achternaam opgaf als Zhang.

Hij en de andere Tesla-eigenaren, die zeiden dat ze de levering in de laatste maanden van 2022 hadden ontvangen, zeiden dat ze gefrustreerd waren door de abruptheid van de prijsverlaging van vrijdag en het gebrek aan uitleg van Tesla aan recente kopers.

Zhang zei dat de politie een ontmoeting tussen Tesla-personeel en de verzamelde eigenaren mogelijk maakte, waarbij de eigenaren een lijst met eisen overhandigden, waaronder een verontschuldiging en compensatie of andere kredieten. Hij voegde eraan toe dat het Tesla-personeel ermee had ingestemd om dinsdag te reageren.

Er waren ongeveer een dozijn politieagenten te zien bij het protest in Shanghai en de meeste video’s van de andere demonstraties toonden ook een grote politie-aanwezigheid op de Tesla-sites.

Protesten komen niet zelden voor in China, waar mensen in de loop der jaren in groten getale naar buiten zijn gekomen over kwesties als financiële of eigendomsfraude, maar de autoriteiten zijn extra alert na wijdverbreide protesten in Chinese steden en topuniversiteiten aan het einde van 2018. November tegen COVID-19-beperkingen.

‘GEEF HET GELD TERUG’

Andere video’s die leken te zijn van Tesla-eigenaren die protesteerden, werden zaterdag ook op Chinese sociale mediaplatforms geplaatst.

Een video, die door Reuters werd geverifieerd, werd gefilmd in een Tesla-winkel in de zuidwestelijke stad Chengdu en toonde een menigte die riep: “Geef het geld terug, geef onze auto’s terug.”

Een andere, die in Beijing leek te zijn gefilmd, toonde politieauto’s die arriveerden om menigten buiten een Tesla-winkel uiteen te drijven.

Reuters kon de inhoud van geen van beide video’s verifiëren.

Tesla is niet van plan kopers te compenseren die de levering vóór de meest recente prijsverlaging in ontvangst hebben genomen, vertelde een woordvoerder van Tesla China zaterdag aan Reuters.

Hij reageerde niet toen hem werd gevraagd commentaar te geven op de protesten.

China was goed voor ongeveer een derde van Tesla’s wereldwijde verkoop in 2021 en de fabriek in Shanghai, die ongeveer 20.000 werknemers in dienst heeft, is de meest productieve en winstgevende fabriek.

Analisten zijn positief over het potentieel van Tesla’s prijsverlagingen om de verkoopgroei te stimuleren in een tijd waarin het een jaar na de aankondiging van zijn volgende nieuwe voertuig, de Cybertruck, is.

“Nergens anders ter wereld wordt Tesla geconfronteerd met het soort concurrenten dat ze hier hebben [in China]”, zegt Bill Russo, hoofd van adviesbureau Automobility Ltd in Shanghai.

“Ze bevinden zich in een veel grotere EV-markt met bedrijven die tot nu toe agressiever kunnen prijzen dan ze kunnen.”

In 2021 kreeg Tesla te maken met een PR-storm nadat een ontevreden klant op de autoshow van Shanghai in een auto was geklommen om te protesteren tegen de manier waarop het bedrijf haar klachten over de remmen van haar auto afhandelde.

Tesla reageerde door zich te verontschuldigen bij Chinese consumenten voor het niet tijdig behandelen van de klachten.

Plaats een reactie