laatste update: 02-2023
Prychodov
PayPal (NASDAQ:PYPL) blijft een van de beste spelers in de sector van digitale betalingen, dankzij sterke bedrijfsfundamentals en een ijzersterke balans. De huidige waardering is vrij goedkoop, wat aantoont dat PayPal ondergewaardeerd is en een goede investering voor de lange termijn investeerders.
Achtergrond
Zoals ik in eerdere artikelen heb besproken, zie ik PayPal als een van de beste spelen in de langetermijngroeitrend van digitale betalingen en fintech.
PayPal is een toonaangevend fintech-bedrijf dat digitale en mobiele betalingen mogelijk maakt via zijn technologieplatform en heeft momenteel een marktwaarde van ongeveer 87 miljard dollar. Deze waarde is veel lager dan in het recente verleden, aangezien de aandelenkoers van het bedrijf sinds de piek medio 2021 met ongeveer 77% is gecorrigeerd, waardoor alle door pandemie veroorzaakte winsten teniet zijn gedaan.
Aandelenkoers (Bloomberg)
De aandelen van PayPal waren de afgelopen anderhalf jaar vrij zwak vanwege zorgen over een vertragende groei, de mogelijkheid om te veel te betalen voor overnames (speculatie over de Pinterest (PINS)-deal), algehele zwakte in de sector van digitale betalingen en een bearmarkt in aandelen.
Desondanks blijven de activiteiten van PayPal behoorlijk sterk en ik hou van de fundamenten voor de lange termijn, gezien het feit dat zijn positie in de algehele digitale betalingsindustrie niet gemakkelijk te betwisten is en dat PayPal nog vele jaren een van de leidende bedrijven in deze branche zou moeten zijn .
Bedrijfsmodel
De kernactiviteit van PayPal is het aanbieden van betalingsoplossingen aan handelaren en consumenten, die over de hele wereld actief zijn. Op 30 september 2022 had PayPal ongeveer 432 miljoen actieve accounts, waaronder 35 miljoen verkopersaccounts. Hoewel dit een stijging van 4% op jaarbasis vertegenwoordigde, is de groei duidelijk vertraagd tussen 2020 en 21, toen het klantenbestand met dubbele cijfers groeide als gevolg van de wind in de rug van de pandemie en meer mensen die online winkelden.
Actieve rekeningen (PayPal)
Zoals te zien is in de vorige grafiek, heeft PayPal in 2022 zijn totale actieve accounts echter slechts met 6 miljoen verhoogd, wat veel zwakker is dan de historische groei sinds de beursgang in 2015. Ondanks de tragere klantenwerving is de klantbetrokkenheid redelijk goed geweest , gezien het feit dat het totale betalingsvolume (TPA) en transacties de afgelopen kwartalen constant met dubbele cijfers zijn toegenomen, wat aantoont dat de bestaande klanten van PayPal PayPal vaker gebruiken naarmate het bedrijf zijn product- en dienstenaanbod uitbreidt.
De groei van PayPal is inderdaad niet alleen te danken aan een groter klantenbestand, maar ook door het uitbreiden van branches en het vergroten van de totale adresseerbare markt, aangezien het bedrijf regelmatig nieuwe functies en oplossingen toevoegt aan klanten op al zijn platforms, als onderdeel van zijn bedrijfsstrategie om een ’supermarkt’ aan te bieden. -app’.
Door de geschiedenis heen is het bedrijf van PayPal aanzienlijk geëvolueerd van een online betaalknop naar het aanbieden van verschillende financiële diensten. De groei was een combinatie van interne ontwikkelingen en overnames, waardoor het zijn product- en dienstenaanbod en ook zijn technologische mogelijkheden kon vergroten. PayPal heeft een groot netwerk opgebouwd van consumenten en handelaren die gebruikmaken van zijn betalingsdiensten, waardoor een concurrentievoordeel is opgebouwd dat moeilijk te bestrijden is.
Rekening houdend met deze achtergrond en sterke positie op het gebied van online betalingen, is de strategie van PayPal de afgelopen jaren geweest om geleidelijk meer producten en diensten te integreren, waarvan de overname van Venmo vrij belangrijk was. Hierdoor is PayPal een van de grootste spelers op het gebied van digitale portemonnees geworden, met meer dan 77 miljoen gebruikers in de VS, waardoor het uiteindelijk een ‘super-app’ is geworden, die in feite de primaire bron zal zijn van alle financiële behoeften van verbruikers.
