laatste update: 01-2023
Ulza/iStock via Getty Images
In maart schreef ik mijn eerste artikel over GreenPower Motor Company (NASDAQ:GP). Ik zei dat ze goede verkoopresultaten boekten en een positieve brutowinst hadden, maar dat ze een geldprobleem hadden oplossen. Ik heb vaak gezegd dat al het andere kan worden opgelost als een bedrijf omzet heeft. Een omzetstijging van 400% (op jaarbasis) voor het kwartaal dat eindigt in december 2022, gecombineerd met een verwachting voor nog hogere verkopen voor het eerste kwartaal van 2023, zal dit specifieke cashprobleem oplossen.
GP is een OEM-fabrikant van batterij-elektrische voertuigen
In werkelijkheid hebben ze nu twee producten, schoolbussen die in twee varianten verkrijgbaar zijn: een klasse A, de Nano genaamd, en een klasse D, de Beast. Het tweede product is de EV star, een klasse 4 vrachtwagenplatform dat momenteel verkrijgbaar is in 5 varianten. In mijn laatste artikel hadden ze nog drie andere voertuigen, maar de grote bussen en autonome voertuigen zijn in recente rapporten niet aan de orde geweest.
GP-productassortiment (GP-website)
Ik hou van de synergieën hier. De EV Stars en de Nano Beast zijn allemaal gebaseerd op dezelfde elektronica en alle varianten van de EV Star zitten op hetzelfde chassis. Het is een uitstekende manier om schaalvoordelen te realiseren en geeft het bedrijf een echte focus. Focus is een sleutelwoord bij het overwegen van GP.
Verkoop van voertuigen
Huisartsenverkoop per voertuig (kwartaalrapporten)
Het EV Star Cabin Chassis is een aandachtspunt voor het management. In juli 2022 rondden ze de overname van Lion Truck Body af. De grondgedachte voor deze deal is duidelijk: klanten kopen momenteel een EV Starr CC en laten deze verzenden naar een derde partij die de vereiste vrachtwagen bouwt.
In de toekomst zal de opbouw van de EV star CC worden uitgevoerd door GP in de Lion Truck-faciliteit. GP verwacht hogere marges en winst per eenheid, evenals het kunnen bieden van een kant-en-klare oplossing aan klanten; ze elimineren de mogelijkheid van slecht passende build-outs of elektrische problemen. Deze faciliteit voegt extra functies toe die het dealernetwerk kan gebruiken om de verkoop te verhogen.
GP betaalde $ 215.000 en nam verplichtingen over van $ 1,45 miljoen met het potentieel voor verdere contante betalingen om het bedrijf veilig te stellen.
Verkoopprognose en The Workhorse-deal
In de Q2-inkomstenoproep zei CEO Fraser Atkinson dat ze klaar waren met goedereninventaris die zich zal vertalen in $ 40 miljoen aan inkomsten, en dat ze momenteel gefocust zijn op het leveren van deze aan klanten (het laatste volledige jaar van de rekeningen was in maart 2022, toen ze rapporteerden $ 21 miljoen aan verkopen).
In december bracht GP een persbericht uit waarin stond dat ze in het kwartaal tot december 100 voertuigen hadden afgeleverd en dat ze naar verwachting meer dan dat in het volgende kwartaal zouden leveren. Extrapolatie van eerdere resultaten geeft de volgende tabel.
Inkomstenprognose (auteur)
De tabel geeft een prognose van de omzet voor FY 2022 in de regio van $ 41 miljoen, zeer dicht bij het cijfer dat Fraser Atkinson gaf in de winstoproep. Dit alles wijst op een verdubbeling van de omzet.
(De inkomsten van december en maart liepen uit de pas, aangezien de lease van 28 voertuigen die eerder waren geleased, werd opgezegd en verkocht; het waren echter geen nieuwe verkoopeenheden, alleen extra inkomsten.)
Verkoopprognose per product
1. De 22ft Cargo EV Star
In antwoord op een vraag van een analist sprak Brendan Riley (President) over de vraag naar het onlangs uitgebrachte 22 ft Cargo-voertuig. Hij zei dat het tot nu toe alleen in Californië en New Jersey op de markt was gebracht en dat de meeste leveringen in New Jersey zijn gedaan. Hij zei toen dat ze vraag hadden naar nog eens 80 eenheden die ze zijn gaan bouwen voor Californië en hebben toegevoegd.
Dus ik zou moeten zeggen dat die 22-voets lading een homerun van een product voor ons is. Ik verwacht dat dat product, om eerlijk te zijn, voor dat voertuig zal overtreffen – de vraag overtreft onze capaciteit in de komende korte tijd
80 eenheden vertegenwoordigt een stijging van 400% in de verkoop van 22 ft Cargo, absoluut een thuisrun.
