laatste update: 06-2023
©Reuters. FILE FOTO: Ryanair-vliegtuig Boeing 737-8AS stijgt op vanaf Riga International Airport, Letland op 21 juli 2022. REUTERS/Ints Kalnins
Door Valerie Insinna, Padraic Halpin en Tim Hepher
WASHINGTON/DUBLIN (Reuters) – Ryanair uit Ierland heeft dinsdag een miljardendeal gesloten voor maar liefst 300 Boeing (NYSE:)-jets, waarmee de strijdbijl werd begraven na een 18 maanden durende openbare vete waarin prijzen een van de nauwste partnerschappen van de luchtvaart bedreigden.
Europa’s grootste low-cost luchtvaartmaatschappij zei dat het een vaste bestelling plaatste voor 150 van de grootste versie van Boeing’s narrow-body jet-familie, bekend als de 737 MAX 10, met opties voor nog eens 150.
De groter dan verwachte deal geeft een boost aan de 737 MAX, de bestverkochte jet van Boeing waarvan de leveringen zijn gedrukt door een veiligheidscrisis van twee jaar en verstoringen na COVID.
Samen met een enorme Air India-order die in februari voor bijna 500 jets werd geplaatst, benadrukt het wat Ryanair-CEO Michael O’Leary noemde “een dramatisch herstel van de bestellingen” voor Boeing en de Europese rivaal Airbus nu het reizen herstelt van de pandemie.
Het markeert ook een langverwachte wapenstilstand nadat O’Leary vorig jaar de gesprekken met Boeing afbrak en een spervuur van kritiek ontketende over prijzen en vertragingen bij de levering van eerder bestelde jets.
O’Leary, wiens scherpe humor en harde eisen de voormalige accountant tot een van Europa’s bekendste bedrijfsleiders hebben gemaakt, vloog naar Washington om de deal te vieren, maar bood een ongewoon timide samenvatting na maanden van zware onderhandelingen.
“Ik verwachtte dat we dezelfde prijs zouden krijgen als de vorige keer. Ik heb daar een nederige taart voor moeten eten”, vertelde O’Leary aan Reuters, eraan toevoegend dat hij nog steeds tevreden was met de uiteindelijke prijs, die geen van beide partijen heeft bekendgemaakt. .
Bronnen uit de industrie zeiden dat Ryanair misschien meer heeft betaald dan waar het aanvankelijk op had gerekend nadat hij een betere deal had gesloten, maar een van hen merkte op dat O’Leary zijn best deed om Boeing niet te bashen, die bang was geweest dat de deal niet als overdreven genereus zou worden afgeschilderd.
Het aandeel Boeing steeg tijdens de middaghandel met meer dan 1%. Ryanair sloot af op 3,6%.
“Er is mij verteld dat ik moest zeggen dat er een concurrerende korting was … hoewel ik niet dacht dat (het) bijzonder concurrerend was”, grapte O’Leary tegen verslaggevers, eraan toevoegend dat de bestelling met ongeveer 100 vliegtuigen was gestegen om de twee kanten tegen elkaar.
Boeing Chief Executive Dave Calhoun wierp tegen dat geen enkele premie hoog genoeg was voor de jet, terwijl de twee bedrijven hun meningsverschillen bijlegden in een ontspannen persconferentie.
Ondanks prijsconcessies, zei O’Leary dat de nieuwe jets Ryanair in staat zouden stellen om zijn jaarlijkse verkeer tegen maart 2034 bijna te verdubbelen tot 300 miljoen passagiers, vergeleken met de 168 miljoen die tot eind maart dit jaar vlogen.
Een deel daarvan gaat ten koste van rivaliserende luchtvaartmaatschappijen.
O’LEARY AANVAARDT MATIG HOGERE PRIJZEN
Ryanair gebruikt uitsluitend Boeing 737’s voor zijn hoofdvloot en is volgens zijn website een van de grootste klanten van Boeing met meer dan 600 vliegtuigen in zijn vloot of in bestelling.
Maandag meldde Reuters voor het eerst dat Ryanair dicht bij een grote deal met Boeing was. Eerder op dinsdag zeiden bronnen dat de definitieve deal tot 200-300 jets inclusief opties zou kunnen omvatten.
Ryanair heeft al lang interesse getoond in de MAX 10 met 230 zitplaatsen, die te maken heeft met massale verkopen van de concurrerende Airbus A321neo die wordt gebruikt door rivalen van Ryanair, zoals Wizz Air, en die nog moet worden gecertificeerd. Maar O’Leary had beloofd niet te veel te betalen voor de 30 extra stoelen.
Ryanair zei dat de deal $ 40 miljard waard was tegen catalogusprijzen, hoewel experts opmerkten dat dit opties omvatte, die niet als bestellingen worden geboekt, en dat typische kortingen voor vaste bestellingen meer dan 50% bedragen.
“We hebben een bescheiden hogere prijs moeten accepteren”, zei O’Leary. Als Ryanair echter zijn 94% of bijna volledige lading op vluchten aan boord van de grotere MAX 10-jets handhaaft, zullen de extra 30 stoelen “het vliegtuig in zijn geheel betalen”, zei hij dinsdag.
Bronnen uit de industrie zeiden dat elke prijsstijging op zijn minst gedeeltelijk kan worden gecompenseerd door compensatie voor vertragingen, waardoor het moeilijk te meten is wie de meeste toegaf.
O’Leary heeft Boeing ook vaak uitgelachen vanwege industriële problemen. Dinsdag prees hij echter de inhaalpoging en zei hij verwacht dat bijna alle 51 eerder bestelde jets die bestemd zijn voor april, eind juli zullen arriveren.
Nieuw bestelde MAX 10’s worden geleverd van 2027 tot 2033.
Hoewel de opluchting van Boeing bij het winnen van de order tastbaar was, zeiden analisten dat Ryanair wat voordeel had verloren in de onderhandelingen en vroege slots, aangezien luchtvaartmaatschappijen, waaronder United Airlines, aanzienlijke bestellingen plaatsten voor de MAX 10.
O’Leary verwierp dit, maar erkende dat Ryanair had moeten wachten tot 2028-2029 als de onderhandelingen langer hadden geduurd.
Een persoon die bekend is met de deal zei dat Ryanair het zich niet kon veroorloven om veel langer te wachten, aangezien Indiase luchtvaartmaatschappijen honderden narrowbody-jets opscheppen, waardoor Ryanair de rest van het decennium uit de markt dreigt te worden gedrukt voor veelgevraagde grote modellen.
“Ryanair exploiteert een 737-vloot en zit behoorlijk opgesloten”, met Airbus jarenlang uitverkocht en China jaren verwijderd van het kunnen leveren aan het Westen, zei analist Nick Cunningham van Agency Partners.