laatste update: 02-2023
Artur
Duolingo (NASDAQ:DUOL) is een van ’s werelds populairste app voor het leren van talen met 56,5 miljoen maandelijkse actieve gebruikers (MAU’s) en 3,7 miljoen betaalde abonnees. Onder hun freemium-model kunnen taalleerders ofwel Duolingo gratis gebruiken met advertenties (advertentie-ondersteund abonnement) of een klein abonnement betalen ($ 6,99/maand voor hun meest populaire abonnement) om aan advertenties te ontsnappen en toegang te krijgen tot andere functies (Super Duolingo).
Ondanks het ruimschoots verslaan van hun interne omzet en aangepaste EBITDA-richtlijnen gedurende de eerste drie kwartalen van 2022, is de aandelenkoers van Duolingo de afgelopen 12 maanden met 30% gedaald. Voor een bepaalde context is de Nasdaq Composite Index 29% gedaald over dezelfde periode van 12 maanden.
Kwartaal | Inkomstenrichtlijn (middelpunt) | Opbrengst (werkelijk) | Slag versus begeleiding (%) | Aangepaste EBITDA-richtlijn (middelpunt) | Aangepaste EBITDA (actueel) | Slag versus begeleiding (%) |
3e kwartaal 2022 | $ 94,5 miljoen | $ 96,1 miljoen | 2% | ($ 3,0 miljoen) | $ 2,1 miljoen | n.v.t |
2e kwartaal 2022 | $ 85,5 miljoen | $ 88,4 miljoen | 5% | ($ 2,5 miljoen) | $ 4,2 miljoen | n.v.t |
1e kwartaal 2022 | $ 77,0 miljoen | $ 81,2 miljoen | 5% | ($ 4,0 miljoen) | $ 3,9 miljoen | n.v.t |
Hoewel de operationele prestaties van Duolingo tot nu toe in 2022 sterk waren (zie hier mijn uitsplitsing van hun laatste Q3-resultaten), bestaat er een materieel risico dat de komende kwartalen onder de verwachtingen zullen blijven na een recente update die op aanzienlijke terugslag van gebruikers heeft gereageerd. Als aandeelhouder van Duolingo maak ik me zorgen over deze toenemende ontevredenheid bij gebruikers en ik geloof dat dit voorzichtigheid rechtvaardigt in de aanloop naar hun komende Q4-resultaten.
Een radicale verandering in het startscherm
In de loop van 2022 rolde Duolingo geleidelijk een compleet nieuw ontwerp uit van hun startscherm, de hoofdinterface waarmee gebruikers hun aanstaande taallessen selecteren. Duolingo gebruikte voorheen een “boom”-ontwerp waarbij leerlingen veel flexibiliteit hadden om te kiezen welke les ze op een bepaalde dag wilden studeren. Geen zin om vandaag familie te studeren? Je kunt in plaats daarvan dieren bestuderen! Lessen die onder de knie waren maar gedurende een langere periode niet waren herzien (bijv. zinsdelen in de onderstaande afbeelding), leken “gekraakt” om leerlingen ertoe aan te zetten die inhoud te consolideren.
In de nieuwe update schakelde Duolingo over op een “pad”-ontwerp dat meer beperkt is en leerlingen dwingt lessen in een vooraf bepaalde volgorde af te ronden. Lessen zijn gegroepeerd in kleinere eenheden en verhalen zijn nu in het leertraject ingebouwd in plaats van een optionele extra. Het is niet langer nodig om “gebarsten” lessen te herzien, aangezien gepersonaliseerde oefenlessen in het pad zijn ingebouwd. Volgens Duolingo is alle vooruitgang van het oude “boom”-model volledig overgezet naar het nieuwere “pad”-model (inclusief die kostbare dagelijkse streak!).
