NIO-raketten na Q3; Dit is wat u moet weten (NYSE:NIO)

laatste update: 12-2022


dima_zel

Scriptie Samenvatting

NIO, Inc. (NYSE:NIO) is sterk gestegen na de publicatie van de Q3-resultaten, maar ik denk niet dat de twee verband met elkaar houden. De winst was in lijn met de verwachtingen en het bedrijf miste zelfs de winst per aandeel.

In dit artikel kijk ik naar de laatste resultaten en verzamel inzichten uit de inkomstenoproep. Het bedrijf heeft met tal van uitdagingen te maken gehad, maar het management heeft deze goed aangepakt.

Uiteindelijk geloof ik nog steeds dat NIO een goede koop is voor deze prijzen, maar het succes ervan zal afhangen van het worden van een internationaal erkend merk.

Q3 resultaten

NIO heeft onlangs zijn resultaten over het derde kwartaal vrijgegeven, en hoewel de resultaten gemengd zijn, is het aandeel op de dag met meer dan 10% gestegen. Dit heeft waarschijnlijk meer te maken met het algemene marktsentiment, waarbij ook grote indices sterk stegen (Nasdaq steeg +6%). Maar laten we teruggaan naar de resultaten van NIO:

NIO leveringen

NIO leveringen (Q3 Persbericht)

Een deel van het betere nieuws dit kwartaal was de toegenomen groei in leveringen. NIO leverde 31.607 auto’s in het derde kwartaal, een stijging van 26,1% opeenvolgend. Dat is goed nieuws, aangezien de leveringen van NIO de afgelopen drie kwartalen vrijwel vlak zijn geweest.

Dat gezegd hebbende, is er één probleem waarbij NIO niet erg goed presteert; winstgevendheid. De voertuigmarges kwamen uit op 16,4%, wat aanzienlijk lager is dan in het derde kwartaal van vorig jaar, 18%, en vertegenwoordigt een voortzetting van een neerwaartse trend in winstgevendheid.

De brutomarges zijn ook aanzienlijk gedaald ten opzichte van vorig jaar. NIO had dit kwartaal een brutomarge van 13,3%, vergeleken met 13% in het voorgaande kwartaal en 18% deze keer vorig jaar.

Ja, NIO heeft te maken gehad met leveringsproblemen en breidt zich agressief uit over Europa. Groei is leuk en aardig, maar kan NIO ooit een winstgevend bedrijf worden? We kregen inzicht in het antwoord op deze vraag in de verdienoproep.

Inzichten in inkomstenoproep

Tijdens de winstoproep werd veel aandacht besteed aan winstgevendheid, zorgen over de toeleveringsketen en toekomstige productiviteit.

Hier is het antwoord van Stanley Qu na een vraag over hogere R&D en SG&A in het derde kwartaal.

Hallo Paul, dit is Stanny. De stijging van SG&A in Q3 in vergelijking met Q2 komt doordat ons verkoop- en servicenetwerk in China en ook in Europa, aangezien we dit derde kwartaal meer landenmarkten in Europa hebben betreden en ook enkele marketing- en promotieactiviteiten – meer marketing- en promotieactiviteiten in Q3 vergeleken met Q2.

CEO William Li had dit te zeggen:

Wat betreft de R&D-activiteiten, geloof ik dat we op dit moment een relatief stabiele fase zijn ingegaan met betrekking tot de R&D-ontwikkelingswerkzaamheden, evenals de operaties. Dus voor ons denken we dat als het gaat om de R&D-uitgaven, inclusief de personeelskosten, deze op een relatief stabiel niveau zullen blijven. Bijvoorbeeld, waarschijnlijk elk kwartaal, zou het ongeveer RMB 3 miljard moeten zijn.

Dus aan de ene kant kan SG&A worden toegeschreven aan een groter verkoopteam vanwege de uitbreiding in Europa. Dit is begrijpelijk. Helaas is het nog vroeg om te bepalen hoeveel deze investering gaat opleveren. Qu voegde er ook aan toe dat SG&A als percentage van de omzet in de toekomst verder zal worden geoptimaliseerd.

