Dingdong houdt vast aan winstbelofte tegen het einde van het jaar (NYSE:DDL)

laatste update: 12-2022


Andy Feng/iStock Redactie via Getty Images

Sindsdien toonaangevende online kruidenier Dingdong Kaaiman Ltd. (NYSE:DDL) zijn allereerste niet-GAAP-winst rapporteerde in het kwartaal van juni, waarnemers vragen zich af of het dit op de lange termijn nog een keer kan doen. De vraag heeft aan urgentie gewonnen als zijn belangrijkste rivaal Missfresh Ltd. (MF) nu vecht voor zijn voortbestaan na jarenlang geld van investeerders te hebben verspild dat de schatkist droog liet.

Dingdong’s antwoord op de vraag is een onvermurwbaar “ja”, dat het management van het bedrijf tegenover beleggers deed na de publicatie van de laatste kwartaalresultaten afgelopen vrijdag door een eerdere toezegging te herhalen om tegen het einde van het jaar non-GAAP break-even te bereiken. De meest recente resultaten omvatten een grote beweging in die richting met een vernauwing van 86% van het non-GAAP nettoverlies, een veelgebruikte maatstaf die doorgaans de aandelenvergoeding van werknemers en enkele andere kosten uitsluit.

Beleggers bevielen wat ze hoorden, met Dingdong’s aandelen die 47% stegen in de drie handelsdagen na de bekendmaking van de resultaten, inclusief een stijging van bijna 20% op de dag van de aankondiging. Toch is de laatste afsluiting van het aandeel van $ 4,35 aanzienlijk lager dan de IPO-prijs van $ 23,50 afgelopen juni, en slechts een fractie van de piek van $ 30 die eind 2021 werd bereikt.

Hoewel de resultaten lijken aan te tonen dat het bedrijf inderdaad op weg is naar winstgevendheid op langere termijn, moeten we er ook op wijzen dat een groot deel van die verbetering wordt gedreven door kostenbesparingen, wat mogelijk gedeeltelijk heeft geleid tot de allereerste omzetdaling in de laatste resultaten.

We zullen binnenkort dieper ingaan op de resultaten van het derde kwartaal van Dingdong en ook kijken naar enkele van de grootste uitdagingen waarmee het wordt geconfronteerd in zijn zoektocht naar winstgevendheid op de lange termijn. Maar laten we eerst een stap terug doen en de weg naar het heden bekijken, inclusief het zeer snelle leveringsbedrijfsmodel dat de snelle opkomst heeft aangewakkerd, maar een groeiende bron van bezorgdheid bij beleggers was vanwege de zware investeringsvereisten.

Dingdong behoort tot een groep van e-commercebedrijven in de kruidenierswaren die gebruik maken van een “frontline fulfilment grid”-bedrijfsmodel. Dat is afhankelijk van netwerken van honderden magazijnen die persoonlijk door het bedrijf worden beheerd in de buurt van woonwijken, waardoor het snel boodschappen bij de consument thuis kan bezorgen, meestal binnen 30 minuten na het plaatsen van een bestelling.

Bedrijven die het model gebruiken, zeggen dat het een betrouwbaardere en snellere service biedt vanwege hun sterke controle over hun toeleverings- en leveringsketens. Maar dergelijke controle heeft een prijs, aangezien het model eigendom vereist van alles, van productsourcingnetwerken tot magazijnen en leveringsvloten.

Dingdong heeft dat model gebruikt om zich snel te ontwikkelen sinds de oprichting in 2017, waarbij de omzet verdrievoudigde van 3,8 miljard yuan ($ 540 miljoen) in 2019 tot 11,3 miljard yuan in 2020, en dat bedrag vorig jaar bijna verdubbelde tot 20 miljard yuan. Maar zware investeringen om die groei te realiseren zorgden er ook voor dat de verliezen enorm opliepen, vorig jaar verdubbelden ze tot een duizelingwekkend verlies van 6,4 miljard yuan ten opzichte van het verlies van 3,2 miljard yuan in 2020.

Binnenkort winst opleveren?

Met die grote achtergrond in het achterhoofd, zullen we dieper ingaan op de laatste kwartaalcijfers van het bedrijf, die de grote verbetering in de bedrijfsresultaten lieten zien.