Update Duolingo-startscherm (Duolingo-website)
Controverse en terugslag van gebruikers
Duolingo staat bekend om hun datagestuurde benadering van het updaten van hun kernapp voor het leren van talen. Als zodanig zou dit herontwerp van de startpagina substantiële AB-tests hebben ondergaan en de eerste feedback was duidelijk positief genoeg om het uit te rollen naar hun hele bestand van door advertenties ondersteunde / premium gebruikers.
In hun Q1-aandeelhoudersbrief schetste het management van Duolingo verschillende voordelen van het herontwerp van hun app:
- Laat gebruikers groeien. We geloven dat het nieuwe pad meer betrokkenheid zal stimuleren en teruggevallen leerders een reden zal geven om terug te keren naar het leren van talen. We zullen ook onze cast van personages en animaties langs het pad laten zien om de ervaring nog leuker te maken.
- Abonnees laten groeien. Als we blijven verbeteren hoe goed we lesgeven en onze leerlingen meer betrokken zijn, zal dit zich uiteindelijk vertalen in meer betaalde abonnementen.
Bovendien, in de laatste Q3-resultaten van Duolingo, versnelde de gebruikersgroei voor het vijfde achtereenvolgende kwartaal:
We zien geen tekenen van zwakte bij de consument in onze abonnementstatistieken en daarom verhogen we onze jaarverwachting opnieuw … Dagelijkse en maandelijkse actieve gebruikers blijven voor het vijfde kwartaal op rij versnellen en bereiken alle- hoogste tijd in dit derde kwartaal.
– Luis von Ahn, CEO van Duolingo, Q3 2022 Earnings Call
In dit stadium wijzen gegevens uit de laatste kwartaalresultaten van Duolingo op een succesvolle uitrol van hun nieuwe herontwerp van de app.
Dit datapunt staat echter in schril contrast met openbare gebruikersfeedback op Reddit, andere online forums en app-winkels. Na urenlang deze recente beoordelingen te hebben gelezen, schat ik dat meer dan 80% sterk negatief is, waarbij veel van deze ontevreden gebruikers dreigen hun Super Duolingo-abonnement op te zeggen en over te stappen naar een concurrerende app voor het leren van talen, zoals Babbel of Rosetta Stone.
De negatieve beoordelingen zijn grotendeels gecentreerd rond vijf kernpunten:
Zorg | Beschrijving |
1) Te lineair/restrictief |
Het nieuwe leertraject voelt te lineair en beperkend aan. Mensen willen meer flexibiliteit in de lessen die ze op een bepaalde dag kunnen volgen. Mensen hebben het gevoel dat ze worden behandeld als “kindleerlingen” in plaats van als “volwassen leerlingen”. |
2) Voortgang niet correct overgedragen |
Sommige vorderingen uit het verleden zijn niet nauwkeurig overgebracht naar het nieuwere “pad”-model. Leerlingen hebben geen punten gekregen voor oude meesters lessen of worden nu getest op inhoud die ze nooit hebben geleerd. |
3) Minder gemotiveerd om de app te gebruiken |
Gebruikers voelen zich minder gemotiveerd om lessen te volgen en de app te gebruiken na de update van de startpagina. Veel online recensenten verloren hun strepen van meer dan 1.000 dagen als gevolg van deze verminderde motivatie. |
4) Abrupte uitrol | De uitrol van het herontwerp van de startpagina was onnodig abrupt en de grondgedachte had beter door het management kunnen worden gecommuniceerd. |
5) Het management geeft niets om hun gebruikers | Het management is doorgegaan met het uitrollen van de nieuwe startpagina ondanks sterke negatieve feedback van gebruikers. Bovendien zijn er geen concessies/aanpassingen gedaan op basis van gebruikersfeedback. Dit toont aan dat het management van Duolingo zich meer zorgen maakt over kortetermijnwinsten dan hun gebruikers. |
Deze lawine van negatieve feedback mondde uit in een petitie aan Duolingo om terug te keren naar hun klassieke “boom”-leermodel (of gebruikers in ieder geval de mogelijkheid te bieden om hun voorkeurspad te kiezen). Tot op heden is deze petitie door bijna 14.000 gebruikers ondertekend. Hoewel dit aantal een druppel op de gloeiende plaat vertegenwoordigt van Duolingo’s 56,5 miljoen MAU’s, is de trend zorgwekkend, vooral omdat het is opgepikt door verschillende mediakanalen en het merk van Duolingo materieel zou kunnen schaden.
