De voorraad van Macy daalt terwijl vakantiestiltes wegen op de verkoopprognose en leidinggevenden voorspellen moeilijkheden in 2023 in 2023

laatste update: 02-2023


De aandelen van Macy’s Inc. daalden vrijdag met maar liefst 8% in de handel na sluitingstijd nadat de warenhuisketen een meer sombere voorspelling had gedaan over de verkopen in het vierde kwartaal, waarbij het management grote “stiltes” noemde in het kerstinkopenseizoen en zeggend dat klanten waarschijnlijk de druk van de inflatie volgend jaar zullen voelen.

De keten publiceerde de verkoop- en winstcijfers terwijl veel bedrijven zich voorbereiden om de resultaten over het vierde kwartaal te rapporteren, en terwijl Wall Street zich richt op het consumentengedrag tijdens het belangrijkste kerstinkopenseizoen. Beleggers zijn verzuurd op veel winkelaandelen uit angst dat stijgende prijzen de vrijetijdsbestedingen en uitgaven aan typische vakantiegeschenken zoals kleding en elektronica zouden temperen.

Macy’s M,
+2,64%
leidinggevenden zeiden dat ze nu verwachtten dat de omzet in het vierde kwartaal tussen de $ 8,161 miljard en $ 8,401 miljard zou landen binnen de “low-end tot mid-point” van eerdere verwachtingen. Ze zeiden dat ze verwachtten dat de aangepaste winst per aandeel binnen het eerder voorspelde bereik van $ 1,47 tot $ 1,67 van het bedrijf zou liggen.

Analisten geraadpleegd door FactSet verwachten een aangepaste winst per aandeel van $1,61 op een omzet van $8,301 miljard voor het kwartaal.

“De verkopen op Black Friday/Cyber ​​Monday waren in lijn met onze verwachtingen, terwijl de week voorafgaand aan en na Kerstmis voor de deur stond”, zei Macy’s Chief Executive Jeff Gennette in een verklaring. “De pauzes van de dalvakantieweken waren echter dieper dan verwacht.”

“Op basis van de huidige macro-economische indicatoren en onze eigen creditcardgegevens”, vervolgde hij, “denken we dat de consument in 2023 onder druk zal blijven staan, vooral in de eerste helft, en hebben we de voorraadmix en de diepte van de initiële aankopen dienovereenkomstig gepland. ”

Macy’s zei dat de voorraden voor het kwartaal “op schema liggen om iets onder vorig jaar en halverwege de tienerjaren te liggen ten opzichte van 2019”. De magazijnen en achterkamers van veel retailers kwamen vorig jaar met een achterstand te zitten, nadat mensen tijdens de pandemische lockdowns massaal online aankopen deden en de COVID-19-stimulans vervaagde. Ondertussen bleven toeleveringsketens kieskeurig en stijgende prijzen tot 2022 dwongen klanten om meer uit te geven aan essentiële zaken, waardoor producten zoals grote apparaten en kleding onverkocht bleven.

Te midden van de voorraadshake-out die het gevolg was, gooiden retailers tijdens de feestdagen kortingen naar consumenten, uit angst dat stijgende prijzen voor basics de vraag naar niet-basics zouden schaden. Maar winkelketens hebben gemengde verwachtingen voor de vakantieperiode.

Toch zei Adobe donderdag dat de online verkoop de $ 210 miljard overtrof en de verwachtingen voor de feestdagen overtrof. Costco Wholesale Corp. rapporteerde een stijging van de verkopen in december, hoewel de online verkopen daalden.

Macy’s zei vrijdag dat de vraag naar kleding dit kwartaal nog steeds sterk was. De retailer zei dat zijn Bloomingdales-winkels ook “het beter bleven doen”.

Analisten zeggen dat stijgende prijzen ertoe hebben geleid dat klanten kieskeuriger zijn geworden over de kleding die ze kopen. Maar ze zeiden dat retailers, hoewel ze voorzichtig zijn met het komende jaar, zich over het algemeen niet voorbereiden op een recessie in 2023.

Plaats een reactie