laatste update: 03-2023
Catharina Ziegler
Stelling
Dit is een update van mijn eerste bericht. Ik geloof dat Sun Country Airlines Holdings (NASDAQ:SNCY) heeft meer voordelen dan ik aanvankelijk had verwacht. Over het algemeen was het 4Q22-rapport van SNCY behoorlijk solide en de winstvooruitzichten van het bedrijf voor 1Q23 waren meer optimistisch dan verwacht. Deze verklaren ook de reactie op de aandelenkoers (17% hoger sinds het rapport).
Inkomsten afhaalmaaltijden
Het feit dat het management zo optimistisch is over 1Q23 geeft me hoop dat FY23 een goed jaar zal worden; het management verwacht ook een terugkeer naar pre-covid-marges in FY23. Een belangrijke drijvende kracht achter dit robuuste herstel is een sterke toename van de vraag naar vrijetijdsbesteding binnen de lijndienst. Bovendien is het bemoedigend dat het management de charterservice op basis van langetermijncontracten uitbreidt, wat lucratieve contractuele inkomsten met een hoge winstmarge oplevert. Net als het nieuwe pilootcontract dat eind 2021 werd afgesloten, is de kostenstructuur van SNCY ook relatief minder precair dan voorheen. Met dit alles aan elkaar geregen, verwacht ik een sterke marge-uitbreiding voor SNCY.
Inkomsten bijwerken
Blok uur
SNCY heeft een verhoging van de blokuurbegeleiding aangekondigd van 3,5% tot 6,5% 1Q23. Ze mikken op een jaarlijkse blokuurstijging van zo’n 10%. Vervolgens verwacht het management tegen juni een groei met dubbele cijfers in de productie, wat volgens mij goed zal zijn gezien de zomer een piekperiode is.
Kosten
Wat de kosten betreft, bood SNCY geen specifieke kostenrichtlijnen; het management gaf echter aan dat ze verwachten dat de kosten per eenheid sterk zullen dalen in 2H23 in vergelijking met 1Q23, aangezien ze meer capaciteitsherstel zien, voornamelijk door een hogere bezettingsgraad. Daarnaast is het nieuwe pilotcontract van het bedrijf, dat eind 2021 is bekrachtigd, volledig verwerkt in de kostenstructuur, waardoor het management verwacht dat de stijging van CASM ex-brandstof ten opzichte van vorig jaar in 2022 beduidend lager zal zijn dan in 2021. Kortom, er wordt een daling van de kosten verwacht, wat een aanzienlijk positief effect zal hebben op de groei van de winstmarges.
Vloot
Aan het einde van FY22 had SNCY 42 passagiersvliegtuigen en 12 vrachtvliegtuigen in haar vloot. Twee vliegtuigen die in 2022 zijn gekocht, zullen naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 in gebruik worden genomen, en nog een of twee vliegtuigen zullen dit jaar aan de vloot worden toegevoegd. Met deze vlootstrategie verwacht ik een aanzienlijke daling van de CAPEX in FY23, gevolgd door een herstel van de CAPEX vanaf FY24, wanneer SNCY naar verwachting weer 7 tot 9 vliegtuigen per jaar zal toevoegen. Om specifieker te worden over de vlootstrategie, verwacht het bedrijf tegen het einde van FY23 20 vliegtuigen in zijn gecontracteerde vloot te hebben en heeft het zijn netwerk geoptimaliseerd door 25% van de blokuren toe te wijzen aan vliegen met een vast tarief.
Strategie
Hier zijn de laatste details over SNCY-charters. Het management heeft zich gefocust op het uitbreiden van dit bedrijf en verwacht tegen FY2023 8 vliegtuigen te hebben die bestemd zijn voor programmavliegen, wat de jaarlijkse groei in 4Q22 heeft gestimuleerd. 61% van de charterblokuren tot dusver in 4Q22 kan worden toegeschreven aan programmavluchten. Ik ben bemoedigd om te zien dat de samenstelling terug neigt naar de pre-covid-mix van 51%/49% in termen van programma versus ad-hoccharter blokuurbijdrage. Ondanks het feit dat de primaire focus van SNCY ligt op het uitbreiden van haar programmavluchten, voorzie ik dat, zodra het aantal piloten is gestabiliseerd, het bedrijf ook actief op zoek zal gaan naar lucratievere ad hoc chartermogelijkheden.
Begeleiding
Voor 1Q23 leidde SNCY tot een omzetgroei van 24% tot 28%. Gezien het feit dat het management goed inzicht heeft in de vraagtrends voor het huidige kwartaal – ongeveer 80% van de verwachte passagiersinkomsten voor het kwartaal is al geboekt – denk ik dat het veilig is om aan te nemen dat dit beoogde groeipercentage ruimschoots binnen bereik is. Bovendien benadrukte het management de ongekende vraag in de Mexicaanse, Caribische en Midden-Amerikaanse markten als een verder bewijs dat de internationale vraag de groei op jaarbasis stimuleert. Bovendien verwacht het management dat de prestaties van april een afspiegeling zullen zijn van 1Q23 en sterke prestaties deze zomer.
Eigen schattingen
waardering
Na deze resultaten voor 4Q22 heb ik nog meer vertrouwen in de vooruitzichten voor de korte tot middellange termijn van SNCY – groei op korte termijn vastgezet, marge zal naar verwachting groeien, de markt is blij met dit verhaal (reactie op de aandelenkoers is een indicator). Op basis van mijn bijgewerkte model zie ik een extra voordeel voor SNCY van de vorige 21% naar 49%. Koersdoel verhoogd van $28 naar $32.
Conclusie
Concluderend liet het 4Q22-rapport solide resultaten zien en de optimistische winstvooruitzichten van SNCY voor 1Q23 hebben mijn vertrouwen vergroot. De sterke stijging van de vraag naar vrijetijdsbesteding, de toename van charterdiensten, de gunstige kostenstructuur en het pilotcontract, en de groeiende vloot, dragen allemaal bij aan een sterke marge-uitbreiding voor het bedrijf. Ik geloof dat SNCY meer opwaarts potentieel heeft dan aanvankelijk verwacht en heb mijn koersdoel verhoogd van $ 28 naar $ 32.