Southwest zweert herziening van kernsmelting na vakbond ontploffing gebrek aan plan door Reuters

laatste update: 02-2023



©Reuters. BESTANDSFOTO: Passagiers van Southwest Airlines wachten in de rij bij het bagageservicekantoor nadat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, geleid door Southwest, duizenden vluchten hebben geannuleerd vanwege een enorme winterstorm die voor en tijdens de kerstvakantie over een groot deel van het land raasde

Door Rajesh Kumar Singh

CHICAGO (Reuters) – Southwest Airlines beloofde donderdag een grondige evaluatie van een operationele ineenstorting die duizenden passagiers aan het einde van het jaar strandde nadat een vakbondsleider zei dat de luchtvaartmaatschappij niet had vastgesteld hoe een herhaling kon worden voorkomen.

Tom Nekouei, vice-president van de pilotenvereniging van de luchtvaartmaatschappijen, vertelde Reuters dat hij maandag een van de vakbondsleiders was in een telefonische vergadering met Chief Executive Bob Jordan om de verstoring te bespreken nadat een winterstorm bijna 16.000 vluchten dwong te annuleren.

Tijdens het telefoongesprek, waarvan de details nog niet eerder zijn gerapporteerd, zei Nekouei dat Jordan hen vertelde dat het bedrijf nog geen corrigerend actieplan had opgesteld om een ​​herhaling van een cascade van geannuleerde vluchten te voorkomen.

“Ze weten niet wat ze gaan doen in termen van corrigerende maatregelen, omdat ze niet zijn gaan zitten en de autopsie hebben uitgevoerd”, vertelde hij aan Reuters.

Later op donderdag plaatste Jordan een video op de website van het bedrijf waarin hij de vakbond uitnodigde om deel te nemen aan een grondige evaluatie van de storing die volgens hem “snel” zou worden afgerond.

De pilotenvakbond, die bijna 10.000 Southwest-piloten vertegenwoordigt, schat dat de annuleringen van vluchten tot $ 1 miljard aan gederfde inkomsten kunnen kosten, vertelde Nekouei aan Reuters.

Brokerage Raymond James schatte dat de meltdown de verwachte omzetgroei van Southwest in het vierde kwartaal met meer dan de helft zou kunnen verminderen, wat overeenkomt met een verlies van ongeveer $ 515 miljoen aan verloren inkomsten.

Southwest wordt ook geconfronteerd met toezicht door de regelgevende instanties en een rechtszaak.

Het Witte Huis heeft gezegd dat Southwest “zijn klanten in de steek heeft gelaten”. Onder verwijzing naar de ineenstorting van de luchtvaartmaatschappij hebben wetgevers druk uitgeoefend op de regering-Biden om luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk te houden voor massale annuleringen van vluchten.

De pilotenvakbond, die in verhitte contractonderhandelingen is met Southwest, publiceerde op 31 december een brief ondertekend door Nekouei, waarin hij het leiderschap van het bedrijf aan de kaak stelde als een “sekte” die de afgelopen 15 jaar de nalatenschap van de luchtvaartmaatschappij heeft vernietigd. Vóór de recente crisis had Southwest een reputatie opgebouwd van betrouwbare klantenservice, humoristische cockpitbemanningen en goedkope vluchten.

Jordan zei dat de luchtvaartmaatschappij “grote vooruitgang” had geboekt bij het verwerken van tienduizenden terugbetalingen en vergoedingen. Het had ook de overgrote meerderheid van de vermiste tassen bij klanten afgeleverd, zei hij.

GEDATEERDE TECHNOLOGIE

De vakbonden van Southwest hebben de “verouderde” technologie en processen van het bedrijf de schuld gegeven van de grootste operationele ineenstorting in zijn vijf decennia durende geschiedenis.

Nekouei zei dat het falen van het bedrijf om zijn gedateerde planningssysteem, dat bemanningen door het land stuurt als passagiers voor hun vliegopdrachten, te vernieuwen, het kwetsbaar maakte voor “frequentere en ernstigere” meltdowns. De pilotenvakbond noemde die zogenaamde “deadheading”-praktijk vermoeiend en inefficiënt.

Nekouei zei dat dezelfde problemen leidden tot een grote kernsmelting in Southwest na een onweersbui in Florida in oktober 2021 die het $ 75 miljoen kostte.

Om zeker te zijn, heeft de luchtvaartmaatschappij haar technologie gefaseerd geüpgraded.

In 2017 verving het het volledige reserveringssysteem en vier jaar later verbeterde het de technologie op de onderhoudsafdeling. Onlangs heeft het geïnvesteerd in digitale scanners om het bagageafhandelingssysteem efficiënter te maken.

Jordan zei dat het bedrijf ongeveer $ 1 miljard per jaar aan technologie uitgeeft en de tools en processen die zijn werknemers gebruiken zal blijven upgraden om “betrouwbare en goedkope vliegreizen” te leveren.

Ambtenaren van de vakbond hebben echter het investeringstempo te laag genoemd.

“Elke meltdown die we hebben gehad, is erger geworden”, zei Nekouei. “Het komt nu vaker voor en het duurt steeds langer om ervan te herstellen.”

Plaats een reactie