Exclusive-Tesla heeft overwogen EV’s te exporteren van Shanghai naar de VS, Canada

laatste update: 11-2022



© Reuters. BESTANDSFOTO: Tesla in China gemaakte Model 3-voertuigen worden gezien tijdens een leveringsevenement in de fabriek in Shanghai, China, 7 januari 2020. REUTERS/Aly Song/File Photo

SHANGHAI (Reuters) – Tesla (NASDAQ:) heeft plannen overwogen voor de export van in China gemaakte elektrische voertuigen naar de Verenigde Staten en Canada, vertelden twee mensen met kennis van de planning aan Reuters, een stap die zijn grootste fabriek met Noord-Amerika zou verbinden , zijn grootste markt.

Tesla heeft geëvalueerd of elektrische voertuigen van Model 3 en Model Y die in Gigafactory Shanghai zijn gemaakt, volgend jaar in Noord-Amerika kunnen worden verkocht, volgens de mensen, die weigerden te worden genoemd omdat het proces vertrouwelijk was.

Tesla’s evaluatie omvatte de overweging of onderdelen die zijn gemaakt door Tesla’s in China gevestigde leveranciers zouden voldoen aan de voorschriften in de Verenigde Staten en Canada, zeiden ze.

De fabriek in Shanghai heeft gewerkt aan een eerste plan voor een kleine testproductie van voertuigen in het eerste kwartaal van 2023 die zouden voldoen aan de Noord-Amerikaanse normen voor mogelijke export, zei een van de mensen.

Nadat Reuters zijn artikel op vrijdag had gepubliceerd, zei Tesla-topman Elon Musk in een Twitter-bericht “False” zonder verder uit te werken. Gecontacteerd door Reuters, hebben vertegenwoordigers van het in Austin, Texas gevestigde Tesla geen commentaar gegeven of de opmerking van Musk verduidelijkt. Een vertegenwoordiger van Tesla in China reageerde met een screenshot van de ontkenning van Musk.

Reuters kon niet bepalen of de opmerking van Musk van invloed zou zijn op de haalbaarheidsstudie die Tesla was begonnen over de export van China naar de Verenigde Staten en Canada, of de uitvoering van het plan.

Volgens de mensen die met Reuters hebben gesproken en een memo waarin enkele stappen worden beschreven die de fabriek in Shanghai neemt om begin 2023 te testen of ze gereed is voor gebruik dat werd gezien door Reuters.

Tesla zou niet de eerste Amerikaanse autofabrikant zijn die in China gemaakte voertuigen naar de Verenigde Staten verscheept. General Motors (NYSE:) heeft de Buick Envision SUV geïmporteerd en tevergeefs een verzoek ingediend om vrijstelling van 25% Amerikaanse tarieven opgelegd door de regering-Trump.

Tot nu toe was de strategie van Tesla om de auto’s die het in Noord-Amerika verkoopt te bouwen in zijn fabrieken in Fremont, Californië en Austin, Texas. Tesla’s Shanghai Gigafactory heeft de capaciteit om 1,1 miljoen elektrische voertuigen per jaar te produceren na een upgrade eerder dit jaar, waardoor het Tesla’s meest productieve productiehub is.

De fabriek in Shanghai maakt Model 3-sedans en Model Y-crossovers voor verkoop in China en voor export naar markten zoals Europa, Australië en Zuidoost-Azië.

Tot voor kort verkocht of exporteerde Tesla elk voertuig dat het in Shanghai kon produceren, maar de voorraadniveaus stegen in oktober met hun grootste marge ooit, volgens gegevens van brokerage CMBI.

Bovendien hebben factoren als een goedkopere yuan ten opzichte van de Amerikaanse dollar, lagere grondstofprijzen in China en de stijging van de prijzen van Tesla en nieuwe auto’s in de Verenigde Staten ertoe geleid dat de export van China naar de Verenigde Staten mogelijk concurrerend is geworden. met kennis van de plannen gezegd.

Het Amerikaanse deel van het exportplan kan, indien geïmplementeerd, nieuwe complexiteit creëren voor Tesla-kopers. Volgens de voorwaarden van een nieuwe subsidie ​​voor elektrische voertuigen en een plan voor productiestimulansen, ondertekend door de Amerikaanse president Joe Biden, kan de beschikbare stimulans voor een individueel voertuig variëren afhankelijk van of het geïmporteerd is, aldus analisten.

Tesla wordt algemeen gezien als een van de belangrijkste begunstigden van de Inflation Reduction Act (IRA) van de regering Biden, die kortingen biedt tot $ 7.500 op EV-aankopen als onderdeel van een wet die bedoeld is om autofabrikanten ertoe aan te zetten hun afhankelijkheid van China te verminderen.

Tesla zei in juli in een aanvraag bij de regering van Ontario dat het samenwerkte met functionarissen daar als onderdeel van een poging om “een geavanceerde productiefaciliteit” in Canada op te zetten.

Tesla voert ook de productie op in een fabriek die eerder dit jaar in Berlijn werd geopend. De output van die fabriek zal de behoefte aan sommige export uit China verminderen, zei een van de bronnen.

Tegelijkertijd is het prijsverschil tussen Tesla-auto’s die in China en de Verenigde Staten worden verkocht groter geworden, als gevolg van zowel hogere prijzen in de VS als nieuwe kortingen in China. Dat betekent dat Tesla-voertuigen mogelijk tegen een concurrerende prijs naar Noord-Amerika kunnen worden geëxporteerd.

GRAFIEK: Tesla’s Sticker Shock (https://graphics.reuters.com/TESLA-DEMAND/zgvomqaayvd/chart.png)

In China, waar CMBI-analisten hebben gewaarschuwd voor een komende “prijzenoorlog”, heeft Tesla vorige maand de startprijzen voor Model 3 en Model Y in China met maar liefst 9% verlaagd.

Maandag bood het een extra korting aan voor kopers die deze maand in ontvangst nemen en een verzekering kopen bij een van Tesla’s partners.

Tesla verkoopt het Model Y voor het equivalent van $ 49.344 in China, vergeleken met de Amerikaanse prijs van $ 65.990. In China gemaakte auto’s hebben te maken met een VS-tarief van 27,5%, terwijl voor lichte vrachtwagens een tarief van 25% geldt.

China, ’s werelds grootste automarkt, heft een importtarief van 15% op geïmporteerde voertuigen.

In 2018, voordat Tesla’s fabriek in Shanghai in bedrijf was, had Musk toenmalig president Donald Trump gevraagd de tarieven te verhogen op auto’s die vanuit China naar de Verenigde Staten werden geïmporteerd om “een eerlijk resultaat” te bereiken waarbij beide partijen gelijkwaardige en “even gematigde” tarieven hadden. .

($ 1 = 7.2511 renminbi)

Plaats een reactie