Met deze situatie erken ik het risico van vooringenomenheid bij het gebruik van een verzameling individuele gebruikersfeedback om de mening van de massa af te leiden, aangezien degenen met sterkere meningen (die meestal negatief zijn) eerder geneigd zijn om openbare beoordelingen achter te laten dan degenen met een neutrale/negatieve mening. licht positieve recensies. Desalniettemin zou ik geïnteresseerde lezers ten zeerste willen aanmoedigen om recente beoordelingen van Duolingo-apps in zowel de App Store als Google Play-winkels te bekijken voor enig perspectief.
Mijn persoonlijke ervaring
Ik moet toegeven dat mijn eerste ervaring met het herontwerp van de app sterk negatief was. Twee weken lang voelde ik me erg gedemotiveerd om Duolingo te gebruiken en voltooide ik slechts één les per dag om mijn streak te behouden. Dit staat in contrast met de 4-5 lessen die ik gemiddeld elke dag voor de app-update voltooide. Ik hield er niet van om gedwongen te worden lessen in een vooraf bepaalde volgorde af te ronden (soms wil ik even stoppen met het leren van obscure dierennamen!) en de voortgang voelde veel langzamer onder dit nieuwere ‘pad’-model.
Sinds die eerste reactie ben ik echter gaan genieten van de bijgewerkte startpagina en deze waarderen. Het leertraject is eenvoudiger, de handleiding is meer toegesneden op de specifieke les die wordt afgerond, en persoonlijke oefeningen en verhalen die in het leertraject zijn ingebouwd, zorgen voor een meer gevarieerde leerervaring. Over het algemeen duurde het slechts een paar weken om zich aan het nieuwe ontwerp aan te passen.
Welke impact kan deze terugslag van gebruikers hebben op de activiteiten van Duolingo?
Het bovenstaande anekdotische bewijs suggereert dat Duolingo’s komende Q4-resultaten (en daarna) slechter kunnen zijn dan verwacht. Als gebruikers inderdaad zo ontevreden zijn over de recente update, is het zou kunnen leiden tot de volgende uitkomsten:
- Hoger dan gemiddeld verloop van betalende abonnees.
- Tragere acquisitie van nieuwe gebruikers vanwege een slechtere perceptie van het merk Duolingo.
- Langzamere conversie van door advertenties ondersteunde gebruikers naar betaalde abonnees.
- Afnemende gebruikersbetrokkenheid, wat kan leiden tot minder aankopen van in-app-tokens.
Elke combinatie van bovenstaande factoren zou leiden tot lagere inkomsten/boekingen en gebruikersgroei voor Duolingo. Het zou ook de kosten voor klantenwerving en de daaropvolgende verkoop- en marketinguitgaven kunnen verhogen, wat een impact zou kunnen hebben op de aangepaste EBITDA-marges.
Hoewel alle bovenstaande uitkomsten mogelijk zijn, weet ik in dit stadium niet zeker of deze publieke terugslag een zeer ernstige en permanente aantasting van het merk van Duolingo vertegenwoordigt, of een tijdelijke tegenslag wanneer gebruikers (zoals ikzelf) zich aanpassen aan het nieuwere ‘pad’-leermodel.
Comfort halen uit metaplatforms en Spotify
Bij het zoeken naar parallellen met de huidige situatie van Duolingo, voel ik me getroost door twee recente PR-schandalen waarbij Meta Platforms (NASDAQ:META) en Spotify (NYSE:SPOT) betrokken waren, die minimale impact hadden op hun kernactiviteiten.
