laatste update: 06-2023
Robert vt Hoenderdaal
Hoewel boekingen (NASDAQ:BKNG) Q1 2023 overtrof de schattingen van analisten, het kelderde onmiddellijk met ongeveer 5% in de uren na sluitingstijd.
- De verwachte winst per aandeel was $ 10,67 versus de werkelijke $ 11,60.
- De verwachte inkomsten waren $ 3,76 miljard tegenover de werkelijke $ 3,77 miljard.
Al met al reageerde de markt negatief, vind ik dit kwartaal als positief, omdat het bedrijf niet alleen liet zien dat het volledig hersteld was van de pandemie, maar ook enkele historische records brak in een moeilijke macro-economische omgeving.
De reden dat ik BKNG-aandelen niet als een aankoop beschouw, is alleen omdat het momenteel een beetje duur is, dus ik beperk mijn beoordeling tot vasthouden. Mocht de inzinking de komende weken aanhouden, dan zou ik er geen probleem mee hebben om mijn positie te verhogen. We hebben het tenslotte over een bedrijf met een aanzienlijk concurrentievoordeel, een indrukwekkende vrije kasstroommarge en goede groeivooruitzichten.
Opmerkingen over boeking Resultaten Q1 2023 van Holdings

Boeking Q1 2023
In het eerste kwartaal van 2023 bedroegen de totale inkomsten $ 3,77 miljard, een stijging van 40,20% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Bovendien was de groei in constante valuta 47%, dus de sterke dollar was opnieuw een probleem.

Boeking Q1 2023
Gross Bookings bereikte $ 39,42 miljard, een record aller tijden in de geschiedenis van Booking voor dit kwartaal. Het bereiken van deze mijlpaal was grotendeels te danken aan de groei van het handelaarsmodel in plaats van het bureaumodel, maar Booking neigt tenslotte al jaren meer naar het laatste.
Voor niet-ingewijden is het verschil eenvoudig maar belangrijk:
- In het handelaarsmodel betaalt de klant de volledige eindprijs aan de OTA, dus aan Booking en niet aan het hotel. Na de incheckdatum betaalt de OTA de nettoprijs aan het hotel, berekend als het verschil tussen de uiteindelijke prijs en de overeengekomen commissie.
- In het bureaumodel betaalt de klant de uiteindelijke prijs aan het hotel bij het boeken of bij het inchecken. Vervolgens betaalt het hotel na de maand van uitchecken de afgesproken commissie aan de OTA, in dit geval aan Booking.
Het verschil tussen deze twee modellen genereert totaal verschillende cashflows, aangezien in het handelaarsmodel Booking direct de volledige eindprijs krijgt en pas na het inchecken de nettoprijs aan het hotel betaalt, terwijl het in het bureaumodel eigenlijk andersom is rondom. In het handelaarsmodel kan Booking het geld dat het later bij het inchecken aan de hotels overheeft, gebruiken om het in andere operaties te investeren of om nieuwe scherp geprijsde pakketten voor zijn klanten te creëren. Het handelaarsmodel genereert een soort tijdelijke liquiditeit die op korte termijn voor andere doeleinden kan worden gebruikt.
Om steeds populairder te worden, nam Booking aanvankelijk het bureaumodel over, dat vooral door hoteliers gunstig werd beoordeeld. Naarmate de tijd verstreek en de populariteit groeide, kon Booking echter overschakelen naar het handelaarsmodel. En vandaag heeft het handelaarsmodel voor het eerst meer brutoboekingen gegenereerd dan het bureaumodel.
Maar er is nog een belangrijk record in dit kwartaalbericht.

Boeking Q1 2023
Voor het eerst in het eerste kwartaal bereikte het aantal kamernachten 274 miljoen, een stijging van 38,30% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Daarnaast zijn ook Rental Car Days en Airline Tickets in opkomst, een signaal dat klanten de voordelige pakketten van het platform waarderen.

Boeking Q1 2023
Maar hoe heeft dit de omzet en winstgevendheid in detail beïnvloed?

Boeking Q1 2023
Zoals verwacht, groeiden de inkomsten uit handelaren veel sneller dan die van bureaus, maar laatstgenoemde deed het iets beter; $ 1,78 miljard tegenover $ 1,75 miljard. Er was zeker een duidelijke verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022, maar er moet rekening mee worden gehouden dat laatstgenoemde negatief werd beïnvloed door de pandemische beperkingen. Hoe dan ook, zelfs als we het huidige cijfer vergelijken met de periode vóór de pandemie, zou dit nog steeds een belangrijke groei zijn. In feite bedroegen de inkomsten in het eerste kwartaal van 2019 $ 2,83 miljard, terwijl ze in het eerste kwartaal van 2018 $ 2,92 miljard bedroegen.
Andere discussie echter voor het bedrijfsresultaat. Hoewel het verbeterde in vergelijking met het eerste kwartaal van 2022, ligt het nog steeds onder de pre-pandemische waarden ($ 106 miljoen meer in 2019 en $ 280 miljoen meer in 2018). Marketinguitgaven van $ 1,51 miljard, hoger dan in het verleden, waren hier van grote invloed; in 2019 en 2018 waren ze respectievelijk $ 1,19 miljard en $ 1,20 miljard. Hoe dan ook, aangezien advertentie-uitgaven variabel en niet vast zijn, maak ik me geen zorgen over de marges van Booking.

