laatste update: 05-2023
Alex Potemkin/E+ via Getty Images
Inleiding
We schreven over Lifeway Foods, Inc. (NASDAQ:LWAY) in augustus 2021 toen we verklaarden dat de fabrikant van probiotica toe was aan een rally van zijn hangende dieptepunten. Het bedrijf had toen genoeg te bieden wat resulteerde in een recordjaar in fiscaal 2022 met betrekking tot gerapporteerde omzet ($ 141,6 miljoen). Hoewel het LWAY-aandeel enkele maanden na ons commentaar uiteindelijk zijn dieptepunt bereikte, verwachtten we meer dan het rendement van 11% dat we in de tussenliggende periode hebben gezien.
Het volstaat te zeggen dat als we een langetermijngrafiek van Lifeway Foods naar voren brengen, we zien dat aandelen de afgelopen jaren daadwerkelijk zijn geconsolideerd, waarbij het grootste deel van de handel plaatsvond tussen $ 5 en $ 7 per aandeel. Of deze consolidatie doorzet is op dit moment onbekend, maar langetermijnbeleggers (ondanks sterke groeicijfers op korte termijn) zouden er goed aan doen om de aandelenkoers van Lifeway te bestuderen. traject over de afgelopen decennia. Iemands rendement over 20 jaar zou bijvoorbeeld in de buurt van 0% kunnen liggen (in nominale termen maar negatief in reële termen wanneer gecorrigeerd voor inflatie), aangezien iemand dit aandeel 20 jaar geleden in 2003 had kunnen kopen voor ongeveer $ 6 per aandeel (wat Lifeway is handel op vandaag).

LWAY technische kaart (Stockcharts.com)
Deze oefening is om een aantal redenen belangrijk. Ten eerste herhaalt de geschiedenis zich vele malen op de financiële markten, omdat de menselijke psychologie over het algemeen niet verandert. Zo doet Lifeway Foods het momenteel erg goed omdat klanten goed thuis zijn in de voordelen van het kernproductaanbod van het bedrijf, ‘Kefir’. De voordelen van probiotica, vitamine D en eiwit zijn duidelijk zichtbaar, waardoor deze productlijn tot op heden uitstekend op de markt is gebracht.
In het recente eerste kwartaal van 2023, waar de omzet met meer dan 11% steeg (nu 14 opeenvolgende kwartalen van driemaandelijkse omzetgroei), zagen we dat Lifeway Foods blijft profiteren van drie belangrijke trends die de inkomsten van het bedrijf blijven stimuleren . Dit zijn hogere volumes van verkochte producten, hogere gerealiseerde prijzen als gevolg van prijsstijgingen en lagere inflatie die de kosten op de winst- en verliesrekening begint te verlagen en bijgevolg de marges vergroot.
De langetermijngrafiek van Lifeway herinnert er echter sterk aan dat het huidige momentum misschien geen lang leven beschoren is, en daarom moet een aanhoudende winstgroei echt komen van de stijgende verkopen. Aandelen kopen op basis van de laatste markttrends is riskant omdat we in wezen niet weten hoe lang de huidige trend zal aanhouden. Terwijl het management volledig van plan is om hooi te verdienen terwijl de zon schijnt (door Kefir-producten aan zoveel mogelijk potentiële klanten te introduceren), zou de slimme belegger nog steeds potentiële tegenwind in de gaten houden (zoals aanhoudende inflatie of een sentimentverschuiving in de gezondheids- en welzijnsruimte). hoe dit de voorraad van Lifeway zou beïnvloeden.
Prijs Macht Onzekerheid
Zou het management bijvoorbeeld in een omgeving met aanhoudend hoge inflatie zijn prijzen kunnen blijven verhogen zonder dat dit gevolgen heeft voor de volumes? Warren Buffett zei tot nu toe het volgende.
“De allerbelangrijkste beslissing bij het evalueren van een bedrijf is prijszettingsvermogen. Als je de macht hebt om prijzen te verhogen zonder zaken te verliezen aan een concurrent, heb je een heel goede zaak. En als je een gebedssessie moet houden voordat je de prijs met 10 procent verhoogt, dan heb je een vreselijke zaak.”
De beste indicator van prijszettingsvermogen is de trend van de brutomarge van een bedrijf. De achterblijvende brutomarge van Lifeway over 12 maanden komt uit op 21,9%, terwijl de gemiddelde brutomarge over 5 jaar van het aandeel een hogere 26,8% bedraagt. Het volstaat te zeggen dat, hoewel de marges op korte termijn zijn gestegen, de geschiedenis ons leert dat deze trend zich inderdaad niet zal voortzetten.
In feite komt de achterblijvende nettowinstmarge van Lifeway (hoewel stijgend) uit op een zeer lage 1,84%, wat om de volgende reden in de gaten moet worden gehouden. Als we bijvoorbeeld enkele getallen naar boven zouden afronden, maakt Lifeway momenteel $ 0,22 aan brutowinst en $ 0,02 aan nettowinst voor elke $ 1 aan gerapporteerde omzet. Als de inflatie nu hoog blijft en de kosten opnieuw zouden stijgen, zou het management de prijzen van zijn producten moeten blijven verhogen om na verloop van tijd geen inkomstenderving te hebben. Zou dit mogelijk zijn als je bedenkt hoe de brutomarge van Lifeway evolueert? Integendeel, als het management het gevoel zou hebben dat het geen reeks prijsverhogingen zou kunnen doorvoeren, zou die nettowinstmarge van 1,84% snel dichter bij negatief gebied komen, wat duidelijk een trend is die beleggers niet graag zien.
Conclusie
Kortom, het recente vierde kwartaalrapport van Lifeway in maart van dit jaar en het recente Q1-rapport in mei hebben de aandelenkoers weinig doen veranderen, ondanks de aanhoudende sequentiële kwartaalomzetgroei van het bedrijf. De marges blijven krap en de winstherzieningen voor het boekjaar 2023 beginnen onder druk te komen. Hoewel de melkprijzen de afgelopen maanden enigszins zijn gestabiliseerd, blijven hier risico’s bestaan als de transportkosten weer opgang zouden komen. Laten we eens kijken wat Q2 brengt. We kijken uit naar verdere berichtgeving.
Noot van de redactie: dit artikel behandelt een of meer microcap-aandelen. Wees u bewust van de risico’s die aan deze aandelen zijn verbonden.