laatste update: 05-2023
Ridofranz/iStock via Getty Images
Na een paar moeilijke jaren, Farfetch (NYSE:FTCH) ziet eruit alsof het weer op het goede spoor zit met verschillende katalysatoren in het verschiet voor dit jaar.
Bedrijfsprofiel
FTCH is een online wereldwijde marktplaats voor luxe mode. Merken, warenhuizen en boetieks verkopen hun koopwaar door het platform. Het bedrijf heeft meer dan 1.400 verkopers die zijn marktplaats gebruiken en bereikt consumenten in meer dan 190 landen en gebieden.
Via zijn Farfetch Platform Solutions (FPS) biedt het bedrijf ook white-label oplossingen aan luxemerken en retailers om hun eigen e-commercesites te bouwen en te exploiteren. FPS levert ook diensten zoals digitale marketing, productie en klantenservice.
FTCH is ook eigenaar van New Guards, een platform dat wordt gebruikt om opkomende luxemerken te helpen ontwikkelen door ontwerp, productie en distributie aan te bieden met behulp van een enkele, gemeenschappelijke infrastructuur. Het exploiteert ook de Britse mode- en luxegoederenketen Browns, die zijn goederen verkoopt via de Farfetch Marketplace, een eigen website en een winkel in Londen. Daarnaast is het eigenaar van Stadium Goods, een premium sneaker- en streetwear-marktplaats en detailhandelaar die merchandising over het algemeen in consignatie heeft.
Kansen en risico’s
China is een van de grootste kansen voor FTCH om vooruit te komen. Het land was de snelst groeiende luxemarkt tot Covid toesloeg, met lock-downs die een deuk in de verkoop van luxegoederen veroorzaakten. Nu de Covid-beperkingen worden versoepeld, stijgen de luxe-uitgaven in China echter enorm. Merken zoals LVMH rapporteerden sterke Q1-winsten dankzij China, net als Hermes.
China was tussen 2000 en 2019 goed voor ongeveer 60% van de totale groei van de industrie, en de consumenten van het land zullen naar verwachting in 2030 meer dan een kwart van de luxemarkt vertegenwoordigen. Aangezien China slechts 10% van de omzet van FTCH vertegenwoordigt, heeft het een enorme kans voor beide marktaandeel winnen en profiteren van de groei van de luxegoederenconsumptie in het land.
CEO Jose Neves besprak de mogelijkheid in China tijdens zijn Q1-inkomstengesprek en zei:
Met betrekking tot China zagen we een duidelijke verbetering in Q1 Mainland China GMV. Hoewel het nog steeds in verval is, was het in mindere mate dan in het vierde kwartaal van 2022. En ik ben verheugd te kunnen delen dat de prestaties zijn blijven stijgen, zoals we hadden verwacht, met GMV terug naar het groeikwartaal tot nu toe. Ik heb net een week doorgebracht op het vasteland van China en Hong Kong, en ik ben erg enthousiast over wat ik heb gezien. Niet alleen lijken de landen met veel positieve energie weer de oude te worden. Het is ook duidelijk dat de honger naar luxe erg groot is. Dit maakt me nog enthousiaster in het licht van wat Farfetch in deze markt heeft opgebouwd. Ik geloof dat we het enige westerse bedrijf zijn dat op een schaal van honderden miljoenen dollars slaagt in online luxe in China. In feite hebben maar heel weinig westerse internetbedrijven een sterke product-marktfeed in China kunnen vinden. Toch heeft Farfetch, dankzij de unieke dynamiek van de luxe-industrie, onze voortdurende investering in gelokaliseerde operaties in de afgelopen 8 jaar en een geweldig team ter plaatse, een zeer gedifferentieerd platform gecreëerd voor luxemerken om hun Chinese klanten digitaal te bereiken. China zal naar verwachting in 2030 meer dan 25% van de luxe-industrie vertegenwoordigen. En met het vasteland van China voor minder dan 10% van onze totale omzet. Dit betekent dat we een aanzienlijk potentieel hebben voor verdere groei, aangezien ons herstel in deze markt positief bijdraagt aan onze algemene plannen voor 2023.”
Met name ziet FTCH China dit jaar niet terugkeren naar het niveau van 2021, wat volgens mij het potentieel opwaarts biedt ten opzichte van de huidige jaarlijkse vooruitzichten.
