Disney: 2 grootste problemen die Bob Iger zal moeten oplossen (DIS)

laatste update: 12-2022


Charlie Galley

Als je in Disney had geïnvesteerd (NYSE: DIS) aan het begin van 2015 als u de positie tot vandaag zou behouden, zou u nul dollar hebben verdiend. Een sterk concurrentievoordeel was dus niet genoeg voor dit bedrijf een goede investering.

TIKR-terminal

TIKR-terminal

De effecten van Covid-19 hebben de continuïteit van dit bedrijf, waarvan de huidige vrije kasstroom bij lange na niet in de buurt komt van die van zijn gouden jaren, volledig verstoord. Nu de parken maandenlang gesloten waren, was zo’n instorting te verwachten, maar vandaag zijn we bijna weer normaal, maar de cijfers van Disney zijn nog steeds teleurstellend.

De beslissing om Bob Chapek te ontslaan vanwege een terugkeer van Bob Iger werd goed ontvangen door de markt, maar ik denk niet dat we al te enthousiast moeten worden. Bob Iger verliet het bedrijf op een bepaalde manier en vandaag, bijna 3 jaar later, is er veel veranderd. Er zijn verschillende problemen die moeten worden opgelost, en in dit artikel zal ik de twee uiteenzetten waarvan ik denk dat ze het meest urgent zijn.

1e probleem: Disney+ verbruikt steeds meer geld

Omdat de parken tijdens de pandemie gesloten waren, richtte Bob Chapek zich tijdens zijn ambtsperiode vooral op de ontwikkeling van het Disney+ streamingplatform.

Staatsman

Staatsman

Dat platform kreeg in korte tijd een geweldige respons van het publiek en bereikte in iets minder dan 3 jaar 164,2 miljoen abonnementen. Momenteel is het het op twee na grootste streamingplatform qua abonnementen, achter Amazon Prime (200 miljoen) en Netflix (223,09 miljoen). Zeker een mooi resultaat, maar er is één probleem: Disney+ is onrendabel en het bedrijf lijkt niet al te bezorgd.

Ons vierde kwartaal kende een sterke groei van abonnementen met de toevoeging van 14,6 miljoen totale abonnementen, waaronder 12,1 miljoen Disney+ abonnees. De snelle groei van Disney+ in slechts drie jaar sinds de lancering is een direct gevolg van onze strategische beslissing om zwaar te investeren in het creëren van ongelooflijke inhoud en het internationaal uitrollen van de service, en we verwachten dat onze DTC-exploitatieverliezen in de toekomst kleiner zullen worden en dat Disney+ nog steeds zal bereiken winstgevendheid in fiscaal 2024, ervan uitgaande dat we geen significante verschuiving in het economische klimaat zien.

Voormalig CEO Bob Chapek benadrukte met dit commentaar op Q4 2022 de groei in abonnementen en toonde ook zijn vertrouwen dat Disney+ winstgevend kan worden in FY2024.

Over de groei van abonnementen valt niets te zeggen. Ze nemen erg snel toe en het zou me niet verbazen als Disney+ de komende 2 jaar 200-220 miljoen abonnementen haalt. Aan de andere kant zou het me zeker verbazen als Disney+ in FY2024 winstgevend wordt, en nu zal ik uitleggen waarom.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfsgegevens

Deze grafiek toont de kwartaalomzet van Disney+ vanaf het eerste kwartaal van 2020. Het eerste dat opvalt, is dat de omzet in het eerste kwartaal daalde en dat we daarom een ​​groeivertraging zien. Dit resultaat, in tegenstelling tot dat van nieuwe abonnementen, is voornamelijk te wijten aan de verslechtering op jaarbasis van de gemiddelde maandelijkse inkomsten per betalende abonnee.

Staatsman

Staatsman

Over het algemeen bedroegen de inkomsten van Disney+ in FY2020-FY2021-FY2022 respectievelijk $ 2,80 miljard, $ 5,20 miljard en $ 7,40 miljard.

Objectief gezien zijn de inkomsten dus sterk gegroeid in 3 jaar, hoewel ze in het laatste kwartaal een stagnerende periode doormaken. Het probleem is dat Disney+ ondanks zo’n duidelijke groei geld blijft verbranden vanwege bedrijfskosten die meer groeien dan de inkomsten zelf. Het resultaat is dat de inkomsten van Disney stijgen, maar het bedrijfsresultaat daalt.

