Opinie: Ford weerlegt kritiek op samenwerking met Chinese batterijfabrikant: ‘Een grote stap in de uitbreiding van de Amerikaanse EV-batterijindustrie.’

laatste update: 03-2023


Hoewel Paul Dabbar en DJ Nordquist recht hebben op hun mening (“Ford’s pact met de Chinese fabrikant van elektrische auto’s is een domper op de Amerikaanse belastingbetaler”), moeten ze gebaseerd zijn op feiten. Helaas is het meeste van wat ze beweren over de nieuwe batterijfabriek voor elektrische voertuigen Ford F,
-0,76%
plannen om in de Verenigde Staten te bouwen, klopt niet.

Nordquist en Dabbar schrijven dat de fabriek in Michigan een joint venture zal worden met Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. 300750,
+1,52%,
CATL zal Amerikaanse belastingdollars ontvangen en CATL zal de fabriek runnen. Niets daarvan is waar. CATL investeert niets en heeft geen eigendom of zeggenschap over de fabriek. CATL krijgt alleen een licentievergoeding van Ford voor het recht om batterijchemietechnologie te gebruiken die eigendom is van en alleen verkrijgbaar is bij CATL.

De auteurs suggereren dat de nieuwe fabriek ook deel uitmaakt van China’s Belt and Road-infrastructuurprogramma. Dat is niet waar. China is niet bij dit project betrokken. De investering van $ 3,5 miljard van Ford zal echter helpen om de doelstellingen van de Amerikaanse Inflation Reduction Act te verwezenlijken, onder meer om de binnenlandse innovatie en productie te herstellen en de koolstofemissies te verminderen.

Ze schrijven ook dat het gebruik van de leidende technologie van CATL de Amerikaanse EV-batterijindustrie zal schaden. Dat is ook niet waar. De 10 grootste batterijfabrikanten ter wereld hebben hun hoofdkantoor in Azië, en Amerikaanse autofabrikanten zijn volledig afhankelijk van import voor lithium-ijzerfosfaat of LFP, EV-batterijen. Deze Ford-fabriek zal een grote stap zijn in de uitbreiding van de Amerikaanse EV-batterijindustrie en daarbij 2.500 goedbetaalde banen creëren in de thuisstaat Michigan van ons bedrijf.

Wat Ford doet door deze LFP-batterijfabriek in Michigan te ontwikkelen, is beter voor onze klanten, voor ons bedrijf en voor de VS

Dit is wat waar is over de fabriek: alleen een dochteronderneming van Ford zal de fabriek bouwen, bezitten en exploiteren. Het zal mensen aannemen en in dienst nemen die daar EV-batterijen gaan produceren, waarin Fords eigen innovatielaag is verwerkt. Die batterijen zullen worden geïnstalleerd in Ford-voertuigen die in andere Ford-fabrieken worden geproduceerd, ook in de VS, waar we werk bieden aan meer werknemers per uur dan welke autofabrikant dan ook. Als gevolg hiervan zullen hoogwaardige, goed presterende EV’s betaalbaarder zijn voor meer Ford-klanten.

Natuurlijk hadden we bij de status quo kunnen blijven en, net als Tesla TSLA,
-2,01%,
Honda-motor 7267,
+0,92%
en vele andere autobedrijven vertrouwden uitsluitend op het importeren van deze batterijen uit China. In plaats daarvan is wat Ford doet door deze LFP-batterijfabriek in Michigan te ontwikkelen beter voor onze klanten, voor ons bedrijf en voor de VS.

Christopher Smith is Chief Government Affairs Officer bij Ford Motor Co.

Lees het commentaarartikel: Het pact van Ford met de Chinese fabrikant van elektrische auto’s is een domper op de Amerikaanse belastingbetaler

Plaats een reactie