Europese zakenvliegtuigindustrie streeft naar groene rebranding By Reuters

laatste update: 06-2023



©Reuters. BESTANDSFOTO: Bezoekers lopen langs een Gulfstream G650-vliegtuig tijdens de European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) in Genève, Zwitserland, 23 mei 2022. REUTERS/Denis Balibouse

Door Joanna Plucinska

GENÈVE (Reuters) – De Europese zakenjetsector zet deze week zijn groenste beentje voor tijdens zijn belangrijkste jaarlijkse conferentie, nu het geconfronteerd wordt met een terugval in vluchten als gevolg van het herstel van de commerciële luchtvaart en de toenemende druk om duurzamer te worden.

De European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE), gehost in Genève, begint op dinsdag en brengt iedereen samen, van makelaars, vliegtuigbouwers tot motorproducenten.

Velen zijn in Europa zwaar onder de loep genomen vanwege hun rol in een industrie die wordt beschouwd als een buitensporige uitstoot voor de wereldwijde elites.

Volgens milieugroep Transport en Milieu is de CO2-uitstoot van privéjets in Europa tussen 2005 en 2019 met 31% gestegen.

De druk op de industrie neemt toe, zowel van Europese regelgevers, die graag hun groene agenda willen bevorderen, als van activisten die de sector hebben aangevallen tijdens protesten op luchthavens, aldus sectorspecialisten.

Demonstranten zullen naar verwachting dinsdag verzamelen buiten de conferentielocatie in Genève om het stijgende aantal privéjetvluchten te benadrukken te midden van een verslechterende wereldwijde klimaatcrisis.

Ook consumenten proberen hun impact te beperken.

“Je ziet tegenwoordig veel meer klanten die hun operators vragen: kan ik duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) krijgen, kunnen we een compensatie in de vlucht aanbieden”, zegt Roman Kok, een woordvoerder van de European Business Aviation Association, een van de organisatoren van het evenement. .

“Er worden steeds meer vragen gesteld over hoe duurzaam hun vluchten zijn.”

De conferentie zal een positieve noot proberen te creëren door innovaties in de sector onder de aandacht te brengen, met een bijzondere focus op gebieden als elektrische verticale start- en landingsvliegtuigen (eVTOL) en duurzame vliegtuigbrandstof, die veel minder koolstof uitstoot dan traditionele vliegtuigbrandstof.

“De grote innovaties worden meestal als eerste in onze branche ingezet”, zegt Kok. “En later worden ze ingezet bij grotere commerciële luchtvaart. Het is de aard van onze vliegtuigen – ze zijn kleiner, het is gemakkelijker.”

ECONOMISCHE ZORGEN

De sector wordt ook geteisterd door de bredere economische problemen van Europa, waarbij veel potentiële klanten op hun hoede zijn om geld uit te geven om privéjets te kopen of te charteren, die eerder als een luxe dan als een noodzaak worden gezien.

“De macro-economische omgeving na COVID is aanzienlijk verduisterd: problemen met de toeleveringsketen, inflatie, hogere rentetarieven, geopolitieke conflicten en spanningen”, zegt Richard Koe, CEO van WINGX, een marktonderzoeksbureau dat zich richt op de zakenluchtvaart.

Businessjetvluchten zijn in Europa met ongeveer 6% gedaald in vergelijking met dezelfde tijd in 2022, zo bleek uit WINGX-gegevens.

Onmiddellijk na de pandemie herstelde de zakenluchtvaart zich sneller dan de commerciële vliegreizen, waardoor de orderboeken van vliegtuigbouwers toenam naarmate meer rijke reizigers met privéjets vlogen om drukke luchthavens en aansluitende vluchten te vermijden.

Maar stijgende rentetarieven en economische druk doen vragen rijzen over de aanhoudende vraag naar privévliegtuigen, zelfs nu de fabrikanten van zakenvliegtuigen de productie in 2023 opvoeren.

“Je ziet meteen dat wanneer de economie niet zoveel groeit, er een parallel is met onze industrie. Dus dat is voor ons de grootste indicator waarom we niet groeien zoals in 2017, 2018”, zei Kok.

Plaats een reactie