laatste update: 02-2023
panorio’s
We hebben eerder General Motors behandeld (NYSE: GM) hier als een post-FQ3’22-winstartikel in november 2022. Op dat moment rapporteerde het bedrijf een voorbeeldige top- en bottom-line groei QoQ en YoY in FQ3’22, dankzij de aanhoudende brutomarges van 14,1% tegen 14,4% in FQ3’21. Deze verhoogden de winst per aandeel naar $ 2,25 tegen de consensusschatting van $ 1,88. De verminderde vrije kasstroom heeft echter ook geleid tot een meer voorzichtige dividenduitkering voor het kwartaal, wat sommige beleggers mogelijk teleurstelt.
Voor dit artikel zullen we ons concentreren op de vooruitzichten van GM op de korte termijn, deels toegeschreven aan Tesla’s (TSLA) agressieve prijsverlagingen begin januari. De stap van laatstgenoemde heeft een directe invloed gehad op de autofabrikantenindustrie als geheel, vanwege de waargenomen angst voor verminderde winstgevendheid tijdens de onzekere macro-economie tot 2023. Het pessimisme heeft natuurlijk bijgedragen aan de recente correctie van de prijs van eerstgenoemde doel met -14,8%. We zullen dit verder bespreken.
Dit is waarom Mr. Market de termijnuitvoering van GM heeft verdisconteerd
GM 1Y EV/omzet en P/E waarderingen
S&P Kapitaal IQ
GM wordt momenteel verhandeld tegen een EV/NTM-omzet van 0,91x en een NTM K/W van 5,73x, lager dan het driejaarlijkse pre-pandemische gemiddelde van respectievelijk 0,94x en 6,21x. Anders is het nog steeds lager dan het 1Y-gemiddelde van respectievelijk 0,95x en 5,92x.
GM 1Y aandelenkoers
Alfa zoeken
Op basis van GM’s verwachte winst per aandeel voor FY2024 van $ 6,01 en huidige K/W-waarderingen, kijken we naar een gematigd koersdoel van $ 34,43. Marktanalisten zijn natuurlijk optimistischer op $ 43, wat duidt op een aanzienlijk opwaarts potentieel van 18% ten opzichte van de huidige niveaus. Dit optimisme is inderdaad niet verrassend, aangezien het aandeel momenteel wordt verhandeld tegen een historisch lage K/W-waardering, wat wijst op de bearish sentimenten van de heer Market.
Het pessimisme is naar onze mening voorlopig echter gerechtvaardigd, met TSLA die op 13 januari 2023 een kromme bal gooit. De laatste heeft de prijzen van zijn voertuigen die in de VS worden verkocht drastisch verlaagd om in aanmerking te komen voor de belastingverminderingen van $ 7,5K van de Inflation Reduction Act vanaf 2023 verder. Analist Daniel Ives van Wedbush zei:
Dit is een duidelijk schot voor de boeg bij Europese autofabrikanten en Amerikaanse trouwe krachten (GM en Ford) dat Tesla niet aardig gaat spelen in de zandbak met een EV-prijzenoorlog die nu aan de gang is. De marges zullen hierdoor worden aangetast, maar we houden van deze strategische pokerzet van Musk en Tesla. (NPR)
TSLA’s Model Y en Model 3 kosten nu respectievelijk $ 52,99K en $ 43,99K, wat duidt op een drastische daling van -19,6% en -6,4% ten opzichte van de prijzen in 2022 van $ 65,99K en $ 46,99K. Aan de andere kant moeten we benadrukken dat de autofabrikant de MSRP ook verschillende keren heeft verhoogd vanwege de stijgende inflatiedruk, tegen prijzen in 2019 van respectievelijk $ 39.000 en $ 36.2.000.
De markttendens is echter ook niet veelbelovend, met de CPI van december die een vertraging van de nieuwe voertuigindex laat zien met -0,1%, vergeleken met 0,0% in november en 0,4% in oktober 2022. Dit komt waarschijnlijk door de verhoogde rentetarieven die dalen de betaalbaarheid van voertuigen, ondanks de toegenomen beschikbaarheid van voertuigen naarmate de wereldwijde toeleveringsketen versoepelt en autofabrikanten de productie opvoeren.
Meer autoconsumenten in de VS betalen meer dan $ 1.000 aan hun maandelijkse autoleningen, toegeschreven aan de verhoogde rentetarieven van 6,5% voor nieuwe auto’s in december 2022, vergeleken met 4,1% eind 2021. Hoewel de groep mogelijk een maximum heeft van 15% nu is het duidelijk dat de trend consistent is, met gemiddelde maandelijkse betalingen voor nieuwe auto’s die eind 2022 oplopen tot $ 717, vergeleken met $ 617 in 2021 en $ 525 in 2018.
Met name de gemiddelde aanbetaling voor nieuwe auto’s is tegen het einde van 2022 ook gestegen tot $ 6,78K, vergeleken met $ 6,02K in Q2’22 en $ 4,74K in Q1’21. Nu de Feds van plan zijn de rentetarieven medio 2023 te verhogen tot meer dan 5% en pas vanaf 2024 een spil, is het geen wonder dat marktanalisten bearish lijken over de hele automarkt als geheel.
Zal GM als gevolg daarvan ook zijn adviesprijs verlagen?
