laatste update: 03-2023
mario tama
Aandelen van Rivian Automotive, Inc. (NASDAQ:RIVN) daalde dinsdag met 10% in uitgebreide handel nadat het bedrijf voor elektrische voertuigen zijn winstoverzicht voor het vierde kwartaal had ingediend. Rivian miste consensusverwachtingen met betrekking tot inkomsten en presenteerde een tegenvallende productievooruitzichten voor boekjaar 2023. Rivian zei dat het verwacht 50.000 elektrische voertuigen te produceren in boekjaar 2023, wat ongeveer een verdubbeling van de fabrieksproductie betekent in vergelijking met vorig jaar. Gezien de hoge waardering van Rivian op basis van inkomsten, denk ik dat de fabrikant van elektrische voertuigen (“EV”) een onaantrekkelijk risicoprofiel heeft nadat het bedrijf onder de productieverwachtingen van de straat presteerde. Inkomstenschattingen lopen nu gevaar en Rivian kan zijn laagste punt in 1 jaar opnieuw testen!
Rivian’s Q4-prestaties en productievooruitzichten voor FY 2023
Rivian behaalde $ 663 miljoen aan kwartaalomzet in het kwartaal van december, wat niet voldeed aan de verwachtingen van $ 717,3 miljoen. Rivian rapporteerde ook aangepaste winst per aandeel van $ (1,73) vergeleken met een gemiddelde schatting van $ (1,86), dus de winstresultaten waren iets beter dan verwacht. De gemiste inkomsten in combinatie met de lichte vooruitzichten voor FY 2023 deden het aandeel echter pijn tijdens de uitgebreide handel.
Rivian voerde de productie agressief op in FY 2022, vooral in de tweede helft van het jaar. Toch bleef de EV-maker nog steeds achter bij zijn productiedoelstelling voor FY 2022 van 25.000 elektrische voertuigen. Vanwege uitdagingen in de toeleveringsketen produceerde Rivian in FY 2022 24.337 elektrische voertuigen, wat de reden is waarom het EV-bedrijf niet zoveel omzetgroei zag als investeerders hadden gehoopt.
De EV-maker genereerde $ 663 miljoen aan inkomsten in Q4’22, een factorstijging van 12,3 keer op jaarbasis. Toch bleef Rivian in het vierde kwartaal en in FY 2022 een hoop geld verliezen: het EV-bedrijf rapporteerde een bedrijfsverlies van $ 1,8 miljard voor Q4’22 en $ 6,9 miljard voor FY 2022.
Bron: Rivian
Wat betreft de vooruitzichten van Rivian voor FY 2023, wat het belangrijkste stuk informatie was.
Rivian schat dat het dit jaar 50.000 elektrische voertuigen kan produceren, wat in wezen de initiële productieprognose van Rivian van begin vorig jaar vertegenwoordigt. Rivian produceerde in FY 2022 24.337 elektrische voertuigen, dus het EV-bedrijf zou op schema kunnen liggen om de productie dit jaar te verdubbelen. De prognoses voldeden echter niet aan de verwachtingen van Wall Street, die uitgingen van een productievolume tussen de 60 en 65 duizend stuks. Omdat Rivian slechter presteerde dan de schatting van Wall Street met betrekking tot de fabrieksoutput, denk ik dat er op korte termijn een risico bestaat voor herzieningen van de inkomstenraming. Rivian zei ook dat het $ 2,0 miljard aan CapEx zal uitgeven in FY 2023 en dat het verwacht een EBITDA-negatief te blijven voor een bedrag van $ (4,3) miljard.
De prognoses van andere EV-bedrijven waren gemengd. Lucid Group, Inc. (LCID) voorspelde een productievolume voor FY 2023 van 10.000-14.000 elektrische voertuigen, wat neerkomt op een groei van 39% en 95% op jaarbasis. Een van de beste productiedoelen die dit resultatenseizoen werd gepresenteerd, kwam van Fisker Inc. (FSR), een start-up voor elektrische voertuigen, die een totaal productievolume van 42.400 elektrische voertuigen realiseert, ondanks dat het bedrijf pas in maart begint met leveringen aan klanten.