Door naar R&D te gaan, is dit aanzienlijk toegenomen als gevolg van talrijke nieuwe productlanceringen, maar dit zou zich in de toekomst moeten stabiliseren op ongeveer RMB 3 miljard. Nu is het gewoon een kwestie van Li zijn belofte houden.

Wat de marges betreft, heeft het bedrijf hier ook enkele richtlijnen voor gegeven:

Voorheen hebben we in het verleden ook een brutomarge van 20% voor voertuigen behaald. Net als in het verleden hebben we de batterijkosten niet laten stijgen. Dit is dus een relatief redelijke brutomarge voor voertuigen voor – onze producten. Als de batterijkosten in de toekomst tot een redelijk niveau kunnen dalen, denk ik dat het voor ons mogelijk is om met onze producten de brutomarge van 20% tot 25% te herwinnen.

De voertuigmarge is ernstig geschaad, voornamelijk als gevolg van de gestegen kosten van lithiumbatterijen. Li voorspelde dat de lithiumprijzen in de toekomst zouden dalen en gaf zelfs enkele back-of-the-envelope berekeningen. Als de kosten van lithiumcarbonaat zouden dalen van 600.000 naar 400.000, zou dit alleen al de automarges met 4% verbeteren.

Bovendien is het vermeldenswaard dat NIO al stappen heeft gezet om zijn eigen lithium veilig te stellen door een belang van 12% in een Australisch bedrijf te kopen

Ten slotte is er een zeer reële dreiging dat NIO te maken krijgt met een chiptekort, aangezien Amerikaanse bedrijven onlangs een verbod hebben gekregen om aan China te verkopen.

Bedankt voor je vraag. Wat betreft de Chipwet. Ik denk dat dit van invloed kan zijn geweest op de chip die wordt gebruikt voor cloudtraining. Op dit moment geloof ik dat we voldoende chips hebben zoals de A100 om op de lange termijn te voldoen aan de behoefte aan de AD-training.

Maar tegelijkertijd onderzoeken we ook verschillende mogelijkheden. Zo overwegen we om samen te werken met enkele cloudserviceproviders en evalueren we ook enkele langetermijnoplossingen om de integratie van onze AD-oplossingen te ondersteunen. Op dit moment zie ik eigenlijk geen impact op de algehele bedrijfsvoering.

Ik geloof dat NIO dit probleem bagatelliseert wanneer ze zeggen dat dit op korte termijn geen probleem zou moeten zijn. Het vervangen van deze high-end chips zal geen gemakkelijke taak zijn. Uiteindelijk zullen we NIO misschien ook in het chipspel zien stappen.

Slotopmerkingen

Over het algemeen zou ik zeggen dat het winstrapport in lijn was met de verwachtingen. Ik zou in ieder geval zeggen dat de daling van de winstgevendheid van NIO groter was dan wat beleggers dachten. Desondanks is NIO sinds de release met meer dan 10% gestegen, maar naar mijn mening is dit niet vanwege de release van de inkomsten. NIO is verstrikt geraakt in een ‘risk-on’-rally, waarbij veel andere namen met een hoge bèta met dubbele cijfers zijn gestegen zonder een recente katalysator.

Dit gezegd hebbende, ben ik er nog steeds van overtuigd dat NIO voor deze prijzen een geweldige koop is. NIO laat een betere groei zien dan zijn concurrenten, en hoewel winstgevendheid nu een probleem is, is het te verwachten. Ik investeer niet in NIO omdat ik verwacht dat het snel iets zal teruggeven aan investeerders, en jij ook niet. NIO richt haar inspanningen op het uitbreiden van haar activiteiten, wat de kosten opdrijft.

Wat naar mijn mening het succes van NIO op lange termijn zal bepalen, is het internationale bereik. Tesla Inc (TSLA) heeft zich gevestigd als een begrip, zelfs in Europa, waar ik vandaan kom. Maar kan NIO hetzelfde doen? Als het mislukt, zal het niet aan een gebrek aan proberen liggen, en dat is alles wat ik nu wil zien.

Plaats een reactie