Kering Q3-winst overtreft verwachtingen, marktsentiment slecht (OTCPK:PPRUF) in 2022

laatste update: 12-2022


Robert Way/iStock Redactioneel via Getty Images

Op 20 oktober, nadat de markt was gesloten, publiceerde Kering (OTCPK:PPRUF) zijn derde kwartaal waarvan de resultaten de schattingen van analisten overtroffen. Er werd een omzet verwacht van € 4,98 miljard tegenover de gerapporteerde € 5,14 miljard. Het lijkt dus goed nieuws voor het bedrijf, maar niet voor de markt, want Kering verloor de volgende dag 3,30%. In dit artikel zal ik het kwartaalrapport analyseren en mijn redenen geven om het niet eens te zijn met het marktsentiment.

Analyse Q3 2022

Omzet

Kering Q3 2022

Kering’s Q3 2022 kende een sterke groei in vergelijking met Q3 2021, voornamelijk gedreven door zijn kernmerken en de gunstige wisselkoers als gevolg van de waardevermindering van de euro ten opzichte van de dollar. Concreet was er 23% omzetgroei in vergelijking met Q3 2021, waarvan 9% afkomstig was van het positieve wisselkoerseffect en 14% van organische groei. Laten we nu in detail bekijken hoe de afzonderlijke segmenten van Kering presteerden.

Gucci

Gucci-groei

Kering Q3 2022

Gucci rapporteerde een totale groei van 18%, waarvan 9% autonoom. Dit merk is verreweg het belangrijkste voor Kering, het was zelfs verantwoordelijk voor 50% van de totale omzet dit kwartaal. Volgens het bedrijf bleef het momentum vooral in West-Europa dankzij toeristische aankopen erg sterk. Het bedrijf benadrukt met name het belang van Amerikaanse toeristen: met zo’n gunstige wisselkoers was het voor hen in de afgelopen 20 jaar nog nooit zo gemakkelijk geweest om naar Europa te reizen. Daarnaast staat bekend dat high-fashion merken zoals Gucci in Europa (vooral in Frankrijk en Italië) goedkoper zijn dan in de rest van de wereld. Als gevolg hiervan hebben sommige Amerikaanse toeristen gebruik gemaakt van deze dubbele mogelijkheid om tijdens hun vakantie high-fashion producten met korting te kopen.

Gucci-inkomsten per geografie

Kering Q3 2022

Deze zojuist toegelichte dynamiek wordt weerspiegeld in de door het bedrijf gerapporteerde gegevens. De detailhandelsomzet van Gucci steeg zelfs met 64% in West-Europa, terwijl er in Noord-Amerika sprake was van een daling van 4%. Dit is logisch omdat Amerikaanse toeristen hun producten in Europa met korting hebben gekocht en worden ontmoedigd om ze opnieuw te kopen zodra ze terugkeren naar de Verenigde Staten. Tot slot zijn de uitstekende prestaties in Japan en de rest van de wereld vermeldenswaard. Azië-Pacific blijft problemen hebben vanwege de aanhoudende lockdowns die door China zijn aangenomen, maar als het beleid ter bestrijding van Covid-19 zou veranderen, zou het me niet verbazen als de verkoop weer groeit. Dit geografische gebied is het belangrijkste voor Gucci, aangezien het 38% van de totale omzet van het merk genereert.

Yves Saint Laurent

Saint Laurent inkomsten

Kering Q3 2022

Yves Saint Laurent rapporteerde een totale groei van 40%, waarvan 30% autonoom. Dit is het belangrijkste merk voor Kering in termen van potentiële groei, aangezien geen enkel ander merk dit kan bijhouden. Het is vermeldenswaard dat een dergelijke groei in het derde kwartaal van 2021 geen geïsoleerde gebeurtenis is, maar behoort tot een langetermijntrend die al minstens 10 jaar aan de gang is.

Saint Laurent-omzet over de afgelopen 10 jaar

TIKR-terminal

Met uitzondering van 2020, het jaar van de pandemie, heeft Yves Saint Laurent altijd een groei met dubbele cijfers opgetekend, vaak meer dan 20%. Aan deze sterke groei is echter nog geen einde gekomen; in feite zijn de cijfers voor de eerste 9 maanden van 2022 verrassend. Dit merk heeft in 2022 al € 2,39 miljard aan inkomsten gegenereerd en mist nog steeds het laatste kwartaal, waarschijnlijk het meest winstgevende omdat het samenvalt met de kerstvakantie. Het zou me helemaal niet verbazen als Yves Saint Laurent in 2022 meer dan € 3,20 miljard aan inkomsten genereert, zeker gezien het feit dat de wisselkoers nog steeds erg gunstig is. Als mijn schattingen kloppen, zou dit een groei op jaarbasis zijn van minimaal 27%.

