laatste update: 03-2023
MarkSwallow/E+ via Getty Images
Als u zich bezighoudt met de aan- en verkoop van aandelen van individuele bedrijven, doet u er goed aan uw beleggingen goed in de gaten te houden. Je moet vooral kijken of het beeld ook verandert In voor en tegenspoed. En van daaruit moet u beslissen of het bedrijf in kwestie nog steeds een aantrekkelijke mogelijkheid biedt. Een bedrijf dat de laatste tijd een beetje zwak heeft getoond en dat ik eerder als ‘kopen’ heb beoordeeld, is LKQ Corporation (NASDAQ:LKQ). Voor degenen die niet bekend zijn met het bedrijf, het richt zich op de wereldwijde distributie van voertuigproducten, componenten en systemen, die vaak worden gebruikt bij reparatie- en onderhoudsactiviteiten voor voertuigen. Een verandering in de marktomstandigheden heeft geresulteerd in een beetje zwakte vanuit het oogpunt van verkoop, winst en cashflow. Dit betekent echter niet noodzakelijkerwijs dat investeerders zou het bedrijf nog moeten redden. Gezien hoe aandelen geprijsd zijn, is het waar dat het aandeel zeker geen kandidaat voor thuisgebruik is. Maar ik zou zeggen dat het vanaf hier waarschijnlijk een beetje meer voordeel biedt.
De pijn verwerken
De laatste keer dat ik een artikel over LKQ Corporation schreef, was begin augustus 2022. Op dat moment volgde ik het bedrijf op en prees ik de prestaties die het de afgelopen maanden had geleverd, waarbij de omzet zelfs steeg prestaties lieten gemengde resultaten zien. Ik dacht toen dat het makkelijke geld al verdiend was met de firma. Maar zelfs met de waardering die het tot dan toe had ervaren, had ik het gevoel dat aandelen goedkoop genoeg waren om wat extra voordeel te rechtvaardigen. Als gevolg hiervan hield ik het op de ‘koop’-rating waar ik het eerder op had, wat aangeeft dat ik het gevoel had dat aandelen in de nabije toekomst beter zouden presteren dan de bredere markt. Tot nu toe is dit precies wat er is gebeurd. Terwijl de S&P 500 sinds de publicatie van dat artikel met 0,3% is gedaald, zijn de aandelen van LKQ Corporation met 2,6% gestegen. Hoewel dit misschien niet zo belangrijk lijkt, is het vermeldenswaard dat sinds ik voor het eerst over het bedrijf schreef, de aandelen met 16,2% zijn gestegen in vergelijking met de stijging van 4,9% die de bredere markt ervoer.
Auteur – SEC EDGAR-gegevens
Deze ongelijkheid in rendement is ontstaan hoewel de recente prestaties van het bedrijf enigszins zwak waren. Overweeg de omzet voor het derde kwartaal van het fiscale jaar 2022. Dit is het eerste en enige kwartaal waarvoor nieuwe gegevens beschikbaar zijn gesteld die niet beschikbaar waren toen ik voor het laatst over het bedrijf schreef. De omzet in die tijd bedroeg in totaal $ 3,10 miljard. Dat is 5,9% lager dan de 3,30 miljard dollar die een jaar eerder werd gerapporteerd. Het is belangrijk op te merken dat de feitelijke organische omzet voor het bedrijf jaar na jaar positief was en met 3,2% steeg. Echter, wisselkoersschommelingen, gecombineerd met een 2,1% hit in verband met netto-acquisitie- en afstotingsactiviteiten, drukten de omzet gedurende deze periode.
