ITA-Lufthansa-deal leidt tot verdere gesprekken over fusie van luchtvaartmaatschappijen Door Reuters

laatste update: 01-2023


2/2

©Reuters. FILE FOTO: Vliegtuigen van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa staan ​​geparkeerd terwijl Lufthansa-piloten een staking beginnen vanwege een loongeschil, op de luchthaven van Frankfurt, Duitsland, 2 september 2022. REUTERS/Kai Pfaffenbach/File Photo

2/2

(Verhelpt typefout in paragraaf 5)

Door Joanna Plucinska en Ilona Wissenbach

DUBLIN (Reuters) – Het bod van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa op een minderheidsbelang in het Italiaanse ITA Airways heeft geleid tot gesprekken over verdere potentiële sectorconsolidatie, terwijl de industrie probeert een meer winstgevend herstel na de pandemie te beramen.

Veel van Europa’s oude vlaggenschepen hebben moeite om effectief te concurreren met budgetmaatschappijen, gehinderd door zwakke balansen die robuuster zouden kunnen worden gemaakt door te fuseren met rivalen, aldus analisten.

Lufthansa heeft aangeboden om een ​​eerste minderheidsbelang te kopen in ITA, de Italiaanse staatsopvolger van Alitalia.

“Dit zou de volgende stap kunnen zijn in de consolidatie van Europese luchtvaartmaatschappijen”, zei Bernstein-analist Alex Irving, waarbij hij de Portugese nationale luchtvaartmaatschappij TAP als een belangrijk doelwit noemde.

De Portugese regering, die eigenaar is van TAP, heeft gezegd dat ze een volledige of gedeeltelijke verkoop van het bedrijf overweegt. Lufthansa, Air France-KLM en British Airways-eigenaar IAG (LON:) zijn potentiële kopers, aldus analisten.

“We richten ons duidelijk op ITA”, aldus een woordvoerder van Lufthansa. “Tegelijkertijd houden we de consolidatie in de Europese luchtvaartmarkt echter nauwlettend in de gaten.”

Air France-KLM en IAG weigerden commentaar te geven.

De Zweedse SAS, die sinds afgelopen zomer in de Verenigde Staten onder Chapter 11-faillissementsbescherming valt, is ook een potentiële kandidaat, aldus Kepler Cheuvreux airlines-analist Ruxandra Haradau-Doeser en Bernstein’s Irving.

Een SAS-woordvoerder zei dat het “te vroeg in het proces is om commentaar te geven op potentiële toekomstige investeerders”.

De Britse budgetmaatschappij easyJet (LON:) is een ander mogelijk doelwit, zei Haradau-Doeser.

“Voor Lufthansa zou de logica om easyJet over te nemen geweldig zijn – het zou zijn marktpositie in Groot-Brittannië, Parijs-Orly en Genève kunnen versterken”, zei ze.

Michael O’Leary, de uitgesproken CEO van mede-lagekostenmaatschappij Ryanair, woog deze week ook mee met zijn voorspellingen.

“TAP zal eindigen in BA-IAG, daarna zal easyJet uiteindelijk gekocht worden door BA of Air France of beide samen en dan zal Lufthansa Wizz kopen,” zei hij.

LET OP EN GEDULD

Sommige luchtvaartmanagers zeiden echter dat luchtvaartmaatschappijen op hun hoede zouden zijn voor het nemen van risico’s in wat nog steeds een moeilijke werkomgeving is.

EasyJet bagatelliseerde het gepraat over consolidatie.

“Het is heel moeilijk om het echt goed te laten werken in Europa. Dit soort deals zijn erg ingewikkeld en leiden af”, zei easyJet Strategy Director Shane Lord op de Air Finance Journal-conferentie in Dublin.

Hoewel sommige analisten snel speculeerden over mogelijke fusies, zijn er andere manieren waarop luchtvaartmaatschappijen hun financiën kunnen versterken.

“Voor gezondere opbrengsten en marges moeten Europese luchtvaartmaatschappijen capaciteitsdiscipline vinden: dit is iets dat in het verleden ontbrak”, zei Irving van Bernstein.

En de grote kopers, waaronder Lufthansa en Air France-KLM, hebben geen echte kooplust getoond.

“Op dit moment is onze prioriteit om volledig te herstellen van de COVID-crisis en om onze transformatie te voltooien”, zei een woordvoerder van Air France-KLM in een reactie per e-mail op een verzoek om commentaar.

Het Duitse zakendagblad Handelsblatt heeft gemeld dat Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, tijdens een intern bedrijfsevenement zei dat TAP een optie zou kunnen zijn voor meer langeafstandszaken met Zuid-Amerika.

Het kan echter maanden duren voordat de deal tussen ITA Airways en Lufthansa rond is, waardoor het onwaarschijnlijk is dat Lufthansa binnenkort verder zal gaan met verdere deals, aldus een bron bij het bedrijf.

Plaats een reactie