laatste update: 05-2023
©Reuters. FILE FOTO: Een pauw is afgebeeld buiten het hoofdkantoor van NBC in het Rockefeller Center in de wijk Manhattan in New York City, New York, VS, 16 januari 2020. REUTERS/Carlo Allegri/File Photo
Door Dawn Chmielewski en Sheila Dang
(Reuters) – Elon Musk heeft voormalig NBCUniversal-reclamechef Linda Yaccarino benoemd tot de nieuwe CEO van Twitter, terwijl het bedrijf probeert een daling van de advertentie-inkomsten om te buigen.
Yaccarino zal een socialmediaplatform overnemen dat kampt met uitdagingen en een zware schuldenlast, nadat ze een aantal jaren heeft besteed aan het moderniseren van de reclameactiviteiten bij NBCUniversal, dat eigendom is van Comcast Corp (NASDAQ:).
“Ik ben verheugd om Linda Yaccarino te verwelkomen als de nieuwe CEO van Twitter!” Dat zei Musk vrijdag in een tweet. “@LindaYacc zal zich primair richten op de bedrijfsvoering, terwijl ik me richt op productontwerp & nieuwe technologie.”
Sinds Musk Twitter in oktober overnam, zijn adverteerders het socialemediaplatform ontvlucht, bang dat hun advertenties naast ongepaste inhoud zouden verschijnen nadat het bedrijf bijna 80% van het personeel had verloren. Musk erkende eerder dit jaar dat Twitter een enorme daling van de advertentie-inkomsten had geleden.
Het “traject van Twitter zal onder haar leiding onmiddellijk een wending van 180 graden nemen”, zei Lou Paskalis, een oud-directeur van de advertentie-industrie en CEO van AJL Advisory, een marketingadviesbureau.
“Ik denk dat (Yaccarino) elke berg heeft beklommen die ze kon op NBCU en het onberispelijk goed heeft gedaan. En er is geen grotere uitdaging dan het herstellen van de orde op Twitter,” zei hij.
Terwijl Musk zei dat Yaccarino zou helpen bij het bouwen van een ‘alles-app’, waarvan hij eerder zei dat het een verscheidenheid aan diensten zou kunnen bieden, zoals peer-to-peer-betalingen, gaf zijn selectie van een reclameveteraan aan dat digitale advertenties een kernfocus zouden blijven. van het bedrijf.
Musk heeft duizenden Twitter-medewerkers ontslagen, de lancering van een abonnementsproduct versneld waarmee oplichters grote merken konden nadoen en gebruikers geschorst met wie hij het niet eens was, wat merken allemaal heeft doen schrikken van uitgaven op het platform.
Om af te wijken van advertenties, heeft de miljardair zich gericht op Twitter Blue, een abonnementsfunctie die gebruikers $ 8 per maand kost om hun accounts te verifiëren, maar het product heeft beperkt succes gehad.
Onafhankelijk onderzoeker Travis Brown, die het aantal Twitter Blue-abonnees in de loop van de tijd bijhoudt, schatte dat er op 30 april 619.858 klanten waren.
Yaccarino was niet bereikbaar voor commentaar.
KLAAG NAAR NBCUNIVERSAL
Haar exit is weer een grote hit voor NBCUniversal. Vorige maand zei NBC-moeder Comcast dat Jeff Shell (LON:), CEO van NBCUniversal, zou vertrekken nadat hij een ongepaste relatie met een vrouw in het bedrijf had erkend, naar aanleiding van een klacht die aanleiding was voor een onderzoek.
Advertising President Mark Marshall zal optreden als interim-voorzitter van de reclame- en partnerschappengroep van NBCUniversal. Marshall werd in 2018 benoemd tot president van advertentieverkoop en partnerschappen en hield toezicht op NBC’s uitzendentertainment, sport en geavanceerde advertentieverkoop.
Het vertrek van Yaccarino komt op een moeilijk moment voor NBCUniversal, dat zich voorbereidt op zijn jaarlijkse presentatie aan adverteerders op maandag in Radio City Music Hall.
Yaccarino kwam in 2011 bij NBCU, na 15 jaar bij Turner Entertainment, en heeft de advertentieverkoop van het netwerk naar het digitale tijdperk gebracht.
Terwijl het televisiepubliek migreerde naar streaming, betrad ze vorig jaar het podium van Radio City Music Hall om adverteerders te vertellen dat hun merkboodschappen geen bijzaak waren. Ze zei dat NBCUniversal vanaf het begin advertenties in zijn Peacock-streamingdienst had opgenomen.
“Twitter heeft geloofwaardigheid nodig bij de advertentiegemeenschap”, zegt Greg Kahn, CEO van GK Digital Ventures media-adviesbureau. “Linda heeft haar vertrouwen getoond, haar innovatieve karakter van het brengen van nieuwe partners aan tafel en een diepe bank van relaties.”
Musk, de CEO van de maker van elektrische voertuigen Tesla (NASDAQ:) Inc, rondde in oktober zijn aankoop van Twitter af voor $ 44 miljard. Hij zei vrijdag dat het inhuren van Yaccarino hem in staat zou stellen meer tijd te besteden aan het runnen van Tesla.
Donderdag tweette Musk dat hij een CEO had gevonden zonder Yaccarino te identificeren. Een persoon dicht bij Yaccarino zei dat de tweet van Musk het tijdschema voor haar om lid te worden van Twitter mogelijk heeft versneld, wat een balsem zou zijn voor de aandeelhouders van Tesla.
De aandelen van Tesla daalden vrijdag met 2,4% tot $ 167,98, terwijl de aandelen van Comcast met 0,4% daalden tot $ 40,21.