Deze omzetdaling bracht een daling van de winst met zich mee. De nettowinst daalde van $ 284 miljoen naar $ 262 miljoen. Hoewel het bedrijf werd getroffen door de omzetdaling, steeg de werkelijke brutowinstmarge van 40,8% naar 41,1%. Alleen al voor het derde kwartaal vertaalde dat zich in $ 9,3 miljoen aan extra winst vóór belastingen. Dit werd helaas gecompenseerd door een stijging van de verkoop-, algemene en administratieve kosten. Maar over het algemeen is het leuk om enkele verbeterpunten te zien. Andere winstgevendheidsstatistieken volgden het nettoresultaat lager. De operationele cashflow daalde bijvoorbeeld van $ 429 miljoen naar $ 273 miljoen. Zelfs als we ons aanpassen aan veranderingen in het werkkapitaal, zou de statistiek zijn gedaald, van $ 342 miljoen naar $ 317 miljoen. Ook op de daling was EBITDA. Volgens het management daalde het van $ 453 miljoen naar $ 424 miljoen.
Auteur – SEC EDGAR-gegevens
De resultaten in het derde kwartaal waren grotendeels verantwoordelijk voor de zwakte die het bedrijf ervoer in de eerste negen maanden van 2022 ten opzichte van dezelfde negen maanden van 2021. De omzet daalde van $ 9,90 miljard naar $ 9,79 miljard. De winst steeg nog steeds en sprong van $ 855 miljoen naar $ 955 miljoen. Maar als het gaat om winstgevendheidsstatistieken, is dat het enige goede nieuws. De operationele cashflow daalde van $ 1,36 miljard naar $ 1,01 miljard, terwijl het gecorrigeerde cijfer hiervoor daalde van $ 1,07 miljard naar $ 1 miljard. Zelfs de EBITDA trok zich terug en daalde van $ 1,43 miljard naar $ 1,35 miljard.
Voordat de markt op 23 februari opengaat, zal het managementteam van LKQ Corporation naar verwachting de financiële resultaten bekendmaken voor het laatste kwartaal van het fiscale jaar 2022 van het bedrijf. In de aanloop naar dat moment hebben analisten enigszins gemengde verwachtingen. De huidige verwachting is een omzet van $ 3,03 miljard. Als dit uitkomt, zou dit zich vertalen in een jaar-op-jaar daling van 4,9% in vergelijking met de $ 3,19 miljard die in het laatste kwartaal van 2021 werd gerapporteerd. Zoals ik al zei, is de organische omzet voor het bedrijf positief voor de tijdsperioden waartoe we toegang hebben. Alle pijn die op de bovenste regel wordt ervaren, wordt veroorzaakt door wisselkoersschommelingen. Ik vermoed dat elke vorm van daling in het laatste kwartaal in vergelijking met dezelfde tijd vorig jaar te wijten zal zijn aan dezelfde problemen. Mijn punt hierover zal nog duidelijker worden als we het straks hebben over de eigen richtlijnen van het management voor 2022 als geheel.
Uiteindelijk verwachten analisten een winst per aandeel van $0,83. Dit zou eigenlijk een stijging zijn ten opzichte van de $ 0,81 per aandeel die het bedrijf in het laatste kwartaal van het fiscale jaar 2021 genereerde. Dit lijkt misschien bemoedigend. En in zekere zin is dat ook zo. We kunnen dit aantal echter niet zomaar in een vacuüm opnemen. Van het derde kwartaal van 2021 tot het derde kwartaal van 2022 verminderde het bedrijf zijn aantal aandelen met 6,9%. Het is vrijwel zeker dat het aantal aandelen in het vierde kwartaal zal blijven dalen. Maar in plaats van te speculeren, zou ik graag gegevens uit het derde kwartaal willen gebruiken. Als het aantal aandelen van LKQ Corporation van kwartaal tot kwartaal gelijk zou blijven, zou de door analisten verwachte winst per aandeel zich vertalen in een nettowinst van $ 227,92 miljoen. Dat is eigenlijk minder dan de $ 236,28 miljoen aan winst behaald in het laatste kwartaal van 2021. Zelfs aangepaste winsten, waarvan analisten voorspellen dat ze $ 0,85 per aandeel zullen zijn, zouden zich vertalen in een nettowinst die zou dalen tot $ 233,41 miljoen. Het is duidelijk dat beleggers ook aandacht moeten besteden aan andere winstgevendheidsstatistieken. De operationele cashflow in het laatste kwartaal van vorig jaar bedroeg $ 5 miljoen. Maar als we ons aanpassen aan veranderingen in het werkkapitaal, zou dat aantal $ 299 miljoen zijn. Ondertussen kwam de EBITDA in het laatste kwartaal van vorig jaar uit op $ 357,82 miljoen.
