laatste update: 03-2023
©Reuters. FILE FOTO: Het logo van SM Entertainment is te zien op het hoofdkantoor in Seoul, Zuid-Korea, 9 maart 2023. REUTERS/Kim Soo-hyeon
2/2
Door Hyunsu Yim
SEOUL (Reuters) – De Zuid-Koreaanse K-poppionier SM Entertainment Co Ltd staat op het punt in de greep te vallen van socialemediagigant Kakao Corp nadat HYBE Co Ltd, het bureau dat de boyband BTS vertegenwoordigt, zondag een poging om de controle over te nemen heeft laten vallen.
WAAROM IS SM AANTREKKELIJK?
SM, opgericht in 1995 door de Zuid-Koreaanse volksliedzanger Lee Soo-man met slechts 50 miljoen gewonnen ($ 37.600) aan kapitaal, was de pionier van de K-pop-industrie, voorafgaand aan twee rivaliserende bureaus – JYP Entertainment en YG Entertainment – die later ontstonden jaren.
Meer dan twee decennia lang werd de K-pop-industrie gedomineerd door het trio totdat BTS de afgelopen jaren wereldwijde bekendheid verwierf, waardoor zijn bureau HYBE het grootste muzieklabel van het land werd.
SM, gebrandmerkt met Lee’s initialen, wordt gecrediteerd voor het leggen van de basis voor het wereldwijde succes van K-pop, inclusief de eerste doorbraak in 2002 toen SM-artiest BoA bovenaan de hitlijsten van Japan stond.
Na BoA’s prestatie in Japan begonnen andere Zuid-Koreaanse popgroepen serieus met overzeese activiteiten, beginnend in Azië en later uitgebreid naar de VS en West-Europa.
SM is de thuisbasis van populaire K-popgroepen zoals Girls’ Generation, HOT, EXO, Red Velvet, Super Junior, SHINee, NCT Dream en Aespa.
Het is met een marktwaarde van $ 2,8 miljard de op een na grootste entertainmentgroep in Zuid-Korea, achter HYBE, dat $ 5,5 miljard waard is.
FAMILIEWET MET ‘KEIZER LEE’
Groter dan het leven Lee, 70, beschouwd als de “peetvader” van K-pop, heeft al jaren geen officiële titel bij SM aangenomen.
In plaats daarvan oefende hij zijn invloed uit via een privébedrijf dat hij oprichtte om de wereldwijde expansie van de industrie te helpen en management- en trainingsdiensten aan te bieden.
Activistenfonds Align (NASDAQ:) Partners, dat ongeveer 1% van SM bezit, begon vorig jaar te eisen dat het managementteam, geleid door Lee’s neef en beschermeling Lee Sung-soo, de zakelijke banden met de oprichter verbrak, daarbij verwijzend naar bestuurskwesties en hoge betaalde vergoedingen naar Lee’s privébedrijf.
Wrijvingen tussen SM en Lee kwamen vorige maand naar voren toen zijn neef de oprichter “Emperor of SM Empire” noemde in een YouTube-video en hem bekritiseerde omdat hij ongunstige deals voor het delen van inkomsten eiste en het ondermijnen van het bestuur van SM.
De neef, 43, een 17-jarige veteraan van SM, zei dat hij Lee op 17 januari had geïnformeerd dat hij vanaf nu beslissingen zou nemen als CEO in plaats van als een “stempel” te dienen.
Als reactie daarop zei Lee dat hij “gekwetst” was door de woorden van zijn neef.
OVERNAMESTRIJD
In een poging om de invloed van de oprichter te verzwakken, kondigde het management van SM vorige maand een aandelenverkoopovereenkomst van $ 173 miljoen aan met Kakao, waardoor de technologiegroep de op een na grootste aandeelhouder zou worden na Lee, die de grootste bleef met een belang van 18%.
Lee diende een gerechtelijk bevel in om de deal te blokkeren die door een rechtbank werd goedgekeurd, en verkocht een belang van 15% in SM aan rivaliserend bureau HYBE, waarmee hij een overnamestrijd opzette.
HYBE lanceerde een openbaar overnamebod om een extra belang van 25% te kopen, maar kreeg weinig steun van de aandeelhouders.
Kakao, dat ongeveer 5% van SM bezit, verhoogde deze maand de ante en lanceerde een overnamebod tegen een hogere prijs om tot 35% te verwerven voor 1,25 biljoen won ($ 946,80 miljoen).
HYBE zei zondag dat het besluit om het overnamebod stop te zetten, kwam nadat de aandelenmarkt “tekenen van oververhitting als gevolg van concurrentie” vertoonde.
HOE HELPT DE OVERNAME KAKAO?
SM wordt gezien als een bezit van zeldzame kwaliteit dat voor het oprapen ligt vanwege het managementgeschil en Lee’s beslissing om afstand te doen van zijn belang.
Kakao, het populairste socialemediaplatform in Zuid-Korea, breidt zich agressief uit naar de entertainmentindustrie, waar het al eigenaar is van een kleiner K-popbureau, Starship Entertainment.
In januari kondigde Kakao Entertainment een investering van 1,2 biljoen gewonnen ($ 966,27 miljoen) aan van de GIC uit Singapore en het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, waardoor het meer vuurkracht kreeg voor het SM-bod.
Controle over SM zou de plannen van Kakao Entertainment voor een beursintroductie ondersteunen, aldus analisten.
($ 1 = 1.327.9200 gewonnen)