Hoewel de concurrentie in de sector van digitale betalingen behoorlijk hevig is, heeft PayPal de afgelopen jaren zijn activiteiten consequent kunnen laten groeien, wat aantoont dat het een superieur bedrijfsmodel heeft en zijn aanbod snel aanpast aan technologische vooruitgang. PayPal heeft bijvoorbeeld cryptocurrencies geïntegreerd in zijn digitale portefeuilles of heeft BNPL-oplossingen (Koop nu, later betalen) toegevoegd aan PayPal-kassa’s, twee voorbeelden van hoe PayPal zijn producten en diensten heeft uitgebreid om zeer concurrerend te blijven in de financiële sector.
Financiële prestatie
Wat de financiële prestaties betreft, heeft PayPal een zeer goede staat van dienst, aangezien de inkomsten en inkomsten de afgelopen jaren vrij snel zijn gestegen. Meer recentelijk kregen de activiteiten van PayPal een boost door de pandemie, wat leidde tot sterke financiële resultaten in zowel 2020 als 2021. De omzet bedroeg het afgelopen jaar $ 25,4 miljard, een stijging van 18,4% ten opzichte van 2020.
Sinds medio 2021 is de groei echter vertraagd doordat mensen weer naar fysieke winkels verhuizen, een zwakkere economische omgeving, het wegvallen van betalingsvolume door eBay (EBAY), en sterke concurrentie in de branche. Tijdens de eerste negen maanden van 2022 was het operationele momentum van PayPal relatief zwak in vergelijking met de historische prestaties, ook al waren er positieve tekenen van herstel in het laatste kwartaal.
In het derde kwartaal van 2022 bedroeg de omzet inderdaad $ 6,85 miljard (een stijging van 11% op jaarbasis) en 13% op jaarbasis ex-eBay, ook al zijn de inkomsten op kwartaalbasis de afgelopen kwartalen vrijwel gelijk gebleven.
Inkomsten (PayPal)
Naarmate de omzetgroei vertraagde, maar de kosten in een sterk tempo bleven stijgen als gevolg van inflatiedruk, hogere financieringskosten en de investeringen van het bedrijf, is de operationele marge in de afgelopen kwartalen gedaald. In het derde kwartaal bedroegen de totale bedrijfskosten $ 5,3 miljard, een stijging van 12,8% op jaarbasis, wat leidde tot een GAAP-bedrijfsmarge van 16,3%. Dit vertegenwoordigde een herstel ten opzichte van de voorgaande kwartalen, wat aantoont dat PayPal, na een aantal kwartalen van negatief operationeel momentum, opnieuw een groei van het bedrijfsresultaat realiseert.
Operationele marge (PayPal)
Voor het volledige jaar heeft PayPal zijn vooruitzichten naar boven bijgesteld en verwacht nu een jaarlijkse omzetgroei van 13% (ex-eBay), de non-GAAP winst per aandeel zal naar verwachting in het bereik van $ 4,07-4,09 liggen en de vrije kasstroom boven $ 5 miljard. Dus, ondanks de recente groeivertraging, groeit PayPal nog steeds behoorlijk sterk en blijven zijn activiteiten zeer cashgenererend, wat aantoont dat het sterke fundamenten heeft en dat zijn activiteiten veerkrachtig zijn in periodes van uitdagende economische omstandigheden.
In de toekomst moet de strategie van PayPal zowel gericht zijn op gebruikersgroei als op een grotere gebruikersbetrokkenheid, door middel van nieuwe diensten zoals BNPL, crypto of contactloze betalingsmogelijkheden in winkels. Nieuwe aanbiedingen zullen naar verwachting ook de totale adresseerbare markt van PayPal vergroten, dus de structurele groeivooruitzichten van PayPal blijven goed en de zwakkere financiële prestaties in de afgelopen kwartalen kunnen slechts een tijdelijke tegenslag zijn.
Wat betreft de kapitaaltoewijzing in de afgelopen kwartalen, heeft PayPal een goede kasstroomgenererende capaciteit behouden, die het gebruikt om acquisities te financieren en eigen aandelen terug te kopen, terwijl de capex-uitgaven relatief beperkt waren, zoals verwacht voor een technologiebedrijf. In het derde kwartaal genereerde PayPal de hoogste vrije kasstroom in zijn geschiedenis van bijna $ 1,8 miljard (+37% op jaarbasis), een fantastische prestatie in een moeilijke periode. Bovendien blijft de balans erg sterk, gezien het feit dat het een nettokaspositie had van ongeveer $ 5,5 miljard, waardoor het niet veel contanten hoeft aan te houden en een groot deel van zijn gegenereerde cashflow kan teruggeven aan aandeelhouders ($ 939 miljoen in Q3) .
