Te midden van steile inflatie wordt één ding goedkoper: cannabis

laatste update: 12-2022


Amerikaanse consumenten worden nog steeds geconfronteerd met de hoogste prijzen in decennia voor benzine en andere producten, maar als ze zich in een staat bevinden die de verkoop van cannabis toestaat, betalen ze in ieder geval minder voor legale wiet.

Te midden van prijsrivaliteit – niet alleen tussen legale cannabisbedrijven maar ook tegen de verkoop van de illegale markt – zijn de kosten van groothandel in pot gedaald en is het aanbod gestegen.

Het bewijs is duidelijk in de grootste legale cannabismarkt van het land, Californië, die het afgelopen jaar maar liefst $ 1 miljard aan verkopen behaalde.

Volgens een dinsdag door Leafly vrijgegeven rapport heeft Californië de cannabisprijzen gezien van slechts $ 100 per pond, een fractie van de gemiddelde kosten van $ 786 voor een niet-getrimd, gedroogd pond in de staat.

Toen boeren in Californië de potproductie met 63 ton verhoogden, is de waarde van de wietoogst van de staat gedaald als gevolg van prijsconcurrentie.

“Consumenten zien ongekende koopjes in 2022, met $ 20 retailachtsten [of an ounce] nu de norm”, zei Leafy in haar Cannabis Harvest Report.

Bladerig


Momenteel staan ​​19 staten en het district Colombia de verkoop van cannabis aan volwassenen toe, en in vijf andere staten zijn er initiatieven.

Lees ook: Cannabislegalisatie gaat omhoog voor een stemming op 8 november in vijf staten met een gecombineerde volwassen bevolking van 13 miljoen

Hoewel goedkopere prijzen cannabis betaalbaarder maken voor consumenten, worden ze niet als goed nieuws beschouwd voor cannabisexploitanten.

Een van de grootste Amerikaanse cannabisbedrijven, Green Thumb Industries Inc. GTBIF,
+1,58%,
eerder deze week rapporteerde lagere prijscompressie zijn derdekwartaalresultaten.

Onder verwijzing naar branchegegevens van BDSA Analytics, zei de CEO van Green Thumb, Ben Kovler, dat de verkoop van cannabis in de VS met 3% is gestegen, terwijl de verkoop per eenheid met 22% is gestegen. Die prijsdynamiek “toont je de prijsdeflatie” in cannabis, vertelde Kovler aan MarketWatch.

“Prijsdeflatie in een tijd met enorme inflatie maakt het moeilijk om te opereren wanneer de kosten stijgen”, zei Kovler.

Lees ook: Sean Combs probeert de vertegenwoordiging van minderheden in cannabis te vergroten met een deal van $ 185 miljoen

Om de impact van lagere prijzen te verzachten, richt Green Thumb zich op het meer lucratieve premiumsegment van de markt. Het heeft ook gewerkt aan het verhogen van de efficiëntie van de groothandelsproductie en heeft een agressieve benadering gevolgd bij inkoop en goederenaankopen.

De inspanningen hielpen het bedrijf om brutomarges te genereren die iets boven zijn interne 50%-doelstelling in zijn derdekwartaalresultaten lagen, ook al blijft het geconfronteerd worden met inflatoire druk op verpakkingen en arbeid.

Prijsconcurrentie bestrijden

Terwijl legale cannabisbedrijven strijden om marktaandeel terwijl ze een reeks kosten op zich nemen, waaronder inspanningen om de regelgeving na te leven en belastingen, blijven verkopers op de illegale markt – die geen van die kosten betalen – ze onderbieden.

De US Cannabis Council, een belangenorganisatie voor de industrie, lanceerde deze week een Buy Legal-campagne met steun van cannabisbedrijven – waarvan sommige in minderheidsgroepen zijn – om volwassen cannabisconsumenten aan te moedigen alleen te kopen bij door de staat erkende bedrijven.

De inspanning heeft de steun gekregen van de gouverneur van New Jersey, Phil Murphy, evenals van NBA-veteraan en cannabisondernemer Al Harrington, die CEO is van Viola.

“Het is nu meer dan ooit noodzakelijk om consumenten voor te lichten over het belang van het kopen van gereguleerde, veilige producten”, zei Harrington in een verklaring.

De Buy Legal-inspanning werd onthuld vlak voor de Black CannaBiz Expo in New Orleans, waar een panel over het onderwerp werd gehouden met Linda Mercado Greene, eigenaar en CEO van Anacostia Organics, evenals Josephine & Billies CEO Whitney Beatty en Keya Kellum, directeur marketing en inkoop bij Harvest of Ohio.

Een industrie met grote cijfers

Alles bij elkaar hebben legale Amerikaanse cannabisboeren 2.834 ton cannabis verbouwd, volgens het Leafly Cannabis Harvest Report 2022. De groothandelswaarde van de markt was ongeveer $ 5 miljard.

Dat cijfer maakt van cannabis de zesde grootste cash crop in het land na maïs, sojabonen, hooi, tarwe en katoen.

Na Californië zijn Colorado ($ 687 miljoen), Michigan ($ 551 miljoen) en Oregon ($ 500 miljoen), volgens de Leafly-studie, de staten die de meeste dollars genereren uit legale groothandelscannabis.

De 15 Amerikaanse staten die momenteel cannabiswinkels voor volwassenen toestaan, bevatten 13.297 actieve legale cannabisboerderijen met tienduizenden fulltime werknemers, aldus de studie.

“Het verhaal in 2022 gaat helemaal over stijgende productie en dalende prijzen”, aldus de Leafly-studie. “Terwijl de legale oogst in legale staten bleef toenemen, daalde de gemiddelde prijs van cannabis in de afgelopen twaalf maanden.”

Jeremy Owens heeft bijgedragen aan dit artikel.

Lees ook: Cannabis edibles bedrijf Wyld bouwt nationale voetafdruk op terwijl het blijft aannemen

Plaats een reactie