2. De EV-stercabine en chassis
De Workhorse-deal
GP en Workhorse tekenden in maart 2022 een deal die WKHS de exclusieve rechten geeft om de EV Star-cabine en het chassis-basisvoertuig te gebruiken om opstapwagens te bouwen; de bedrijven kwamen een deal van 21 maanden overeen voor de levering van 1.500 voertuigen, wat neerkomt op gemiddeld nog eens 71 voertuigen per maand voor 2023 en een deel van 2024.
Deze deal werd benadrukt in de recente MDA:
Eerst begon GreenPower met de productie van de eerste paar tranches van EV Star CC’s voor het koop- en verkoopcontract van 1.500 eenheden met Workhorse Group, Inc (“Workhorse”). Tijdens het kwartaal coördineerde GreenPower met zijn leveranciers voor de levering van belangrijke componenten en startte de productie van 100 voertuigtranches van EV Star CC’s. Tegen het einde van het kwartaal waren de eerste 100 EV Star CC’s bijna voltooid, was de volgende tranche in productie gegaan en waren de belangrijkste onderdelen voor extra tranches besteld. De eerste leveringen aan Workhorse begonnen in juli, gevolgd door leveringen in augustus. Het team van GreenPower werkt nauw samen met Workhorse om te helpen bij de integratie op de EV Star CC’s.
3. Schoolbussen
De verkoop van schoolbussen is langzamer verlopen dan ik in mijn eerdere artikel had voorspeld. Een van de belangrijkste drijfveren hier is overheidsfinanciering; de financieringsfaciliteiten zijn onlangs afgerond. California Resource Board heeft $ 198.000 per voertuig toegekend, waarbij openbare scholen in aanmerking komen voor nog eens 65%. Met een totaal van $ 130 miljoen gereserveerd, heeft San Joaquin Valley een bedrag van $ 400.000 per schoolbus vastgesteld, en het Federale EPA-programma heeft een bedrag van $ 375.000. Nu al deze cijfers beschikbaar zijn, verwacht ik dat scholen en gebieden doorgaan met bestellingen. (detail van de antwoorden op de inkomstenoproepen) In de VS worden elk jaar meer dan 8.000 schoolbussen van het type A verkocht.
De EPA lanceerde haar Clean Bus-programma in mei 2022 en zal de komende vijf jaar $ 5 miljard investeren in emissievrije voertuigen.
Dit is een grote industrie van 480.000 schoolbussen die in de VS in gebruik zijn, voornamelijk aangedreven door verbrandingsmotoren. Het is niet verwonderlijk dat de acceptatie van BEV-vrachtwagens door de lage bedrijfskosten en overheidsstimulansen toeneemt. In 2020 waren er 821 BEV-schoolbussen en in 2021 waren dat er 11.000. Elektrische bussen hebben een jaarlijkse kostprijs van slechts 50% van de vergelijkbare dieselbus.
Naar mijn mening is de industrie rijp voor disruptie. Gedomineerd door drie legacy-spelers Blue Bird Corporation (BLBD), IC Bus en Thomas Built Buses. Deze bedrijven stappen over op elektrisch. Net als GP zijn ze OEM’s en kopen ze componenten van andere fabrikanten (de deal van Meritor inc met Thomas Built Buses). De Blue Bird electric maakt gebruik van een Cummins-aandrijflijn met een Sumo-motor, waardoor hij een kleiner bereik (120 mijl tegen 150 mijl) en minder zitplaatsen (84 tegen 91) heeft dan de GP-concurrent.
Hoewel de EV-ster de groei van de autoverkoop bij GP heeft gestimuleerd, verwacht ik dat de verkoop van schoolbussen de komende jaren aanzienlijk zal groeien en misschien dat ze 1.000 eenheden per jaar zullen bereiken.
Locatie van de productie van bussen
De nieuw verworven productielocatie van 80.000 vierkante meter in West Virginia staat op 6 hectare grond en vertegenwoordigt een partnerschap met de staat West Virginia. GP nam het terrein in augustus in bezit. De staat biedt 3,5 miljoen dollar aan werkgelegenheidsprikkels en heeft ermee ingestemd om voor 15 miljoen dollar aan voertuigen te kopen die op de locatie zijn geproduceerd. De huurkoopovereenkomst vereist vooraf geen geld, geeft het eerste jaar huurvrij en alle leasebetalingen worden toegepast op de aankoopprijs van het onroerend goed. Zodra de leasebetalingen $ 6,7 miljoen bedragen, gaat het eigendomsrecht over op GP. Een uitstekende deal GP kan zijn beperkte geldmiddelen richten op de groei van het bedrijf, maar zal op de lange termijn eigenaar worden en heeft de verkoop van de bussen die het produceert gegarandeerd.
De faciliteit wordt de busproductielocatie van GP in Noord-Amerika en richt zich op de Nano and the Beast. De faciliteit zal in fasen worden ingericht, maar zal naar verwachting eind 2023 50 schoolbussen per maand produceren. (Investeerderspresentatie juni).