Vrije kasstroom (PayPal)
Schattingen en waardering op middellange termijn
Hoewel het groeimomentum van PayPal de afgelopen kwartalen zwakker was, blijven de groeivooruitzichten van het bedrijf op de lange termijn goed, ondersteund door PayPal’s zakelijke sterke punten en concurrentievoordeel in de sector.
Volgens schattingen van analisten zou de omzet van PayPal tegen 2025 moeten groeien tot $ 37,7 miljard, wat neerkomt op een jaarlijkse omzetgroei van ongeveer 10% in de komende drie jaar, wat veel lager is dan de historische groei, maar nog steeds een acceptabel groeipercentage voor een bedrijf als PayPal. De bottom line zal naar verwachting in 2025 boven de $ 5,4 miljard uitkomen, wat vrij conservatief lijkt gezien het feit dat het een nettowinstmarge vertegenwoordigt van slechts 14,3% (versus 16,4% in 2021).
Vanwege veel lagere schattingen in vergelijking met de hoge verwachtingen toen het bedrijf presenteerde op zijn beleggersdag in februari 2021, is de zwakte van de aandelenkoers van PayPal sinds de piek in 2021 duidelijk gerechtvaardigd. Toen de groei tot stilstand kwam, leed PayPal aan een sterke derating, gezien het feit dat zijn aandelen werden verhandeld tegen een piekwaardering van meer dan 60x de toekomstige winst (komende twaalf maanden), terwijl ze momenteel worden verhandeld tegen ongeveer 16,3x de toekomstige winst.
Waardering (Bloomberg)
Dit is een zeer weinig veeleisende waardering voor een groeibedrijf als PayPal, en veel lager dan de historische waardering van 35x de toekomstige winst over de afgelopen vijf jaar. Hoewel ik niet verwacht dat PayPal weer tegen zijn historische waardering zal handelen, lijkt een veelvoud tussen 25-30x redelijk op de middellange termijn, wat betekent dat PayPal de komende twee tot drie jaar een aanzienlijk opwaarts potentieel heeft, zowel door hogere inkomsten als door een hoger veelvoud.
Risico’s
Wat de belangrijkste risico’s betreft, zie ik concurrentie en een prijzige overname als twee potentiële risico’s waar beleggers zich bewust van moeten zijn als ze in PayPal investeren.
De wereldwijde betalingssector is behoorlijk gefragmenteerd en zeer concurrerend, en is voortdurend in verandering. Dit betekent dat de leidende positie van PayPal in de branche op de lange termijn geen zekerheid is, aangezien nieuwkomers of technologische ontwikkelingen haar positie mogelijk kunnen verzwakken.
Er zijn inderdaad veel spelers in deze branche en de concurrentie is sterk van traditionele banken, betalingsbedrijven en fintech. Het bedrijf erkent deze risico’s echter en innoveert en integreert regelmatig nieuwe producten en diensten in zijn platforms, waarbij het zijn activiteiten snel aanpast aan nieuwe aanbiedingen, zoals BNPL of cryptocurrencies.
Een ander risico is de strategie van PayPal om een ’super-app’ te worden, wat ertoe kan leiden dat het bedrijf een grote overname nastreeft die mogelijk niet goed wordt ontvangen door de markt. Tot op zekere hoogte gebeurde dit in 2021 met de speculatie over een mogelijke overname van Pinterest ter waarde van $45 miljard. PayPal ontkende zijn interesse in de overname van Pinterest, maar de markt strafte de aandelen van PayPal af, wat aantoont dat een grote deal zinvol moet zijn, zowel vanuit zakelijk oogpunt als vanuit financieel oogpunt, om goed ontvangen te worden door de markt.
Gevolgtrekking
PayPal heeft een zeer goede business en de groeivooruitzichten blijven sterk, ondanks de recente tegenwind die de afgelopen anderhalf jaar voor een ernstige verzwakking van de aandelenkoers heeft gezorgd. Desalniettemin blijft PayPal een van de beste spelen op het gebied van investeringen in digitale betalingen en de huidige waardering is duidelijk niet veeleisend, wat een geweldig instappunt biedt voor langetermijnbeleggers.