In een belangrijke verschuiving om zijn winstgevendheid te verbeteren, nam Dingdong in het derde kwartaal van vorig jaar een zelfverklaarde ‘efficiency first’-strategie aan, die een gezonde dosis kostenbeheersing omvatte. Volgens die strategie heeft het bedrijf aanzienlijke verbeteringen aangebracht in zijn twee belangrijkste kostencategorieën: uitvoeringskosten en verkoop- en marketingkosten. Concreet daalden de twee ratio’s als percentage van de omzet tijdens het laatste kwartaal met respectievelijk 10 en 5 procentpunten.

De kostenbesparingen zorgden voor een aanzienlijke verbetering van de brutomarge van het bedrijf, die met 11,8 procentpunt steeg tot ongeveer 30%, tegenover 18,2% een jaar eerder. De marge kreeg ook een boost door de groeiende focus van Dingdong op meer winstgevende productcategorieën, waaronder huismerkproducten, bereide maaltijden en zelfverwerkte voeding, volgens een onderzoeksnota van investeringsmaatschappij Jefferies.

De kostenbesparingen, de focus op duurdere producten en de daaruit voortvloeiende margeverbetering hielpen Dingdong om het niet-GAAP-verlies in het derde kwartaal aanzienlijk terug te brengen tot 285 miljoen yuan van bijna 2 miljard yuan een jaar eerder.

Maar de grote bottom-line verbetering bracht kosten met zich mee, aangezien het bedrijf zijn allereerste daling van zijn omzet rapporteerde, die in het laatste kwartaal met 4% daalde tot 5,9 miljard yuan. Het wijt de daling grotendeels aan een hoge basis voor de periode vorig jaar, die werd gestimuleerd door “uitgebreide subsidies en concessies verleend aan onze gebruikers”, zei het management tijdens de oproep van investeerders.

Hoewel het bedrijf streeft naar break-even tegen het einde van het jaar op non-GAAP-basis, willen investeerders ook weten wanneer het winstgevend zal worden op de meer standaard GAAP-basis. Chief Strategy Officer Le Yu weigerde een tijdlijn te geven toen hem werd gevraagd naar die mijlpaal tijdens het gesprek met investeerders, en zei alleen: “er is geen twijfel over mogelijk dat Dingdong winstgevend kan worden.”

Veel analisten die Dingdong volgen, geloven dat het zijn non-GAAP break-evendoel op tijd zal bereiken. Daiwa Capital Markets zei in een onderzoeksnotitie dat het verwacht dat het break-evendoel van Dingdong eerder zal komen, waarbij de non-GAAP nettoverliesmarge al positief wordt als gevolg van “verbetering van de brutomarge door een gunstige categoriemix”. Jefferies-analisten waren voorzichtiger en zeiden in een notitie dat de non-GAAP nettoverliesmarge van Dingdong in het vierde kwartaal -2,7% zal bedragen, voordat ze in 2023 positief wordt.

Analisten van Daiwa Capital Markets zeiden dat ze verwachten dat de nettokasstroom van Dingdong zich zal stabiliseren op het huidige niveau, wat de zorgen over een mogelijke liquiditeitscrisis zou moeten wegnemen. Eind september had het bedrijf geldmiddelen en kasequivalenten en in pand gegeven geldmiddelen van 1,4 miljard yuan, minder dan de helft van de 3,1 miljard yuan een jaar eerder.

Uiteindelijk zal de vraag of Dingdong winstgevend zal zijn, afhangen van hoeveel van zijn initiatieven vruchten afwerpen, waaronder de voortdurende kostenbesparingen en de opmars van producten met een hogere marge. Ondanks het feit dat er veel van zijn geprobeerd, mislukte een soortgelijke poging van Missfresh uiteindelijk en resulteerde dit in de dramatische ontrafeling van het bedrijf.

Zelfs na de recente rally voor zijn aandelen, handelt Dingdong nog steeds tegen een lage prijs-omzetverhouding (P/S) van slechts 0,24 keer. Dat is ruim beneden van Meituan (OTCPK:MPNGF) P/S-ratio van 4,6 keer, evenals door JD.com ondersteund Dada Nexus (DADA), dat wordt verhandeld tegen 0,88 keer.

Zowel Meituan als Dada gebruiken een meer asset-light bedrijfsmodel door simpelweg online platforms te exploiteren die offline winkels en klanten met elkaar verbinden. De verschillen in P/S-ratio’s suggereren dat investeerders misschien de voorkeur geven aan het laatste model, dat veel minder druk legt op de financiën van een bedrijf dan het eerstelijnsuitvoeringsraster dat door Dingdong wordt gebruikt.

Openbaring: Geen.

Oorspronkelijk bericht

Plaats een reactie