Balans is een troef
Het grootste bezit van Rivian is de balans. De balans van het EV-bedrijf toonde aan het einde van FY 2022 $ 11,6 miljard aan geldmiddelen en kasequivalenten, wat Rivian meer dan genoeg liquiditeit geeft om de oprit van de R1T en R1S te financieren. Ik schat dat de huidige kaspositie van Rivian het bedrijf een tweejarige liquiditeitsstart geeft, wat betekent dat de financiering van de productieramp zo goed als zeker is, zelfs zonder een grote stijging van de inkomsten.
Bron: Rivian
Rivian’s waardering en inschattingsrisico
De productievooruitzichten voor FY 2023 vielen tegen in de ogen van Wall Street, evenals de gemiste omzet. Als gevolg hiervan werden de aandelen van Rivian verkocht en daalden ze dinsdag met 10% in uitgebreide handel. Ik denk dat het waarschijnlijk is dat de omzetramingen voor Rivian nu naar beneden gaan corrigeren, wat de waardering van Rivian extra onder druk zou kunnen zetten.
Rivian zal naar verwachting dit jaar een omzetgroei van 195% realiseren en volgend jaar een groei van 109%. De prijs-omzetverhouding voor FY 2023 is 3,5 X, wat het aandeel naar mijn mening vrij duur maakt, gezien het feit dat Rivian de productie duidelijk niet zo snel laat groeien als aanvankelijk. Zowel Lucid als Tesla, Inc. (TSLA) handelen tegen hogere waarderingsvermenigvuldigers, maar dat betekent niet dat Rivian noodzakelijkerwijs een koop is.
Gezien het feit dat de vooruitzichten voor FY 2023 een nieuw negatief sentiment voor Rivian hebben gecreëerd, verwacht ik dat het RIVN-aandeel zijn laagste punt in 1 jaar opnieuw zal testen op $ 15,79.
Risico’s met Rivian
Het risico bestaat dat Rivian en andere start-ups op het gebied van elektrische voertuigen in de toekomst een vertragende groei van hun omzet zullen zien, niet vanwege problemen met het aanbod, maar vanwege de afnemende vraag naar EV-producten. Het veld van elektrische voertuigen is nu druk, met veel bedrijven die steeds dichtere EV-productportfolio’s aanbieden. Tesla heeft onlangs zijn EV-prijzen verlaagd om de vraag te stimuleren, wat erop kan wijzen dat de prijsdruk in de branche in de toekomst toeneemt. Deze tegenwind zou de winstgevendheid van Rivian mogelijk kunnen vertragen en zou een negatieve invloed kunnen hebben op de waarderingsfactor. Een ander risico voor Rivian is dat het bedrijf zojuist weer een terugroepactie heeft aangekondigd vanwege een airbagprobleem. De terugroepactie zou tot 12.700 elektrische voertuigen kunnen treffen… en is nog een andere kwestie die voor een negatief sentiment heeft gezorgd.
Laatste gedachten
De vooruitzichten van Rivian Automotive, Inc. voor het boekjaar 2023 werden algemeen als teleurstellend ervaren. Het geeft aan dat de EV-fabrikant niet zo snel groeit als aanvankelijk gedacht… wat de waardering van Rivian nog meer onder druk zet. De aandelen van Rivian zijn het afgelopen jaar met 71% gedaald, de uitverkoop van gisteren tijdens verlengde handel niet meegerekend.
Hoewel de balans van Rivian Automotive, Inc. een enorme troef is voor het EV-bedrijf, zal de vertragende groei waarschijnlijk worden weerspiegeld in dalende omzetramingen en mogelijk in een lagere waarderingsmultiplicator. Aangezien de markt gisteren erg hard reageerde, denk ik dat Rivian Automotive, Inc. op korte termijn zijn laagste punt in 1 jaar opnieuw zal testen op $ 15,79!