Auteur – SEC EDGAR-gegevens
Als het gaat om het fiscale jaar 2022 in zijn geheel, zei het management dat de organische omzet tussen 4,75% en 5,75% hoger zou moeten zijn dan in 2021. Het bedrijf voorspelde de winst per aandeel, op aangepaste basis, tussen $ 3,85 en $ 3,95 . Dat zou een aangepast nettoresultaat van ongeveer $ 1,05 miljard impliceren. De operationele cashflow zou volgens het management ongeveer $ 1,25 miljard moeten bedragen, terwijl de EBITDA-richtlijn zou uitkomen op $ 1,74 miljard. Op basis van deze cijfers handelt het bedrijf tegen een koers-winstverhouding van 14,3. De prijs voor de aangepaste operationele cashflow-multiple zou 12 moeten zijn, terwijl de EV/EBITDA-multiple 9,9 zou moeten zijn. Ter vergelijking: als we gegevens uit 2021 gebruiken, zijn deze veelvouden respectievelijk 13,8, 11 en 9,6. Zoals ik doe met andere bedrijven die ik analyseer, heb ik besloten om LKQ Corporation slechts enkele vergelijkbare bedrijven te vergelijken. In dit geval heb ik vier verschillende bedrijven uitgekozen. Op basis van koers-winstverhouding varieerden deze bedrijven van een dieptepunt van 19,5 tot een hoogtepunt van 24,6. Gebruikmakend van de benadering van prijs tot operationele cashflow, was het bereik van 13,9 tot 17. En als het gaat om de EV naar EBITDA-benadering, zou het bereik van 10,8 tot 16,7 moeten zijn.
Bedrijf | Prijs / Verdiensten | Prijs / operationele cashflow | EV / EBITDA |
LKQ Corporation | 14.3 | 12.0 | 9.9 |
Originele Onderdelen Co (GPC) | 20.8 | 16.5 | 13.4 |
O’Reilly Automotive (ORLY) | 24.6 | 17.0 | 16.7 |
AutoZone (AZO) | 21.1 | 15.8 | 14.3 |
Geavanceerde auto-onderdelen (AAP) | 19.5 | 13.9 | 10.8 |
Beleggers moeten zich er ook van bewust zijn dat het management een aantal interessante stappen zet vanuit het perspectief van het teruggeven van kapitaal aan aandeelhouders. In oktober vorig jaar verhoogde het bedrijf bijvoorbeeld zijn autorisatieplan voor de inkoop van eigen aandelen met $ 1 miljard, waardoor het op $ 3,5 miljard kwam. Deze vervalt eind oktober 2025. Hoewel dit een enorme hoeveelheid kapitaal lijkt om toe te wijzen aan het terugkopen van eigen aandelen, vooral voor een bedrijf met een marktkapitalisatie van $ 15 miljard, is het vermeldenswaard dat in de eerste negen maanden van 2022 alleen al wees het management $ 891 miljoen toe om 17,6 miljoen aandelen terug te kopen. En van oktober 2018 tot en met het derde kwartaal van vorig jaar kochten ze 52 miljoen aandelen terug voor een totale aankoopprijs van $ 2,2 miljard. Ik heb liever dat het management dit kapitaal gebruikt voor groei-initiatieven. Maar hoe dan ook, het gaat om aandeelhouders te belonen.