Een andere grote kans voor FTCH is de verwerving van een belang van 47,5% in de online luxe modegroep YOOX Net-A-Porter (YNAP) van Richemont. Terwijl ze in dezelfde luxe marktarena spelen, is de belangrijkste klant van FTCH jonger, met ongeveer tweederde jonger dan 35 jaar, terwijl YNAP-klanten meestal ouder zijn. De deal zou zijn klantenbestand moeten uitbreiden, meer merken moeten toevoegen en hun respectievelijke platforms moeten opschalen.
Tijdens het bespreken van de deal op het moment dat deze werd aangekondigd, zei Neves:
Deze deal omvat alles wat het digitale platform van Farfetch te bieden heeft. Dit landbank-partnerschap met Richemont verandert hun online distributiemogelijkheden binnen de Richemont Group door gebruik te maken van het zeer geavanceerde platform van Farfetch. Deze samenwerking bestaat uit drie componenten, die we in deze presentatie zullen behandelen. Ten eerste is FPS bezig met het opnieuw platformen van Richemont Maisons en YNAP; twee, Richemont Maisons die toetreedt tot de Farfetch-marktplaats; en drie, YNAP-transformatie door het gebruik van onze technologie en investering in YNAP. Deze transformationele samenwerking markeert een keerpunt en bevordert de missie van Farfetch. We geloven dat enkele van de belangrijkste voordelen zijn: het bevordert onze Luxury New Retail-visie aanzienlijk, brengt iconische merken naar de Farfetch-marktplaats en vergroot de keuze voor de klant; voegt curatie en VIP-expertise toe om de consumentenervaring te verbeteren, ontgrendelt harde luxe op ons platform, dat historisch gezien aanzienlijk ondergepenetreerd is online. Op basis van de laatst gerapporteerde cijfers zal het een aanzienlijke uitbreiding van onze FPS GMV met meer dan $ 3 miljard stimuleren, waardoor onze bedrijfskosten worden vergroot door ons platform verder te schalen om partners en klanten beter van dienst te zijn en deelname aan het potentiële voordeel na de transformatie te ontsluiten van YNAP door het gebruik van onze technologie.”
FTCH heeft ook een aantal nieuwe partnerschappen en deals die de groei zouden moeten stimuleren. Het tekende een 10-jarige licentieovereenkomst met Reebok, waar het de volledige Europese distributie voor het bedrijf overneemt en een wereldwijd luxesegment voor het bedrijf lanceert. De deal gaat dit kwartaal in. Het bedrijf heeft ook white-label deals getekend met Ferragamo en Bergdorf Goodman. Het blijven verwerven van partnerships blijft een mooie kans voor FTCH.
Als we naar risico’s kijken, moet het bedrijf nog winst, aangepaste EBITDA of vrije kasstroom positief zijn. FTCH wil dit jaar de aangepaste EBITDA positief maken, maar het moet nog echt laten zien dat het het bedrijf winstgevend kan opschalen. Cash burn is ook een probleem geweest.
Bedrijfspresentatie
En hoewel luxe mode tijdens een recessie doorgaans beter standhoudt dan andere categorieën, is het niet geheel immuun voor economische zwakte. Het bedrijf heeft over het algemeen niet veel voorraad, maar heeft wel een paar fysieke winkels die dat wel hebben. Bovendien heeft FTCH niet elk luxe merk, dus als sommige van deze merken beter presteren dan de categorie, krijgt het geen voordeel. LMVH, eigenaar van enkele van ’s werelds beste luxemerken, verkoopt niet op het platform.
Conclusie
Hoewel het aandeel zich heeft hersteld van de dieptepunten na het winstrapport over het eerste kwartaal, heeft het aandeel van FTCH het de afgelopen jaren grotendeels moeilijk gehad. Een gebrek aan winstgevendheid en veel cash burn hebben niet geholpen in de huidige marktomgeving.
Het bedrijf ziet er echter goed gepositioneerd uit met de heropening in China en deals met zowel Reebok als Ferragamo en Bergdorf Goodman. Ondertussen denk ik dat het partnerschap en het belang in YNAP zeer nuttig zou kunnen blijken te zijn.
Op basis van de analistenconsensus voor 2024 voor een aangepaste EBITDA van $ 148,4 miljoen, wordt FTCH verhandeld tegen een EV/EBITDA-veelvoud van 18,7x. Gezien de verwachte hoge tieners tot lage 20% omzetgroeiprognoses, is dat een redelijk veelvoud voor het aandeel.
FTCH is een aandeel met een hoog risico en een hoge opbrengst, maar de set-up is redelijk goed met het potentieel van China om beter te presteren dan de huidige verwachtingen. Als zodanig denk ik dat het aandeel op het huidige niveau een “koop” is voor agressievere beleggers.