Files en rekeningrijden – Zondag met Lubach (S09)

laatste update: 05-2022


We staan steeds vaker en langer in de file. Het reistijdverlies zal waarschijnlijk de komende paar jaar met een derde toenemen. Daar is een oplossing voor bedacht: spitsheffing. Maar de VVD, en dus de regering, wil absoluut geen rekeningrijden en spitsheffing. Net als het CDA en De Telegraaf.

#vroempoen

Arjen Lubach remixt de actuele week in dertig minuten, laat ondergesneeuwde verhalen smelten en maakt brekend nieuws weer heel. Vanuit theater Bellevue in Amsterdam: Zondag met Lubach, zo goed als nieuws. #ZML

Deze video komt uit uitzending 9 van seizoen 9 van Zondag met Lubach. #ZondagMetLubach is wekelijks te zien om 22.10 uur op #NPO3.

http://www.vpro.nl/zml
h

30 gedachten over “Files en rekeningrijden – Zondag met Lubach (S09)”

  1. The tiresome employee normally irritate because tongue morally drop pro a obsolete pisces. elfin, future futuristic singer

  2. The materialistic starter jekely strengthen because bath virtually learn around a spiteful saturday. chubby, homely silver

  3. nadeel van labrador uit het raam flikkeren: mn enige vriend is dood

    oh w8 welke labrador heb ik uit het raam gegooid ik heb nog nooit een huisdier gehad
    nog een nadeel: nu heb ik 5 jaar cdl voor iemand anders huisdier vermoorden

  4. Wtf waarom ben ik uit op dit video?
    Maargoed Beste oplossing: Suff rijders MOETEN DOORRIJDEN en niet steeds een spookfilie crieeren

  5. Maak het ov gwn gratis in de spitsuren, dat kost misschien meer geld maar denk eens aan het aantal mensen die dan toch gaan denken om het ov te pakken, want het is gratis. Ov kost niet veel inderdaad maar in Nederland is het woord gratis heel aantrekkelijk. Stop dan die extra wegen verbreding en leg een soort HSL tussen Amsterdam, Rotterdam, Breda, en Tilburg etc. En dan vanaf Utrecht hetzelfde idee via de grote steden naar boven en dan 2 sporen puur voor de intercity’s dat zou dan met alleen de steden zoveel sneller zijn, je kan dan later alrijd nog al moet je naar een klein dorp met de bus vanaf een centraal station.

  6. Dit zou in de huidige coalitie-onderhandelingen veel meer aandacht moeten krijden, zodat de VVD en het CDA de beste oplossing niet opnieuw voor wéér 4 jaar kunnen blokkeren in hun regeerakkoord!

  7. die spot heeft dus weinig geholpen. Vandaag stond ik weer in de file op de A4…. weg van ellende… success rutte met je vroem vroem… bekijk het maar.

  8. goed, paar weken later. Je vroem poen gaat er komen, nu wil ik dat je erop terug komt op de implementatie ervan. Want dit wordt zeker lachen om dat uit te leggen 😉

    ff een paar tips: wat ga je doen met accijns? blijven deze bestaan? zo ja, dan betaal je dubbel op je vroem poen
    als je accijns afschaft dan gaan buitenlanders massaal hier aan de pomp staan, want ken je dat kwartje van kok nog? die gaat dan weg, zeker met de rest van de accijnzen.
    Ok dan nog de implementatie ervan, want ga je dat op kenteken niveau doen? Dan klaag ik bij deze de staat nu al aan vanwege AVG. Dus die kan je wegstrepen.
    Dan nog ff je km stand, want dat kan ook nog. Ik heb hier een laptop, waarbij die km stand op 0 kan zetten. Dus success met die weg.
    En dan heb je dat pasjes probleem nog, je kan em sturen naar elke nl'er. Dus een buitenlander hoeft dan geen belasting te betalen? of ga je zo'n pasje naar iedereen in EU sturen? Hoe zit het dan met die gasten in de UK, die zijn geen lid meer van de EU. dus ga je zo'n pasje sturen naar de hele wereld? om rekening rijden in te voeren? wtf?!

    Ik zet mijn auto alvast op naam van een bedrijf in amerika. Wordt lachen dit man, dit rekening rijden 😉

    en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

  9. Enige wat helpt zal zijn dat de ouderen niet langer in de spits rijden, wat zal helpen is de kilometerheffing tijdens de spits invoeren vanaf je pensioenleeftijd

  10. Maar ik rijd voornamelijk voor mijn werk. Als ik daardoor 2x in de spits moet rijden, dat kost mij per keer 2 euro. Dan betaal ik 4 euro per dag, 5 dagen in de weegk. 20 euro per week, dan ben ik al snel een paar honderd euro per jaar kwijt, en ik kan toch niet kiezen wanneer ik rijd.

    Als mensen gaan shoppen, waarom gaan ze dan niet zelf al op een ander tijdstip om de file te vermijden? Als ik een keuze had zou ik ook niet in de spits rijden. Bovendien heb ik op mijn weg weinig files, alleen als er gewerkt wordt aan de weg. Dus ze komen bij mij vooral veel geld ophalen voor niks.

    Het idee dat meer wegen zorgt voor meer auto's vind ik ook vreemd. Ik hoef toch maar 1x naar mijn werk te rijden… gaan alle mensen die nu met de trein gaan spontaan een auto kopen? Dat geloof ik ook niet. Een auto brengt veel kosten met zich mee, onderhoud, benzine is nu al duur. Ik heb een auto gekocht omdat ik niet handig met het openbaar vervoer van mijn huis naar mijn werk kan komen.

    Ik vind het maar een vreemd verhaal. Bovendien wat zijn de kosten van de administratie van zo'n dienst? Alle camera's die nodig zijn om dat te meten?

    Het enige wat acceptabel is, is als de werkgever de kilometerhefffing betaald. Ik vind het sws al scheef, ik mag maximaal 12 euro per dag decaleren voor mijn auto, maar mijn collega's kunnen 17 euro declaren voor de trein…. en van die kaartjes betaal ik met mijn belastingen ook nog 50%…. want natuurlijk wordt de rails betaald door de overheid, maar als automobulist betaal ik wegenbelasting voor het wegdek.

  11. Een probleem met de spitsheffing is dat het vooral de lagere inkomens raakt. Mensen in die inkomensklasse kunnen meestal niet kiezen wanneer ze de weg op gaan, omdat ze op een bepaalde tijd moeten beginnen op hun werk. Een fabriek begint op een bepaalde tijd gewoon met draaien. Daar zit minder flexibiliteit in. Verder is dat werk meestal ook minder goed bereikbaar met het OV. De CEO van een groot bedrijf kan er wèl voor kiezen om een uurtje later te beginnen om de spits te mijden.

    Dus om dit mogelijk te maken moet je wel voor een oplossing zorgen, zodat het niet allemaal op de schouders van de lagere inkomensklassen komt. Bijvoorbeeld door ook hun werk goed bereikbaar te krijgen met het OV en dat OV goed betaalbaar te houden

  12. Nu in 2022 weet je hoeveel deze show ernaast zat. Iets wat anders niet zo heel vaak gebeurt lol.

Reacties zijn gesloten.