Als we een stap verwijderd zijn van de cijfers, denk ik dat er veel kan worden gezegd over een bedrijf als LKQ Corporation. Om te beginnen opereert het bedrijf in een markt die op de lange termijn zou moeten blijven groeien. Hoe meer de wereldbevolking groeit, hoe meer voertuigen er op de weg zouden zijn. Het totaalbeeld is echter iets ingewikkelder dan dat. Naarmate de tijd verstrijkt, worden auto’s betrouwbaarder. Hierdoor gaan ze minder vaak kapot. Maar het betekent ook dat consumenten ze wel langer bewaren dan voorheen. Dit is een tweesnijdend zwaard voor het bedrijf. Dat gezegd hebbende, komt het beeld duidelijk uit in het voordeel van optimistische vooruitzichten voor het bedrijf.
CBS-nieuws
Ik zeg dit op basis van een aantal verschillende factoren. In de eerste plaats is bijvoorbeeld op de Amerikaanse markt de algemene trend om voertuigen langer te houden en meer geld uit te geven om ze op de weg te houden. In de bovenstaande afbeelding kunt u zien dat in 1995 de gemiddelde leeftijd van een voertuig in het Amerikaanse wagenpark 8,4 jaar was. In 2022 bereikte dat aantal een recordhoogte van 12,2 jaar. Toegegeven, de onderstaande afbeelding laat zien dat hoe ouder een voertuig gemiddeld is, hoe meer reparaties en onderhoud het kost.
Uw monteur
Sommigen wijzen er natuurlijk op dat LKQ Corporation slechts 39,4% van zijn inkomsten uit zijn Noord-Amerikaanse activiteiten haalt. Ter vergelijking: Europa is goed voor 46,3% van de omzet. Hoewel dit waar is, moeten we allereerst in gedachten houden dat de Noord-Amerikaanse markt nog steeds de belangrijkste ruimte voor het bedrijf is, zoals blijkt uit het feit dat in 2021 52,9% van de winst hier vandaan kwam. Slechts 34,6% van de winst kwam uit Europa. Maar daarnaast moeten we bedenken dat de gemiddelde leeftijd van een voertuig in het Europese wagenpark ook behoorlijk hoog is. Op basis van gegevens uit 2020 was de gemiddelde leeftijd voor personenauto’s 11,8 jaar voor de 27 EU-lidstaten. Bestelwagens zijn gemiddeld 11,9 jaar oud, terwijl bussen 12,8 jaar oud worden. Vrachtwagens stonden bovenaan de lijst, gemiddeld 14,1 jaar. Dit verschilt aanzienlijk van land tot land. Voor personenauto’s, bijvoorbeeld, eindigde Ierland met slechts 8,6 jaar onderaan. Litouwen had ondertussen een gemiddelde leeftijd van 17 jaar.
Naast deze gunstige trend heeft het bedrijf nog een aantal andere gebieden waar het in kan groeien. De voorspelling is bijvoorbeeld dat het aantal BEV’s (Battery-powered Electric Vehicles) van acht jaar of ouder in de VS tussen 2021 en 2030 met ongeveer 42% per jaar zal groeien, tot uiteindelijk ongeveer 1,5 miljoen in totaal. Dit opent de deur voor de gepatenteerde technologie van het bedrijf voor reconditionering van hybride batterijen, extra inkomsten uit batterij-installaties en andere aanbiedingen. Het management voorspelt ook dat de Amerikaanse markt voor diagnostiek, kalibratie en complexe onderhuurreparaties tussen 2021 en 2026 met ongeveer 7% per jaar zal blijven groeien. Dit zou ook gunstig kunnen zijn voor het bedrijf.
Afhaal
Recente zwakte ervaren door LKQ Corporation is minder dan wenselijk. Het goede nieuws is echter dat de omzetpijn in werkelijkheid wordt veroorzaakt door wisselkoersschommelingen. Deze zullen niet altijd problematisch zijn voor het bedrijf. Het is waar dat de bottom-line resultaten voor 2022 vrijwel zeker slechter zullen zijn dan in 2021. Maar toch zien aandelen er redelijk aantrekkelijk uit en zijn ze vooral aantrekkelijk in vergelijking met vergelijkbare bedrijven. Daarom denk ik nog steeds dat het bedrijf op dit moment een koopadvies verdient.