Roblox: meer dan in het oog springt (NYSE:RBLX)

laatste update: 12-2022


Ian Tuttle

Invoering

Roblox Corporation (NYSE:RBLX) is een gamingplatform en een metavers bedrijf. Het is een game-engine waarmee gebruikers games kunnen maken en games kunnen spelen die door anderen zijn gemaakt. Het feit dat gebruikers beide inhoud kunnen maken evenals het consumeren van de inhoud van anderen, is wat het zowel een platform als een metavers bedrijf maakt. Roblox genereert op verschillende manieren inkomsten met zijn platform, voornamelijk door aankopen van zijn eigen valuta “Robux”, die kan worden besteed aan inhoud en real-world cloud computing-middelen zoals virtuele serverruimte. Bovendien sluit het advertenties in zijn ecosysteem in en geeft het zijn intellectuele eigendom voor merchandise in licentie.

Vanaf dit artikel, 11/9/2022, is Roblox 12,67% gedaald in pre-market trading in de nasleep van de publicatie van de Q3 2022-resultaten. Dit artikel gaat in op de nieuwste resultaten en bepaalt de richting die het bedrijf opgaat, inclusief commentaar op toepasselijke nuances die van toepassing zijn op zijn bedrijf.

Inkomsten en cashflowstatistieken

Omdat Roblox een platformbedrijf is waarbij een deel van de gebruikers waarde levert aan de rest. Er wordt onderscheid gemaakt tussen boekingen en inkomsten. De boekingsstatistiek vertegenwoordigt de bruto economische activiteit op zijn platform, terwijl de omzet het deel is dat naar het bedrijf zelf gaat. Andere platformbedrijven zoals Uber maken hetzelfde onderscheid in hun jaarrekening.

Wat betreft de laatste publicatie van de inkomsten, overtrof Bookings op Roblox de verwachtingen met $ 12,47 miljoen. De boekingen bedroegen $ 701,7 miljoen, wat 10% hoger was op jaarbasis en met name 15% hoger bij constante wisselkoersen, waarschijnlijk beïnvloed door de sterk appreciërende Amerikaanse dollar. De omzet kwam uit op $ 517,7 miljoen, een lichte stijging van 2% op jaarbasis. De winst per aandeel kwam onder de verwachtingen van analisten uit op -$ 0,50, wat $ 0,16 slechter was dan de consensus.

ir.roblox.com Q3 2022 Financiële resultaten 11.9.22

ir.roblox.com Q3 2022 Financiële resultaten 11.9.22

De kasstroom uit bedrijfsactiviteiten bedroeg $ 67,1 miljoen, met een vrije kasstroom van – $ 67,7 miljoen.

ir.roblox.com Q3 2022 Financiële resultaten 11.9.22

ir.roblox.com Q3 2022 Financiële resultaten 11.9.22

ir.roblox.com Q3 2022 Financiële resultaten 11.9.22

ir.roblox.com Q3 2022 Financiële resultaten 11.9.22

Het bedrijf heeft een versterkte kaspositie op jaarbasis.

Terugkomend op de cashflow, wat meteen interessant is om te zien, is dat dit een bedrijf is dat al in het derde kwartaal van 2021 vrije cashflow kon genereren – $ 170 miljoen om precies te zijn.

Als we onze reikwijdte verbreden, zien we dat het bedrijf in de eerste 9 maanden van 2021 daadwerkelijk een aanzienlijke vrije kasstroom van $ 481 miljoen heeft gegenereerd:

ir.roblox.com Q3 2022 Financiële resultaten 11.9.22

ir.roblox.com Q3 2022 Financiële resultaten 11.9.22

Aangezien “cash is king”, kunnen we hierdoor andere financiële statistieken in een ander licht bekijken. Het is duidelijk dat het bedrijf het afgelopen kwartaal een cashflowpositief had kunnen zijn, maar dat dit niet te wijten was aan investeringen die het deed voor zijn langetermijngroei – de posten onroerend goed en uitrusting evenals immateriële activa.

Dit is een bekend verhaal bij technologiebedrijven, hoewel het vaker voorkomt dat ze nog nooit een cashflow positief kwartaal hebben gehad. Roblox ziet er zo veel beter uit omdat het zijn kaspositie onder controle heeft, maar prioriteit lijkt te geven aan groei op de lange termijn.

Deze investeringen lijken logisch omdat de platform-/gebruikersstatistieken robuust zijn – een leidende kritische indicator voor elk technologiebedrijf. Volgens de publicatie van de inkomsten stegen de ADAU’s (gemiddelde dagelijkse actieve gebruikers) met 24% op jaarbasis, en het totale aantal uren dat op het platform werd doorgebracht, steeg met 20% op jaarbasis.

Conclusie

Door de boekhoudkundige complexiteit te doorbreken die inherent is aan een bedrijf als dit, ben ik gefocust op twee dingen: capaciteit om cashflow te genereren en platformstatistieken. Roblox heeft al bewezen dat het een positieve cashflow kan genereren, en de platformstatistieken zijn inderdaad robuust. Hoewel de winst deze keer misschien een teleurstelling was, is dit geen bedrijf dat prioriteit lijkt te geven aan kortetermijnresultaten.

Dit is een bedrijf dat zich nog steeds in de groeimodus bevindt, en het lijkt dat te verdubbelen door zijn aanzienlijke investeringen. Met een jaarlijkse omzet van meer dan $ 2 miljard is het geen klein bedrijf, maar het management gelooft duidelijk dat er nog marktaandeel over is. Nogmaals, de platformstatistieken bevestigen dit beeld. De zorg hier is het gemengde inkomstenbeeld, dat niet consistent lijkt of snel groeit. Hopelijk kunnen deze extra investeringen dit deel van de vergelijking ten goede veranderen.

Door dit alles samen te vatten, geloof ik dat de markt Roblox Corporation heeft herprijsd door een te korte termijn lens. Een groot softwarebedrijf zoals dit met een aanhoudende dubbelcijferige gebruikersgroei en het bewezen vermogen om cashflow te genereren, is zeldzaam te vinden. Het lijkt zichzelf op te zetten voor het genereren van maximale winst op lange termijn.

Als en wanneer de omzetcijfers van Roblox Corporation aanzienlijk beginnen te stijgen, zal dat een leidende indicator zijn van wat komen gaat – aanzienlijke en aanhoudende winstgeneratie. Over het algemeen ben ik voorzichtig, maar zie ik net genoeg om Roblox Corporation te beoordelen als een aankoop voor de lange termijn.

Plaats een reactie