NetEase verwerpt Activision-voorstel voor tijdelijke verlenging van banden door Reuters

laatste update: 01-2023



©Reuters. Kopieën van de videogame World of Warcraft: Mists of Pandaria, uitgegeven door Activision Blizzard, eigendom van Vivendi, worden tentoongesteld in een winkel in Rome, 16 oktober 2012. REUTERS/Tony Gentile

Door Josh Ye

HONG KONG (Reuters) -De Chinese gamesuitgever NetEase (NASDAQ:) Inc zei woensdag dat het een voorstel van Activision Blizzard Inc (NASDAQ:) heeft afgewezen om hun langdurige samenwerking met zes maanden te verlengen terwijl de Amerikaanse game-ontwikkelaar op zoek is naar een nieuwe partner.

Blizzard zei in november dat het zijn 14-jarige samenwerking met NetEase zou beëindigen – een ontwikkeling die schokgolven veroorzaakte in de hele industrie, aangezien de samenwerking algemeen werd gezien als een van de meest lucratieve in videogames.

De bedrijven konden het niet eens worden over de belangrijkste samenwerkingsvoorwaarden en hits zoals ‘World of Warcraft’ zullen vanaf 23 januari niet beschikbaar zijn in China.

NetEase zei dat Blizzard vorige week contact opnam met een aanbod om het partnerschap met zes maanden te verlengen, maar maakte ook duidelijk dat het niet zou stoppen met onderhandelen met andere potentiële partners.

“Gezien de niet-wederkerigheid, oneerlijkheid en andere strikte voorwaarden die aan de samenwerking zijn verbonden, konden de partijen uiteindelijk geen overeenstemming bereiken”, aldus het op een na grootste gamingbedrijf van China in een verklaring.

Het noemde het voorstel “onbeleefd en onredelijk, ongepast en commercieel onlogisch” en beschuldigde Blizzard ervan “een gratis ritje te maken”.

Blizzard China zei in een verklaring: “Het is jammer dat NetEase niet bereid is om de diensten van ons spel met nog eens zes maanden te verlengen op basis van bestaande voorwaarden terwijl we op zoek zijn naar een nieuwe partner.”

Met het einde van hun samenwerking zit Blizzard momenteel zonder een Chinese uitgever. In tegenstelling tot andere landen hebben buitenlandse gamebedrijven doorgaans een Chinese uitgever nodig voordat ze games in China kunnen uitbrengen.

NetEase groeide uit tot een gaminggigant, deels door de games van Blizzard in China uit te geven. Sindsdien heeft het zijn eigen game-ontwikkelingscapaciteit versneld, waarbij in-house games nu goed zijn voor meer dan 60% van de omzet.

Plaats een reactie