Dit is de ‘sweet spot’ die mensen nu bereid zijn te betalen voor een fles wijn

laatste update: 01-2023


Amerikanen voelen zich tegenwoordig misschien financieel beperkt. En misschien drinken ze ook minder, zoals blijkt uit de bloeiende Dry January-beweging.

Maar dat weerhoudt hen er niet van om $ 21 uit te geven aan een fles wijn.

Dat is de prijs die naar voren is gekomen als de “sweet spot” van de consument, volgens een nieuw onderzoek onder meer dan 1.000 professionals uit de wijnindustrie. En het cijfer is hoger dan een jaar geleden, toen uit hetzelfde onderzoek, uitgevoerd door het wijnpromotiebedrijf Colangelo & Partners en onderzoeksbureau Wine Opinions, bleek dat $ 20 het hete prijskaartje was.

Voor alle duidelijkheid: wijnen met een prijs van $ 10 en minder – de zogenaamde ‘kan’- of ‘populaire premium’-categorieën – zijn nog steeds goed voor het grootste deel van de Amerikaanse wijnaankopen. Maar een groeiend aantal consumenten ruilt in – en dat is waar het “sweet spot”-cijfer van $ 21 in het spel komt.

“Het is waar de industrie het meeste enthousiasme en opwinding ziet”, zegt Juliana Colangelo van Colangelo & Partners.

Wijnprofessionals wijzen op verschillende factoren die verklaren waarom consumenten bereid zijn $ 21 uit te geven voor een fles.

Om te beginnen zijn veel Amerikanen verfijnder geworden op het gebied van wijn en kunnen ze bewust praten over een reeks variëteiten en stijlen op een manier die een generatie geleden ongehoord was. En met dat niveau van verfijning komt dat verlangen om in te ruilen, zeggen wijnprofessionals.

“Ze willen hun horizon verbreden”, zegt Leo Le, drankdirecteur van Momoya Soho, een restaurant in New York City.

Adam Levy, die wijnwedstrijden organiseert in steden over de hele wereld en hoofd is van de Alcohol Professor-website, zei dat hij gelooft dat mensen zich thuis meer vermaken, gezien de aarzeling in het COVID-tijdperk om in restaurants te eten. En als ze entertainen, zijn ze bereid iets meer uit te geven, legde hij uit, vooral gezien het feit dat de prijzen voor flessen nog steeds veel lager zijn bij retailers dan bij restaurants.

Levy zei ook dat de wijnprijzen over het algemeen zijn gestegen als gevolg van problemen met de toeleveringsketen en andere factoren, dus consumenten die beter willen drinken, zullen bij uitbreiding meer moeten betalen. “Er is zoveel druk op wijnproducenten,” zei hij.

Ten slotte wijst Colangelo erop dat natuurlijke wijnen erg populair zijn geworden, vooral bij jongere consumenten. Deze wijnen zijn doorgaans duurder, dus het spreekt voor zich dat de prijs “sweet spot” in de loop van de tijd hoger zal worden.

“Je krijgt niet echt een natuurlijk geproduceerde wijn voor minder dan $ 20, ” zei ze.

Plaats een reactie