Boeking Q1 2023
De vrije kasstroom voor het eerste kwartaal van 2023 bedroeg $ 2,80 miljard, een indrukwekkend resultaat behaald met een marge van 74,10%. Er is echter een uitgangspunt te maken.
Zoals eerder uitgelegd, stelt het handelaarsmodel Booking in staat om een instroom van contanten te ontvangen nog voordat de klant incheckt, en dit heeft uiteraard een positieve invloed op de cashflow uit operaties. Het is echter slechts een tijdelijk voordeel, aangezien de klant in volgende kwartalen, wanneer hij inboekt, een kasuitstroom ziet die gelijk is aan de waarde van de nettoprijs die met het hotel is overeengekomen. Het is dus zeker niet houdbaar om het hele jaar door een vrije kasstroommarge op deze niveaus te handhaven. Dit doet in ieder geval niets af aan het uitstekende resultaat dat in dit Q1 2023 is behaald.
Laten we nu eens kijken naar de terugkoop.

Boeking Q1 2023
In het eerste kwartaal van 2023 keurde de raad van bestuur een aandeleninkoopprogramma van maximaal $ 20 miljard goed. Er was echter nog ongeveer $ 3,5 miljard over van de eerdere terugkoop van $ 15 miljard die in mei 2019 werd aangekondigd. Vanaf vandaag heeft het bedrijf nog eens $ 21,88 miljard beschikbaar om zijn aandeleninkoopprogramma voort te zetten.
Persoonlijk ben ik voorstander van terugkopen, maar ik merk vaak dat de timing van de aankopen verkeerd kan blijken te zijn. Toen de prijs per aandeel $ 2,257 bedroeg, werden er slechts 149.275 aandelen gekocht, terwijl toen het hoger was op $ 2,536, het aantal gekochte aandelen ongeveer 3 keer zo hoog was. Kortom, ik zou het liever andersom zien, meer kopen op afwijzingen om de terugkoop zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Concluderend zijn hier de belangrijkste prognoses van het bedrijf voor het volgende kwartaal (Q2 2023):
- De groei van kamernachten zal jaar-op-jaar met gemiddeld eencijferig zijn. Dit is geen enorme groei, maar er moet rekening mee worden gehouden dat de eerdere resultaten van het tweede kwartaal van 2022 een sterke opleving kenden nadat het eerste kwartaal van 2022 werd geschaad door de Omicron-variant. Al met al, zelfs als de groei bescheiden zal zijn, beschouw ik het als voldoende, niet in de laatste plaats omdat het nog steeds een stijging van 20% zou zijn ten opzichte van de pre-pandemische waarden van 2019. Bij dit alles is de macro-economische omgeving verslechterd en het helpt zeker niet.
- Het aantal bruto boekingen in het tweede kwartaal zal op jaarbasis met ongeveer vier punten meer groeien dan het aantal overnachtingen, dankzij enkele groeipunten in vluchtboekingen en gunstigere wisselkoersen.
- De vaste kosten zullen in het tweede kwartaal met ongeveer 25% groeien op jaarbasis als gevolg van hogere personeelskosten en aanverwante kosten, indirecte belastingen en IT-kosten.
- De aangepaste EBITDA voor het tweede kwartaal is ongeveer 35% hoger dan vorig jaar
Laatste gedachten
Persoonlijk vind ik het moeilijk om dit kwartaal als negatief te beschouwen, dus ik ben het niet eens met de reactie van de markt. Brutoboekingen en kamerovernachtingen kregen grote verbeteringen, net als de inkomsten (vooral de inkomsten van verkopers). De vrije kasstroom behaalde een zeer hoge marge en met nog ongeveer $ 21 miljard te besteden voor terugkoop is er voldoende ruimte om de winst per aandeel in de komende kwartalen te verhogen. Ten slotte laten de vooruitzichten voor het volgende kwartaal zien dat de groei van Booking nog niet voorbij is en dat de schade die door de pandemie is aangericht nu slechts een slechte herinnering is. Ik sluit deze driemaandelijkse analyse af met de opmerkingen van CEO Glenn Fogel, die ook best tevreden leek met de resultaten:
We zagen een sterke start van het jaar met kamernachten in het eerste kwartaal en brutoboekingen die ons hoogste kwartaalniveau ooit bereikten en beide statistieken overtroffen onze eerdere verwachtingen. Onze focus blijft gericht op het blijven verbeteren van ons aanbod aan zowel onze bevoorradingspartners als reizigers, en ik ben bemoedigd door de vooruitgang die onze teams blijven boeken.