Disney boekjaar 2022

Disney boekjaar 2022

Zoals te zien is op deze afbeelding, leed het direct-to-consumer-segment (dat Disney+, Hulu en ESPN+ omvat) zelfs een groter bedrijfsverlies in FY2022 dan in FY2021, ondanks een omzetstijging van 20%. Naar mijn mening is het zorgwekkend hoe een segment dat snel blijft groeien een operationeel verlies boekte van $ 4 miljard, ondanks het feit dat de gegenereerde inkomsten $ 19,55 miljard bedroegen. De indruk is dat hoe meer Disney+ groeit, hoe meer Disney geld verliest.

Dus in het licht van deze overwegingen zie ik niet in hoe Disney+ tegen FY2024 winstgevend kan zijn door op deze manier door te gaan. Wat nodig is, is een verandering in het bedrijfsmodel die de bedrijfskosten kan verlagen of de inkomsten kan verhogen. Dit alles echter zonder abonnementen te verminderen.

Persoonlijk geloof ik dat het onwaarschijnlijk is dat Disney+ in FY2024 winstgevend zal worden gezien de huidige situatie, maar ik zou het niet helemaal uitsluiten; in feite zal er binnenkort belangrijk nieuws zijn.

CFO Christine McCarthy heeft verklaard bereid te zijn “de kostenbasis te rationaliseren” nu de lancering van Disney+ wereldwijd is afgerond. Dus ik verwacht dat het bedrijf al in het volgende kwartaal minder zal uitgeven aan licenties voor nieuwe content binnen Disney+, en ook minder zal uitgeven aan reclame voor het platform.

Bovendien zitten de veranderingen niet alleen in de operationele kosten, maar ook in de opbrengsten.

thewaltdisneycompany.com

thewaltdisneycompany.com

Dit is de nieuwe prijslijst met betrekking tot direct-to-consumer-platforms, waar de grootste verandering niet de prijsverhoging is, maar de mogelijkheid van een advertentievrij of advertentie-ondersteund Disney+ abonnement. De nieuwe abonnementen zijn beschikbaar vanaf 8 december.

Het nieuws over het businessmodel van Disney+ is er dus, wat goed is want de vorige situatie was niet houdbaar, maar we weten nog niet hoe consumenten hierop zullen reageren. Er zou een sterke stijging van de inkomsten kunnen zijn als gevolg van het nieuwe goedkope abonnement dat reclame omvat, net zoals er een daling zou kunnen zijn als gevolg van de onwil van mensen om te betalen voor een abonnement dat reclame niet uitsluit. Tegelijkertijd kan de verlaging van de exploitatiekosten als gevolg van de afname van content binnen het platform een ​​extra stimulans zijn voor abonnees om te vluchten. Het is zeer complex om te begrijpen hoe de situatie zal evolueren na deze veranderingen, maar ik denk dat we misschien al in het volgende kwartaalverslag meer weten. Het zal zeker niet gemakkelijk zijn voor Bob Iger om een ​​manier te vinden om Disney+ tegen FY2024 winstgevend te maken.

2e probleem: Disney-parken zijn te duur

Disney boekjaar 2022

Disney boekjaar 2022

Als we kijken naar de behaalde resultaten in Q4 2022, kunnen we zien dat er een duidelijke verbetering was ten opzichte van Q4 2021. De vermindering van de beperkingen in verband met Covid-19 betekende dat Disney het meeste kon halen uit wat het te bieden heeft in zijn parken. De sterk stijgende inkomsten waren echter niet alleen te danken aan dit aspect, maar ook aan een stijging van de parkprijzen. De ticketprijzen zijn gestegen en daarmee alle kosten die aan de beleving zelf zijn verbonden.

Als we zouden uitgaan van de resultaten van het vierde kwartaal van 2022, was de prijsverhoging een goede zet, aangezien de vraag zo groot was dat deze hen ondersteunde, maar ik maak me zorgen of dit de komende jaren houdbaar is.

