Het Duitse consumentenvertrouwen zet het herstel in december voort

laatste update: 12-2022


Het consumentenvertrouwen in Duitsland zal in december verder stabiliseren, al blijft het op een zeer laag niveau.

Marktonderzoeksgroep GfK’s toekomstgerichte consumentensentimentindex voorspelt een stijging van het vertrouwen van min 41,9 in november naar min 40,2 in december. Economen gepolst door The Wall Street Journal voorspelden een stand van min 40,0.

“De langdurige angst van consumenten voor torenhoge energieprijzen is momenteel enigszins afgenomen, wat een licht positief effect heeft op het consumentenvertrouwen”, aldus GfK’s consumentenexpert Rolf Buerkl. Hij voegde eraan toe dat ondanks de lichte verbeteringen de situatie uitdagend blijft.

GfK gebruikt gegevens van subindexen van de huidige maand om een ​​sentimentcijfer voor de komende maand af te leiden. Zowel de economische verwachtingen als de inkomensverwachtingen zijn licht gestegen, terwijl de koopbereidheid minimale verliezen heeft geleden.

De inkomensverwachtingen zijn voor de tweede achtereenvolgende maand licht gestegen, van min 60,5 in oktober naar min 54,3 in november. Het consumentenvertrouwen met betrekking tot het inkomen profiteert van de daling van de energieprijzen in de afgelopen weken, aldus het rapport.

Ook de economische verwachtingen verbeterden, van min 22,2 in oktober tot min 17,9 in november. De indicator blijft op een zeer laag niveau, zei GfK.

“Consumenten verwachten dat een recessie in de nabije toekomst onvermijdelijk is, en zijn het daarmee eens met economische experts, die ook verwachten dat het bruto binnenlands product volgend jaar met ongeveer een half procent zal krimpen”, aldus het rapport.

Na de lichte stijgingen in de voorgaande maand, daalt de neiging om te kopen naar min 18,6 in november van min 17,5 in de voorgaande maand. Deze aanhoudende terughoudendheid om te consumeren komt waarschijnlijk doordat veel huishoudens de komende maanden te maken krijgen met fors hogere energierekeningen, aldus GfK.

Schrijf naar Maria Martinez via maria.martinez@wsj.com

Plaats een reactie