Dit is inderdaad de belangrijkste vraag, hoewel onze beste gok onwaarschijnlijk is. Dit is waarom. GM heeft zojuist de prijzen voor de 2023 Chevy Bolt EV met $ 600 verhoogd tot $ 27,8K op 3 januari 2023, waarschijnlijk toegeschreven aan het feit dat het in aanmerking komt voor het volledige belastingkrediet van $ 7,5K, in plaats van de oorspronkelijke $ 3,75K.
Dit aantal weerspiegelt echter de inspanningen van het management om de beste waarde te bieden, aangezien het met name -$ 3,7K goedkoper is in vergelijking met het model uit 2022, -$ 8,7K voor het model uit 2021 en -$ 9,7K voor de oorspronkelijke lancering in 2017. Aangezien het model de goedkoopste EV blijft die beschikbaar is in de VS, vergroot dit natuurlijk de kansen op succes van het bedrijf in een tijd van krappere discretionaire uitgaven. Aan de andere kant valt nog te bezien hoe het model het marktsentiment zal beïnvloeden, aangezien het bedrijf alleen van plan is om de productie in 2023 op te voeren tot 70.000 eenheden per jaar.
GM’s Silverado EV introductieprijsklasse
Auto&Bestuurder
De prijsstijgingen van GM voor andere modellen zijn tot nu toe ook in lijn met de trends in de sector, vergelijkbaar met die van zijn collega’s zoals TSLA en Ford (F). Het vlaggenschip van de eerste, Chevy Silverado EV, werd oorspronkelijk gelanceerd met een adviesprijs van $ 42.000, wat natuurlijk verwijst naar het instapmodel Work Trim [WT].
Recente aankondigingen hebben echter aangetoond dat de 3WT begint vanaf $ 72,9K en de 4WT vanaf $ 77,9K, waarbij de WT pas later beschikbaar zal zijn. Met name zullen deze cijfers het dichter bij de LTZ op het middenniveau plaatsen bij de eerder geschatte adviesprijs van $ 75.000 of de RST-versie (high-end volledig geladen) bij $ 107.000.
F’s F-150 Lightning introductieprijsklasse
binnenkantevs
Deze cijfers zijn ook niet ver verwijderd van F’s F-150 Lightning-instapversie, die tegen december 2022 met 40,1% is verhoogd van de introductieprijs van $ 40.000 tot $ 56.000. Het bedrijf heeft ook XLT verhoogd, zijn middenuitrustingsniveau naar $ 66,01K (+24,6%), waarbij het platina, hoogste uitrustingsniveau nu $ 97,81K (+7,6%) kost.
Bovendien heeft GM zijn Hummer EV-prijzen verhoogd met $ 6,25K ten opzichte van het oorspronkelijke bereik tussen $ 79,99K en $ 99,99K. Deze verhogingen worden natuurlijk toegeschreven aan de toenemende inflatoire druk op arbeids- en materiaalkosten, die ook door veel andere autofabrikanten wordt ervaren.
Aan de ene kant is het management van GM zeer bekwaam geweest in het aanbieden van EV’s in verschillende prijsklassen, om tegemoet te komen aan een brede groep trouwe fans met verschillende bestedingsmogelijkheden. De vooruitzichten op de lange termijn zien er daarom ook robuust uit, vooral als de Fed de beoogde inflatie van 2% tegen medio 2024 bereikt. Marktanalisten verwachten dat het bedrijf in FY2025 een omzet van $ 169,25 miljard en een winst per aandeel van $ 6,69 zal behalen, wat een behoorlijke CAGR van respectievelijk 7,4% en -1,4% suggereert.
We kunnen echter niet ontkennen dat er tot 2023 enige recessiedruk kan zijn, waarbij de rentetarieven op korte termijn hoog blijven. Hoewel bestaande reserveringen dienovereenkomstig worden gehonoreerd, is het niet moeilijk te begrijpen waarom de toekomstige consumentenvraag tijdelijk afneemt. Deze kunnen mogelijk leiden tot meer tegenwind voor de aandelenwaarderingen van GM, aanzienlijk verergerd door een potentiële prijzenoorlog.
Hoewel de leveringen van GM in 2022 uitstekend waren, zijn ook de winstmarges gecomprimeerd. Het bedrijf rapporteerde over de afgelopen drie kwartalen een brutomarge voor de automobielsector van 11,3% en een operationele marge voor de automobielsector van 4,3%, terwijl tegelijkertijd TSLA’s marktleidende brutomarge voor de automobielsector 29,5% bedroeg.
Het is duidelijk dat het financiële segment van GM de ster van de show is geweest, met een operationele marge van 33,2%, waardoor de totale operationele marge van het bedrijf steeg tot 8,8%, terwijl de totale operationele marge van TSLA 17,1% bedroeg. Het is dan ook niet verwonderlijk dat marktanalisten zich steeds meer zorgen maken over de volgende zet van eerstgenoemde, aangezien een prijsverlaging natuurlijk van invloed kan zijn op de toch al krappe automarges.
Daarom geven we er de voorkeur aan om het GM-aandeel voorlopig als Hold te beoordelen, vanwege de potentiële volatiliteit die in het verschiet ligt. In de tussentijd, aangezien het bedrijf zijn FQ4’22-inkomsten op 31 januari 2023 zal bekendmaken, zou het verstandig zijn om ook meer van het management te horen.