De belangrijkste luchthaven van de Filipijnen haast zich om de normaliteit te herstellen na een stroomstoring door Reuters

laatste update: 01-2023


2/2

©Reuters. FILE FOTO: Een passagier die een gezichtsmasker en gelaatsscherm draagt ​​ter bescherming tegen de coronavirusziekte (COVID-19) loopt naar een balie op de internationale luchthaven Ninoy Aquino in Paranaque, Metro Manila, Filippijnen, 14 januari 2021. REUTERS/Eloi

2/2

MANILLA (Reuters) – De belangrijkste toegangspoort van de Filipijnen bleef maandag beperkt operationeel na een stroomstoring op nieuwjaarsdag die de luchtverkeersleiding schokte, waarbij de autoriteiten zich haastten om de volledige dienst te hervatten nadat meer dan 300 vluchten waren verstoord.

De verouderde internationale luchthaven Ninoy Aquino verwerkte maandag vroeg maximaal 15 aankomsten per uur vergeleken met 20 tijdens normale operaties, zei Cesar Chiong, algemeen directeur van de Manila International Airport Authority.

De storing was het gevolg van het ongekende falen van zowel primaire als secundaire stroomvoorzieningen, zei hij.

“Het zal ongeveer 72 uur duren voordat de luchtvaartmaatschappijen hun operaties hebben genormaliseerd”, vertelde Chiong aan de ANC-nieuwszender.

Zondag waren er 361 vluchten vertraagd, geannuleerd of omgeleid naar andere regionale luchthavens, waardoor ongeveer 65.000 passagiers werden getroffen, terwijl tal van andere vluchten moesten omleiden om het Filippijnse luchtruim te vermijden.

De nationale luchtvaartmaatschappij Philippine Airlines zei dat het herstelvluchten regelde vanuit de Verenigde Staten, Singapore en Maleisië en sommige vluchten omleidde naar binnenlandse luchthavens. Budgetmaatschappij Cebu Pacific annuleerde maandag 54 binnenlandse vluchten.

Chiong zei dat de luchthaven in 2018 zijn eigen stroomsysteem had ingevoerd, maar op zondag faalden zowel het hoofd- als het back-upsysteem.

Toen ze rechtstreeks op de reguliere commerciële elektriciteit waren aangesloten, ondervonden ze overspanning en stroompieken, voegde hij eraan toe, waardoor apparatuur, waaronder radar, communicatie, radio en internet, uitvielen.

De internationale luchthaven Ninoy Aquino werd eerder gerangschikt onder ’s werelds slechtste internationale gateways, met regelmatig terugkerende vluchtvertragingen en een geschiedenis van upgrades die werden uitgesteld of stopgezet als gevolg van geschillen tussen de luchthaven en aannemers.

De Filippijnen hopen de druk weg te nemen door miljardenluchthavens te bouwen in de omliggende provincies van Manilla, waaronder Cavite en ook in Bulacan, dat in 2027 operationeel moet worden.

Plaats een reactie