laatste update: 01-2023
stockcam
Snap’s (NYSE: SNAP) staat sinds de piek eind 2021 enorm onder druk en is in deze periode met ongeveer 90% gedaald. Een groot deel van deze daling is te wijten aan een waarderingscorrectie bij groeiaandelen, maar de slechte bedrijfsprestaties van Snap zijn ook verantwoordelijk. Ondanks zwak omzetgroei en grote verliezen, blijft Snap zijn gebruikersbestand uitbreiden en adverteerders een gedifferentieerd platform bieden. De huidige tegenwind is meer een weerspiegeling van die van Apple (AAPL) privacy-inspanningen en een post-pandemische kater dan fatale tekortkomingen in de activiteiten van Snap. Snap zal waarschijnlijk de uitgaven moeten beteugelen en een haalbare weg naar duurzame winstgevendheid moeten aantonen voordat het aandeel zich echter herstelt.
Snap geeft momenteel prioriteit aan:
- Hun gebruikersbestand laten groeien en de betrokkenheid verdiepen
- Opnieuw versnellen en diversifiëren van de omzetgroei
- Investeren in augmented reality
Dit zou als positief kunnen worden beschouwd, aangezien het aangeeft dat het management gefocust blijft op het succes van het bedrijf op de lange termijn, maar het kan beleggers die op zoek zijn naar winstgevendheid op korte termijn ook teleurgesteld achterlaten.
Als reactie op de zwakke vraag concentreert Snap zich op hun direct response-advertentieactiviteiten en probeert ze het rendement op advertentie-uitgaven dat ze kunnen leveren te verhogen. Snap is van mening dat budgetten voor direct response-advertenties minder discretionair zijn in een uitdagende economische omgeving, maar dit bedrijf is ook het meest getroffen door de privacy-initiatieven van Apple.
Het gebruikersbestand van Snap blijft snel groeien, wat suggereert dat de zorgen over de concurrentie wellicht overdreven zijn, maar deze groei wordt gedreven door relatief lage internationale gebruikers. Beleggers zullen waarschijnlijk voorbij de gebruikersgroei kijken als deze wordt aangedreven door gebruikers met een lage waarde, tenzij Snap kan aantonen dat met deze gebruikers winstgevend geld kan worden verdiend.
Afbeelding 1: Snapchat-gebruikers per geografie (bron: gemaakt door auteur op basis van gegevens van Snap)
Er is ook de kwestie van gebruikersbetrokkenheid, die mogelijk negatief wordt beïnvloed door de normalisering van gebruikersgedrag na de pandemie. Het aantal vertoningen was in het derde kwartaal met ongeveer 8% op jaarbasis gestegen als gevolg van Snap’s groeiende gebruikersbestand. Het aantal gebruikers was in dezelfde periode echter met 19% gestegen en de omzet slechts met 6%. Dit kan duiden op een gebrek aan betrokkenheid van gebruikers en een zwakke vraag van adverteerders.
Het jongere gebruikersbestand van Snap en de focus op op afbeeldingen gebaseerde berichten zijn mogelijk een kwetsbaarheid voor het bedrijf, aangezien het niet duidelijk is hoe plakkerig het platform op de lange termijn voor de meeste gebruikers zal zijn. Snap lijkt de betrokkenheid bij TikTok te verliezen, en andere camera-gebaseerde apps zoals BeReal vormen ook een bedreiging.
Snap heeft een bewezen vermogen om de ARPU in de loop van de tijd te verbeteren, maar de pandemie lijkt de groei te hebben bevorderd, wat op korte termijn een tegenwind kan zijn. De snelle toename van het aantal gebruikers met een lage waarde verbergt ook de vooruitgang in het genereren van inkomsten door gebruikers. Lagere gebruikersgroei en gemakkelijker vergelijkbare periodes in de toekomst zouden moeten leiden tot een verdere verbetering van de ARPU.
De ARPU wordt ook beïnvloed door de privacy-initiatieven van Apple en door Snap die de aandacht van gebruikers trekt naar oppervlakken waarmee weinig geld wordt verdiend, zoals Spotlight. Als Snap ondanks ATT manieren kan vinden om de targeting en attributie te verbeteren, zal de ARPU-groei volgen, vooral omdat oppervlakken zoals Spotlight verder worden gemonetariseerd. Dit zijn echter geen problemen die specifiek zijn voor Snap, met een vergelijkbare dynamiek die zich afspeelt op Instagram en Pinterest (PINS).
Afbeelding 2: Snap-ARPU per geografie (bron: gemaakt door auteur op basis van gegevens van Snap)
Ondanks de groeiende concurrentie blijven Verhalen de grootste inkomstenbron voor Snap, hoewel het management heeft gesuggereerd dat de betrokkenheid aanzienlijk afneemt buiten de goede vrienden van gebruikers. Spotlight of Discover wordt daarom een belangrijk middel om betrokkenheid verder te stimuleren.
Spotlight is bedoeld om vermakelijke kiekjes te laten zien die zijn gemaakt door de community (door gebruikers gemaakt of uitgever van inhoud), en lijkt een poging te zijn om meer virale inhoud te maken, a la TikTok. De reacties op Spotlight zijn naar verluidt tot nu toe overweldigend positief, maar het risico bestaat dat Snapchat een deel van zijn differentiatie verliest door zich te concentreren op virale video-inhoud.
