laatste update: 03-2023
©Reuters
LAHORE, Pakistan (Reuters) – Pakistanen staan uren in de rij om koffie en gebak te halen bij de Canadese keten Tim Hortons, die deze week zijn eerste vestiging in het Zuid-Aziatische land opende, net toen de economische crisis verergerde.
In minder dan een maand tijd heeft de Pakistaanse munt meer dan een kwart van zijn waarde verloren ten opzichte van de Amerikaanse dollar, en de brandstofprijzen zijn met bijna een vijfde gestegen doordat de regering fiscale maatregelen heeft genomen die nodig zijn om geld vrij te maken uit een reddingsoperatie van het Internationaal Monetair Fonds.
De inflatie piekte in januari tot 27% op jaarbasis, het hoogste in meer dan tien jaar, en de regering heeft slechts voldoende buitenlandse reserves om iets meer dan drie weken aan invoer te betalen.
Dat alles heeft tientallen Pakistanen er niet van weerhouden zich naar het café te verdringen sinds het zaterdag werd geopend in een chique winkelcentrum in Lahore.
Tim Hortons is eigendom van Restaurant Brands International (NYSE:) Inc (RBI), een in Toronto gevestigd bedrijf dat ook eigenaar is van andere fastfoodmerken, waaronder Burger King en Popeyes.
“Hogere prijzen doen er niet echt toe voor de klasse van mensen die hier komen,” vertelde Ahmad Javed, een geneeskundestudent die vroeger naar Tim Hortons ging toen hij in Canada woonde, tegen Reuters terwijl hij in de rij stond.
“Rijke mensen in Pakistan worden rijker, de armen worden armer terwijl de middenklasse het moeilijk heeft.”
Volgens het online menu kost een kleine gezette koffie 350 roepies ($ 1,30), terwijl een koffie met een grote smaak twee keer zoveel is. Ter vergelijking: het gemiddelde door de overheid opgelegde minimumloon is 25.000 roepies ($ 94) per maand.
Met een bevolking van meer dan 230 miljoen en een economie van $ 350 miljard blijft Pakistan een groeimarkt voor fastfoodbedrijven. McDonald’s (NYSE:), Gloria Jean’s Coffee, eigendom van Retail Food Group, en Pizza Hut, eigendom van Yum Brands Inc, behoren tot de internationale merken met verkooppunten in Pakistan.
Tim Hortons staat op het punt nog twee winkels te openen in Lahore, zei RBI in een verklaring. Het Pakistaanse bedrijf Blue Foods exploiteert de franchise. Beide bedrijven weigerden details te geven over de verkopen van de outlet in de openingsweek.
Voor studenten zoals Pareeshay Khan overtreft de aantrekkingskracht van het merk op sociale media de kosten van de koffie. “Ik ben hier om de koffie te proeven die de belangrijkste trend op sociale media is. Ik weet niets van de prijs, en het kan me ook niet schelen.”
($ 1 = 266,5000 Pakistaanse roepie)