Laatste stuk van het Chinese Singles Day-winkelfestival heeft geen verkoopseffect Door Reuters

laatste update: 12-2022


4/4

© Reuters. Een bezorger sorteert pakketten op een geïmproviseerd logistiek station voorafgaand aan Alibaba’s Singles’ Day-winkelfestival, na de uitbraak van de coronavirusziekte (COVID-19) in Shanghai, China, 10 november 2022. REUTERS/Aly Song

2/4

Door Casey Hall en Sophie Yu

SHANGHAI (Reuters) – Ali Baba (NYSE:) Group Holding en andere Chinese e-commercebedrijven die Singles Day-shoppingevenementen samen organiseerden, noteerden een omzetdaling van 4,7% gedurende de eerste 12 uur van de laatste dag, aldus een onderzoeksbureau.

De schatting van adviesbureau Syntun was in lijn met de gematigde verwachtingen voor Singles Day van dit jaar – ’s werelds grootste online shoppingfestival dat ondanks zijn naam is uitgegroeid tot een evenement van meerdere weken en een belangrijke barometer is van de Chinese vraag naar detailhandel.

Analisten voorspellen een vlakke of slechts lichte omzetgroei voor Alibaba, waarbij ze opmerken dat het Chinese consumentenvertrouwen op een laag pitje staat – hard getroffen door de strenge COVID-beperkingen van het land en een sterk vertragende economie.

De e-commercegigant heeft ook niet zijn gebruikelijke met beroemdheden bezaaide galashow gehouden. Dat maakt deel uit van een poging om de hype rond het evenement te bagatelliseren, aangezien de Chinese president Xi Jinping steeds meer de nadruk legt op ‘gemeenschappelijke welvaart’ – een duwtje in de rug dat de groeiende ongelijkheid in rijkdom probeert te elimineren en wat de Communistische Partij als buitensporig gedrag beschouwt, aan banden te leggen.

Niet alle vroege gegevens wijzen op omzetdalingen. Syntun schatte een stijging van 5,7% in bruto handelswaarde (GMV) gedurende de eerste vier dagen tot 3 november op alle e-commerceplatforms.

Maar de verwachtingen zijn wijdverbreid dat dit het zwakste jaar voor GMV-groei ooit zal zijn.

Citi-analisten zeiden deze week dat ze conservatief de GMV van Alibaba voorspelden voor het evenement tussen 545 miljard yuan en 560 miljard yuan ($ 75 miljard- $ 77 miljard), een groei van 0,9% tot 3,6%.

Dat in vergelijking met een stijging van 8,5% vorig jaar en een sprong van 26% in 2020. Voor 2020 was het festival een eendaags evenement.

Maar ze voorspelden dat rivaal JD (NASDAQ:).com het iets beter zou doen, omdat het sterk is in consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten, die naar verwachting populair zullen blijven.

Alibaba en JD.com hebben niet gereageerd op verzoeken om commentaar op hun algemene GMV-vooruitzichten. Verwacht wordt dat ze vrijdag na middernacht de definitieve cijfers zullen geven.

Merken die goed presteerden, waren onder meer Apple Inc (NASDAQ:), waarbij JD.com zei dat er in de eerste minuut van de laatste verkoopperiode van het evenement op donderdagavond 1 miljard yuan aan omzet was voor de producten van het Amerikaanse technologiebedrijf, die wordt gekenmerkt door hogere kortingen.

Gedurende de eerste 10 minuten van deze periode omzet voor 87 internationale beautymerken, waaronder: Estée Lauder (NYSE:), L’Oréal en L’Occitane, verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar, staat er ook.

Alibaba zei dat de verkoop van high-tech beauty-apparaten zoals gadgets om de gezichtshuid te koelen en op te tillen, met zo’n 5.570% was gestegen ten opzichte van vorig jaar, terwijl tapijtreinigers en slimme keukenapparatuur ook buitengewoon goed verkochten.

Yang Zengdong, 40, een lerares in Shanghai, zei dat ze twijfels had over deelname aan Singles Day dit jaar, maar toen de laatste verkoopperiode op donderdagavond begon, kocht ze uiteindelijk ongeveer hetzelfde bedrag als vorig jaar.

“Ik denk dat het diep in de geest van Chinezen zit dat als je niet koopt op Singles Day, je een kans mist”, zei ze.

Plaats een reactie