Spotlight-advertenties zullen naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 worden gelanceerd, wat mogelijk zal helpen om de toekomstige groei te ondersteunen. Het management heeft verklaard dat de vraag momenteel echter wordt uitgedaagd, en als gevolg daarvan kan het toevoegen van Spotlight-voorraad de CPM’s onder druk zetten.
Hoewel de advertentieactiviteiten van Snap nog steeds een aanzienlijk potentieel hebben, lijkt het ook een bedrijf met problemen te zijn. Dit wordt benadrukt door het onvermogen van het management om de omzet nauwkeurig te projecteren, zelfs op korte termijn, en het recente personeelsverloop. Netflix (NFLX) heeft de chief business officer en vice-president verkoop van Snap gepocheerd om de lancering van hun eigen advertentiebedrijf te ondersteunen. Dit soort omzet is onvermijdelijk, maar het is ook waarschijnlijker wanneer een bedrijf slechte vooruitzichten heeft.
Het senior management van Snap blijft echter constructief over het bedrijf, als een gelekte interne memo iets is om aan voorbij te gaan. De memo noemde een omzet van 6 miljard USD en 450 miljoen gebruikers als doelen voor 2023, beide agressieve doelen die gezien de huidige macro-omgeving uiterst onwaarschijnlijk lijken te worden gehaald. Spiegel heeft sindsdien verduidelijkt dat dit ambitieuze doelen zijn. Snap hoopt dat 350 miljoen USD aan inkomsten zal komen uit betaalde abonnementen, die al op schema liggen om tegen het einde van dit jaar 4 miljoen abonnees te bereiken. Met 3,99 USD per maand vertegenwoordigt dit ongeveer 192 miljoen USD aan jaaromzet. Snap wil ook dat op AR gebaseerde advertenties volgend jaar 10% bijdragen aan zijn advertentie-inkomsten en zet een AR-ondernemingsdivisie op om zijn technologie aan andere bedrijven te verkopen.
Figuur 3: Snap-inkomstengroei (bron: gemaakt door auteur met behulp van gegevens van Snap)
Vacatures waarin Snapchat in de functie-eisen wordt genoemd, nemen al bijna twee jaar af en naderen nu niveaus die sinds het dieptepunt van de pandemie niet meer zijn gezien. Als dit wordt beschouwd als een leidende indicator van de vraag naar de diensten van Snap, zou dit kunnen wijzen op een aanhoudend zwakke groei in de toekomst.
Figuur 4: Vacatures met vermelding van Snapchat in de vereisten (bron: Revealera.com)
Markten zijn momenteel veel meer gericht op winstgevendheid dan op groei, en als gevolg daarvan zal het aantonen van een geloofwaardig pad naar consistente GAAP-winstgevendheid waarschijnlijk gunstiger zijn voor de aandelenkoers van Snap dan robuuste groei. Snap heeft hier enige toewijding aan getoond door ongeveer 20% van zijn personeelsbestand te ontslaan, maar ze blijven agressief investeren in R&D voor speculatieve projecten met onzekere uitbetalingen. Gezien de eigendomsstructuur van Snap hebben aandeelhouders weinig verhaal en het is nog steeds onduidelijk of de markt het management op dezelfde manier als Meta (META) discipline zal opleggen. Snap heeft ook grotendeels de aanwerving stopgezet, wat het bedrijf een operationele hefboom zou moeten bieden, op voorwaarde dat de inkomsten blijven stijgen.
Figuur 5: Snap vacatures (bron: Revealera.com)
De algemene en administratieve uitgaven van Snap lijken nogal flagrant voor een bedrijf van deze omvang, en zouden aanzienlijk moeten worden verlaagd als Snap de kostenbeheersing serieus neemt.
Afbeelding 6: Snap-bedrijfskosten (bron: gemaakt door auteur met behulp van gegevens van Snap)
Ondanks de huidige zwakke groei en een gebrek aan kostendiscipline, zal de markt op een gegeven moment moeten erkennen dat Snap een relatief sterke balans heeft en winstgevend kan zijn wanneer het maar wil. Het management zal wellicht meer inzet moeten tonen om de kosten in toom te houden voordat dit gebeurt. De lancering van Spotlight Ads en de verdere groei van de abonnementenbusiness zouden de omzet moeten ondersteunen. De huidige chaos op Twitter (TWTR) biedt concurrenten ook de mogelijkheid om advertentiebudgetten binnen te halen die wegtrekken van Twitter. Er lijkt ook een groeiende erkenning te zijn van de problematische aard van TikTok, wat op een bepaald moment in de toekomst zou kunnen leiden tot beperkingen op het gebruik ervan.
De macro-omgeving zal op de korte termijn waarschijnlijk belangrijker zijn dan eventuele Snap-specifieke problemen. Consumenten geven momenteel boven hun stand uit en veel retailers hebben overtollige voorraden. Als gevolg hiervan zou de macro-omgeving verder kunnen verzwakken en de advertentie-uitgaven veel harder kunnen raken dan tot nu toe het geval was. Dalende inflatie en sterke loongroei zouden kunnen leiden tot een zachte landing met aanhoudend sterke consumentenbestedingen. Voor beleggers met een langere tijdshorizon biedt de waardering van Snap een grote buffer voor negatieve ontwikkelingen en het lijkt waarschijnlijk dat het aandeel de komende jaren op een bepaald moment aanzienlijk hoger zal stijgen.
Figuur 7: Snap EV/S Multiple (bron: Seeking Alpha)