De veiligste nieuwe auto’s van 2023

laatste update: 03-2023


Vorig jaar gingen 101 voertuigen naar huis met prijzen van het Insurance Institute for Highway Safety, waarvan er 65 de hoogste onderscheiding van het instituut verdienden: Top Safety Pick+. Dit jaar wonnen slechts 48 erkenningen en namen slechts 28 de hoofdprijs mee naar huis.

De reden? Een zwaardere zijdelingse crashtest en een test om te zien of voetgangerdetectiesystemen ’s nachts goed werken.

Amerika’s twee crashtestbureaus

Amerika is ongebruikelijk omdat het niet één maar twee agentschappen heeft die crashtests uitvoeren op bijna elke auto die in het land te koop is.

Een ervan is van de federale overheid. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) voert tests uit en beoordeelt auto’s op veiligheid op een schaal van 5 sterren.

Maar de verzekeringssector financiert een apart laboratorium dat zijn eigen crashtests uitvoert.

Verzekeringsmaatschappijen hebben er financieel belang bij om auto-ongevallen zo zeldzaam en veilig mogelijk te maken. Dus financiert een groep van hen hun eigen veiligheidsbureau dat zijn eigen reeks tests uitvoert: het Insurance Institute for Highway Safety of IIHS.

Insiders uit de industrie hebben de neiging om IIHS-tests te beoordelen als een veeleisendere norm. Voordat NHTSA haar criteria kan wijzigen, moet het openbare opmerkingen over elke voorgestelde wijziging accepteren en wijzigingen onderwerpen aan congresonderzoek. Dat betekent meestal minder nieuwe tests en kan betekenen dat tests worden afgezwakt door lobbyen van de industrie.

De IIHS kan echter haar normen aanscherpen wanneer zij denkt dat de stap gerechtvaardigd is. Het heeft alleen toestemming nodig van verzekeringsmaatschappijen, die willen dat de tests moeilijk te doorstaan ​​zijn.

Lezen: Zijn we getuige van de teloorgang van de betaalbare auto? Autofabrikanten hebben de budgetmarkt zo goed als verlaten.

Nieuwe zijdelingse botsproeven

Voor dit jaar betekent dat een zwaardere side-impact test.

Zij-aanrijdingen veroorzaken ongeveer een kwart van de verkeersdoden. De IIHS, die zijwaartse botsingen bestudeerde, concludeerde dat het bestaande testmodel de risico’s van de huidige ongevallen niet nauwkeurig weergaf. Het heeft een nieuwe crash-slee aangenomen die de hoogte en het gewicht van de vrachtwagens en SUV’s die op de huidige markt beter verkopen dan auto’s, beter simuleert.

Het verhoogde ook de snelheid van ongevallen, van 50 naar 37 mph, op basis van gegevens die de gemiddelde crash in de afgelopen jaren vertegenwoordigen.

Zoals verwacht hebben minder voertuigen de nieuwe, strengere test doorstaan.

Nachtelijke detectietests voor voetgangers

Het instituut introduceerde nieuwe tests voor automatische noodremsystemen die bedoeld zijn om voetgangers te detecteren en auto’s te helpen remmen om ze niet te raken. Nadat uit onderzoek van IIHS bleek dat veel van dergelijke systemen veel minder effectief zijn in situaties met weinig licht, introduceerde het instituut een nachttest.

Mis het niet: De kwaliteit van de auto gaat achteruit: dit zijn de merken met de meeste en de minste klachten, zo blijkt uit onderzoek

Nieuwe gunningscriteria

De IIHS reikt twee onderscheidingen uit aan voertuigen die goed presteren in de tests.

Het instituut kent een beoordeling toe van Goed, Aanvaardbaar, Marginaal of Slecht op basis van hoe goed elk voertuig gesimuleerde inzittenden beschermt bij elke crashtest. Het beoordeelt geautomatiseerde noodremtests op een andere schaal – Basis, Geavanceerd of Superieur – op basis van het feit of de auto met succes vertraagt ​​of stopt om te voorkomen dat hij een gesimuleerde voetganger raakt.

Om de zilveren medaille – Top Safety Pick – te verdienen, moet een voertuig de beoordeling Goed behalen bij frontale offsettests, Goed of Aanvaardbaar bij zijdelingse botsingstests en Geavanceerd of Superieur bij noodremsysteemtests overdag. Het moet ook koplampen hebben die het bureau beoordeelt als acceptabel of goed.

Om goud te verdienen — Top Safety Pick+ — moet een voertuig een goede score behalen in de zijdelingse botsingstest. Acceptabel is niet langer acceptabel. Het moet ook een score van Geavanceerd of Superieur behalen in nachtelijke noodremsysteemtests en dezelfde koplampnorm halen.

Zien: De meest en minst betrouwbare automerken, volgens Consumer Reports

De winnaars: Top Safety Pick+

Kleine auto’s

Middelgrote auto’s

  • Subaru Outback

  • Toyota TM,
    +0,21%
    Camry gebouwd na januari 2023

Grote luxe auto’s

Kleine SUV’s

  • Honda
    HMC,
    -0,37%
    CR-V

  • Honda HR-V

  • Lexus UX

  • Subaru Solterra (elektrisch) gebouwd na oktober 2022

Middelgrote SUV’s

  • Hyundai palissade

  • Laat 000270,
    -1,15%
    Telluride

  • Nissan NSANY,
    +0,55%
    verkenner

  • Subaru beklimming

  • Toyota Hooglander

  • Volkswagen ID.4 VWAGY,
    -0,26%
    (elektrisch)

Middelgrote luxe SUV’s

  • Acura MDX

  • Acura RDX

  • Infiniti QX60

  • Lexus NX

  • Lexus NX plug-in hybride

  • Lexus RX

  • Tesla TSLA,
    -2,01%
    Model Y (elektrisch)

  • Volvo XC90 VLVLY,
    +0,12%

  • Volvo XC90 Recharge (plug-in hybride)

Minibusjes

  • Honda Odyssee

  • Toyota Siena

Grote pick-ups

  • Riviaanse RIVN,
    +1,24%
    R1T dubbele cabine (elektrisch)

  • Toyota Tundra bemanningscabine

  • Toyota Tundra verlengde cabine

Zie ook: De 9 dingen die het meest waarschijnlijk van invloed zijn op uw autoverzekeringstarieven

De nummer twee: Top Safety Pick

Kleine auto’s

  • Honda Civic hatchback behalve Type R prestatievariant

  • Honda Civic-sedan

  • Mazda3 MZDAY,
    -0,42%
    hatchback

  • Mazda3 sedan

  • Toyota Corolla-hatchback

  • Toyota Corolla sedan

Middelgrote auto’s

  • Hyundai HYMTF,
    +2,83%
    Sonate gebouwd na december 2022

  • Subaru erfenis

Middelgrote luxe auto’s

Kleine SUV’s

  • Mazda CX-30

  • Mazda CX-5

  • Mazda CX-50

  • Nissan Schurk

  • Subaru FUJHY,
    -0,24%
    Boswachter

  • Toyota RAV4

  • Toyota RAV4 Prime (plug-in hybride)

  • toyota venza

Middelgrote SUV’s

  • doorwaadbare plaats F,
    -0,76%
    Ontdekkingsreiziger

  • Mazda CX-9

Plus: Deze auto’s zijn het meest ‘made in America’

Middelgrote luxe SUV’s

Dit verhaal liep oorspronkelijk verder KBB.com.

Plaats een reactie