Gucci blijft het belangrijkste merk van Kering, maar Yves Saint Laurent heeft al jaren een hogere omzetgroei. Vanuit een langetermijnperspectief, 10-15 jaar, zou ik, als deze divergentie in jaarlijkse omzetgroei zou voortduren, de mogelijkheid niet uitsluiten dat Gucci Kering’s nummer 2 merk wordt. Hoe dan ook, het bedrijf kan alleen maar profiteren van deze situatie.

Bottega Veneta

Bottega Veneta inkomsten

Kering Q3 2022

Bottega Veneta is het derde belangrijkste merk voor Kering aangezien het 8,50% van de totale omzet genereert. In termen van omzetgroei was er een stijging van 20% ten opzichte van Q3 2021, waarvan 14% autonoom. De groothandelsverkopen daalden met 5%, maar deze daling stond op de agenda omdat Kering dit merk probeert te stroomlijnen door het minder toegankelijk te maken voor externe verkopers. Daarnaast waren de eerste collectie van Matthieu Blazy (Winter 22) en de recente Fashion Show (Zomer 23) een succes voor Bottega Veneta.

Andere huizen

Andere huizen inkomsten

Kering Q3 2022

Dit segment groeit ook in vergelijking met Q3 2021, de inkomsten stegen zelfs met 17%. In tegenstelling tot de andere segmenten bedroeg de positieve wisselkoersimpact in dit segment slechts 3%. Daarin vinden we verschillende merken, waaronder Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, Dodo en Qeelin.

Droge brillen

Droge brillen

Kering Q3 2022

Het Kering Eyewear-segment noteerde een algemene groei van 50% ten opzichte van het derde kwartaal van 2021, waarvan 23% autonoom. Dit segment heeft qua omzet geen groot totaalgewicht, bovendien is het het enige dat nog onrendabel is. Er moet echter op gewezen worden dat het management sterk focust op groei in dit segment, daarom werd enkele weken geleden de overname van Maui Jim, een bekend luxe brillenmerk, geformaliseerd. De cijfers van de deal zijn nog niet openbaar gemaakt, maar Exane BNP Paribas schatte de totale kosten op ongeveer € 1,50 miljard. De jaaromzet van Maui Jim ligt rond de € 300 miljoen en de operationele marge rond de 20%. Volgens Kering zal deze aankoop de jaaromzet van Kering Eyewear boven de €1 miljard brengen. Maui Jim is de tweede acquisitie in dit segment binnen een maand; in feite was het een paar dagen eerder Lindberg die zich bij Kering voegde. Ik verwacht in de toekomst meer strategische acquisities.

Prijsveelvouden zijn te laag

Toen ik maanden geleden mijn eerste artikel over Kering schreef, waren de prijsveelvouden al laag, daarom was mijn beoordeling kopen. Vanaf vandaag zijn de prijsmultiples nog lager en hebben ze de afgelopen 10 jaar dieptepunten bereikt.

Marktkapitalisatie / vrije kasstroom

TIKR-terminal

NTM Marktkapitalisatie/ Vrije kasstroom is slechts 13,30x, terwijl het historische gemiddelde over de afgelopen 10 jaar 21,25x was. We hebben niveaus bereikt die vergelijkbaar zijn met die tijdens de pandemie-uitbraak. Ik begrijp niet waarom er zoveel pessimisme is voor een bedrijf dat duurzaam groeit en eigenaar is van enkele van de meest gewaardeerde merken in high fashion.

EV/EBITDA

TIKR-terminal

EV/EBITDA bereikte de drempel van 10x, een waarde die de afgelopen 10 jaar als ondersteuning heeft gefungeerd. Het is nog nooit onder dit niveau gedaald.

P/E

TIKR-terminal

De K/W staat op een historisch dieptepunt, een signaal dat de markt weinig vertrouwen heeft in de toekomst van Kering. Een potentiële wereldwijde recessie kan zeker niet goed zijn voor de inkomsten van Kering, maar tegelijkertijd denk ik dat degenen die het zich kunnen veroorloven om nu een Gucci-sweatshirt van 2000 euro te kopen, dat volgend jaar waarschijnlijk weer zullen doen.

Over het algemeen zie ik niet in hoe dit als een slecht kwartaal kan worden beschouwd. Elk segment steeg met dubbele cijfers, vooral Yves Saint Laurent, en Gucci bleef de referentie op het gebied van high fashion. Daarnaast is het bedrijf begonnen met de vierde tranche van het inkoopplan, wat overeenkomt met de aankoop van maximaal 650.000 aandelen. Persoonlijk vind ik de timing van deze terugkoop correct aangezien de aandelen nu met korting zijn. Mijn beoordeling een paar maanden geleden was een koop, en na dit kwartaalbericht blijft dat zo. Het bedrijf blijft groeien, de veelvouden zijn erg laag en het concurrentievoordeel is erg sterk gezien de invloed van zijn kernmerken op high fashion. In ieder geval zou de prijs per aandeel kunnen blijven dalen, dus het is beter om de positie in de loop van de tijd op te bouwen dan om all-in te gaan. We hebben nog geen niveau van onderwaardering bereikt om het volledige geplande bedrag te investeren.

Plaats een reactie