EV Star-productielocatie
De huidige productielocatie bevindt zich in Porterville, Californië, de oorspronkelijke overeenkomst werd in 2016 getekend voor een perceel van 9,3 hectare. Er was in 2021 een krantenbericht waarin stond dat de faciliteit niet was gebouwd; er was echter een rondleiding door de faciliteit beschikbaar via video. De video laat zien dat de faciliteit een verzamelplaats is en er low-tech uitziet.
GP is een OEM, wat betekent dat het onderdelen koopt en het voertuig bouwt. Het originele biedingsdocument vóór de Nasdaq-notering geeft enige informatie. De motor komt van Siemens, de assen worden geleverd door ZF en de remmen komen van Knorr. Het grootste onderdeel van elke BEV is de batterij. Huisartsen zijn batterij-agnostisch vanaf pagina 30 van het biedingsbericht.
Waar sommige andere fabrikanten van elektrische voertuigen hun eigen batterijpakketten bouwen, kopen wij de batterijen in een plug-and-play-pakket voor onze ontwerpen. Dit geeft ons de flexibiliteit om verschillende celfabrikanten met verschillende batterijchemieën te gebruiken. Wij zijn van mening dat de onderliggende batterijcellen handelswaar zijn en hebben daarom onze producten ontworpen om optimaal te profiteren van de beste batterijen die beschikbaar zijn op het moment dat we onze producten vervaardigen.
Deze aanpak kan problemen met de toeleveringsketen opleveren, maar het is moeilijk om het denkproces tegen te spreken en maakt van GP een zeer goedkope operatie in vergelijking met zijn collega’s.
GreenPower Financiën
In tegenstelling tot veel van zijn branchegenoten is GP een goedkope onderneming met een positieve brutomarge.
GP v Peers (auteur)
Dit heeft enorme implicaties voor schaalvergroting. Als het schaalt, duurt het niet lang voordat het zijn kosten dekt. Zoals ik al heb besproken, schaalt GP in een behoorlijk tempo.
Geldprobleem opgelost?
In het laatste kwartaalrapport rapporteerde GP $ 2 miljoen aan beschikbare liquiditeit en $ 27,5 miljoen aan afgewerkte producten, plus $ 16,5 miljoen aan onderhanden werk. In de daaropvolgende toelichting (Q2-rapport) zou een aandelenemissie naar verluidt $ 800.000 hebben opgebracht.
Het management stuurt naar een marge van 22%, maar dat hangt wel af van de productmix, dus het kan klonterig zijn. De 100 verkochte eenheden die zijn gerapporteerd, zouden een omzet van $ 14 miljoen moeten genereren met een brutowinst van $ 3 miljoen.
Het aantal inventarisdagen is schrikbarend toegenomen; als de eerder besproken verkoopcijfers voor het kwartaal van 22 december correct zijn, staan ze op het punt de voorraadachterstand weg te werken en zullen de voorraaddagen dalen tot een beter beheersbaar niveau.
Werkkapitaal (auteursmodel)
Dus we hebben $ 2 miljoen in contanten plus $ 0,8 uit de kapitaalverhoging, $ 3 miljoen uit de brutowinst op voertuigverkopen, plus een potentiële $ 11 miljoen uit werkkapitaal. We zullen de werkelijke cijfers moeten zien, maar het contante probleem is mogelijk opgelost door de verkoop.
Gevolgtrekking
GreenPower Motor lijkt een goedkope onderneming te zijn die brutowinst genereert; ze zijn gefocust op hun producten en hebben aanzienlijke verkoopcontracten. Ze hebben een omzetexplosie gemeld die hun geldproblemen zou kunnen oplossen en hen op een kortere weg naar winstgevendheid zou kunnen zetten.
Ze hebben geleid tot 100 voertuigen in het kwartaal dat eindigt in december 2022; de details van dit artikel suggereren echter dat ze tegen het midden van 2023 op 100 voertuigen per maand zouden kunnen staan. Dat zou een groei van 500% betekenen van juni 2022 tot juni 2023.
Ze hebben een positieve brutowinst en lage kosten, deze groei in autoverkopen zal hen snel naar winst leiden, en als gevolg daarvan zal de aandelenkoers aanzienlijk stijgen.
Het management ontwikkelt twee productielocaties die uiteindelijk eigendom zullen worden van het bedrijf, wat bijdraagt aan het nettovermogen zonder de kasreserves uit te putten.
We zullen de komende maanden de werkelijke verkoopcijfers en hun implicaties voor winst, werkkapitaal en contanten ontvangen. Daarin schuilt het risico dat als de toegenomen verkoop de problemen niet oplost en het bedrijf naar winst duwt, het moeilijk voor te stellen is wat dat wel zal doen.
(Ik zal later deze maand updaten met een opmerking en een link naar mijn technische analyse).
Noot van de redactie: dit artikel behandelt een of meer microcap-aandelen. Wees u bewust van de risico’s die aan deze aandelen zijn verbonden.