Ik herinner me levendig de “boycot Facebook” -beweging in 2017-18 na het Cambridge Analytica-schandaal waarbij veel gebruikers dreigden het platform van Facebook te verlaten. Ondanks het verschijnen van een krachtige beweging, bleef Facebook de komende 2-3 jaar een sterke gebruikersgroei rapporteren en vertoonde schijnbaar geen tekenen van vertraging voordat hun komische spil de metaverse inging.
Spotify onderging onlangs ook een soortgelijk schandaal na de vermoedelijke vrijgave van verkeerde informatie over COVID-19 op hun vlaggenschip-podcast, The Joe Rogan Experience. In de volgende drie kwartalen bleef Spotify echter een consistente jaar-op-jaar MAU-groei van 19-20% behalen zonder noemenswaardige toename van het klantverloop.
Deze voorbeelden laten zien dat publieke reacties van een zeer luidruchtige minderheid vaak niet voldoende zijn om een goed bedrijf met een sterk merk en een dominante marktpositie te laten ontsporen. De belangrijkste zorg voor Duolingo is of deze beoordelingen het perspectief van de minderheid of de meerderheid van de gebruikers vertegenwoordigen.
Een steeds aantrekkelijkere waardering
Hoewel ik hou van het bedrijfsmodel van Duolingo, de merkherkenning, de hoge brutomarges, de sterke historische omzet/gebruikersgroei en het door de oprichter geleide managementteam, is de hoge EV/omzet-multiple (gecombineerd met een gebrek aan GAAP-winstgevendheid) altijd een reden tot bezorgdheid geweest. . Een goed bedrijf kan immers een slechte investering worden als de instapwaarde te hoog is.
Met de recente uitverkoop handelt Duolingo nu voor het eerst sinds hun IPO in juli 2021 tegen <5x de toekomstige inkomsten (gebaseerd op schattingen van analisten). EV/EBITDA-veelvouden zijn niet bijzonder zinvol in dit stadium van hun winstgevendheid.
Ondanks het gebrek aan GAAP-winstgevendheid, is Duolingo sinds het tweede kwartaal van 2020 consequent elk kwartaal positief geweest over de vrije kasstroom (misschien wel een belangrijkere maatstaf dan het netto-inkomen).
Naarmate de kosten voor onderzoek en ontwikkeling afnemen naarmate hun grote herontwerp van de app is voltooid en hun op aandelen gebaseerde compensatieschema na de beursintroductie normaliseert, verwacht ik dat Duolingo ergens in de komende 12-18 maanden een positief netto-inkomen zal genereren. Na dit punt worden K/W- en EV/EBITDA-multiples meer informatieve waarderingsstatistieken voor beleggers.
De Take-Home-boodschap
Hoewel er veel positiefs is aan Duolingo, heeft het recente herontwerp van de startpagina en de daaropvolgende publieke reactie het niveau van voorspelbaarheid met betrekking tot de groei van hun gebruikers/inkomsten/boekingen in de komende kwartalen aanzienlijk verminderd.
Hoewel de app-recensies van Duolingo op absolute basis nog steeds sterk zijn (4,7/5 in de App Store en 4,5/5 in de Play Store), heeft de overweldigende hoeveelheid recente vernietigende recensies en bedreigingen om “Duolingo te annuleren” me bezorgd gemaakt over hun komende Q4-resultaten . Als zodanig is de weg om MAU’s met een CAGR van 15% te verhogen in de komende vijf jaar (zoals geschetst in mijn eerste artikel over Duolingo) minder zeker en ik denk dat het verstandig is om mijn beoordeling op Duolingo te verplaatsen van “kopen” naar “vasthouden”. “.
Duolingo heeft een sterke balans met een nettokaspositie van $ 554 miljoen (bij een marktkapitalisatie van $ 2,90 miljard), dus er is geen balansrisico voor het bedrijf als het volgende kwartaal of twee slechter is dan verwacht. Desalniettemin heb ik bewijs nodig dat de kernactiviteit van het leren van talen op schema blijft voordat ik meer aandelen koop.