Dit 2022 was een recordjaar op het gebied van vakanties, en de reden hiervoor is vooral omdat Covid-19 in de afgelopen 2 jaar het vermogen van mensen om te reizen beperkte. Veel reizen die in 2020 of 2021 hadden moeten plaatsvinden, werden uitgesteld naar 2022, het eerste jaar waarin Covid-19 niet zo beperkend was. Deze situatie geldt uiteraard ook voor de Disney-parken, waar men na twee jaar wachten ook bereid was meer uit te geven. Het jaar 2022 was eigenlijk een van de beste jaren waarin de Disney-parken erg druk waren.

Vanuit omzetoogpunt was 2022 een succes voor de parken, maar we hebben vaak de neiging om iets over het hoofd te zien dat misschien nog wel belangrijker is. Het lijkt er zelfs op dat de hoge prijzen van de parken de verwachtingen van fans hebben teleurgesteld. Hier zijn de resultaten van een enquête van time2play op basis van 1.927 Disney World-fans:

  • 92,6% is van mening dat de kosten van een vakantie naar Walt Disney World Resort buiten bereik zijn voor het gemiddelde Amerikaanse gezin.
  • 68,30% gelooft dat Disney World zijn magie heeft verloren door buitensporige kosten.
  • 66,90% gelooft dat ze niet de volledige Disney World-ervaring zullen krijgen, tenzij ze upgraden naar Genie+ en extra toegang tot Lightning Lane kopen.

Over het algemeen duiden deze resultaten op een overwegend negatieve ervaring in Disney-parken voor degenen die niet bereid zijn om een ​​exorbitant bedrag uit te geven. Dit kan een teken zijn dat fans twee keer zullen nadenken voordat ze weer op vakantie gaan naar een Disney-park. In mijn laatste artikel over Disney heb ik gedetailleerd beschreven welke veranderingen de algehele ervaring schaden, als je hier meer over wilt weten, moedig ik je aan om het te lezen.

Naast stijgende prijzen moet ook rekening worden gehouden met de huidige macro-economische situatie, aangezien we waarschijnlijk op de rand van een recessie staan. Om de inflatie te bestrijden hebben de grote centrale banken over de hele wereld de rente enorm verhoogd, waardoor de toegang tot krediet is beperkt en de economie is afgeremd. Tijdens recessies zijn vakanties natuurlijk niet de prioriteit, en dure parken zoals Disney’s kunnen een luxe worden. Dit is wat er gebeurde tijdens de laatste grote recessie.

TIKR-terminal

TIKR-terminal

Wat het binnenlandse segment betreft, de parken kenden een omzetdaling in 2009 en 2010 en herstelden zich pas in 2011. Het internationale segment had meer problemen en bereikte pas in 2012 het hoogtepunt van 2008. Ik vermoed dat in de komende 2-3 jaar een soortgelijke situatie kan zich opnieuw voordoen, maar het hangt sterk af van hoe ernstig de recessie zal zijn en hoe Disney zal reageren. Als er forse kortingen zouden worden ingevoerd, zou er waarschijnlijk nog steeds een goed parkbezoek zijn, maar dat is geenszins een gegeven.

Na een goed 2022 in termen van parkinkomsten, zal het voor Bob Iger niet gemakkelijk zijn om dit resultaat te verbeteren op de drempel van een recessie en met fans die niet tevreden zijn met hun laatste Disney-parkervaring.

Hoewel de vooruitzichten niet rooskleurig zijn, verander ik mijn rating voor Disney van verkopen naar vasthouden. De reden hiervoor is te wijten aan de recente verandering van CEO, wat me hoop geeft over hoe Disney in de toekomst zal worden geleid, aangezien ik persoonlijk de keuzes die tijdens de ambtstermijn van Bob Chapek zijn gemaakt, niet leuk vond. Bob Iger heeft dit bedrijf al 15 jaar uitstekend geleid en ik geloof dat hij in staat zal zijn om Disney+ winstgevend te maken (hoewel ik betwijfel tegen FY 2024) en de juiste compromissen te vinden om de teleurgestelde fans weer enthousiast te maken. Op dit moment is 52% verre van een recordhoogte ooit en met de terugkeer van Bob Iger zou men zelfs kunnen overwegen om een ​​eerste deelname te doen. Persoonlijk zal ik erover nadenken rond de $ 80-85 per aandeel.

Plaats een reactie