Citi Trends: ondergewaardeerd ondanks aanzienlijke verbeteringen in het bedrijf. (NASDAQ:CTRN)

laatste update: 11-2022


Bennett Raglin/Getty Images Entertainment

Beleggingsthesis

Vanwege de ongunstige economische situatie waarin Citi Trends (NASDAQ:CTRN) de afgelopen twee kwartalen heeft meegemaakt, is de winstgevendheid aanzienlijk gedaald en als gevolg daarvan is de aandelenkoers vanaf januari 2022 met meer dan 75% gedaald, maar het bedrijfsmodel is robuust en naarmate de inflatoire omgeving zich vestigt, zou het bedrijf zijn winstgevendheid terugkrijgen. In de loop van de periode is het aandeel redelijk ondergewaardeerd geworden, ondanks een aanzienlijke positieve ontwikkeling in het bedrijf in de afgelopen 2-3 jaar. En als het bedrijf zijn verdienvermogen terugkrijgt, blijft het aandeel niet op deze waardering; Citi Trends is een koop.

Bedrijfsgeschiedenis

Sinds de beursgang in 2005 heeft CTRN het aantal winkels consequent vergroot; op het moment van de beursgang had het bedrijf 212 winkels, die zijn gegroeid tot ongeveer 615 winkels tot het tweede kwartaal van 2022, wat neerkomt op een samengestelde jaarlijkse groei van ongeveer twee tot drie procent.

Ondanks de constante groei van het aantal winkels kon de winstgevendheid ook maar een beetje verbeteren; dit is de reden waarom CTRN sinds de IPO geen significant rendement voor zijn aandeelhouders heeft kunnen genereren. Maar het bedrijfsmodel was aantrekkelijk en zorgde voor een aanzienlijke cashflow. En door deze situatie te erkennen, kocht Macellum Capital in 2016 een aandeel in het bedrijf om de bedrijfsstrategie te wijzigen en waarde op de lange termijn te creëren.

Toetreding van Macellum Adviseurs GP

Macellum Capital is een van de langetermijnaandeelhouders van Citi Trends, Inc., in 2016 verwierf Macellum meer dan 3,9% van het belang in het bedrijf. Na verloop van tijd besefte Macellum dat ondanks vele jaren van operaties en een robuust bedrijfsmodel, het management geen herkenbare waarde voor hun aandeelhouders kon creëren; door de noodzaak te erkennen om de bedrijfsstrategieën in 2017 te veranderen, om de controle over de bedrijfsactiviteiten over te nemen Macellum benoemde Jonathan Duskin tot lid van de raad van bestuur, en van 2017 tot 2019 deed Duskin zijn best om de manier van bedrijfsactiviteiten te veranderen, met de komst van het bedrijf Duskin kreeg de langetermijnvisie en begon te voldoen aan zijn aandeelhouders, Duskin wilde wanhopig waarde creëren voor de aandeelhouders van het bedrijf en kwam met een initiatief zoals een terugkoopbeleid, op Spaans gerichte testwinkel en stelde een langetermijndoel vast, maar slaagde er niet in om bevredigende bedrijfsresultaten als gevolg van niet-naleving van de bestaande raad van bestuur, kwam Macellum in 2019 tot de overeenkomst met Citi Trends om de samenstelling van de raad van bestuur en het leidende team te wijzigen, wat leidde tot een substantiële verandering in managementposities en de bedrijfsstrategie van het bedrijf.

Met de verandering in het management veranderde ook de bedrijfsstrategie van Citi Trends. Met de visie van Duskin om waarde op de lange termijn te creëren, begon het nieuwe management te streven naar uitbreiding van de brutomarge, lagere afwaarderingen en begon het te snijden in onnodige kosten om de winstgevendheid van het bedrijf te vergroten.

winst-en verliesrekening

Resultatenrekening (jaarverslag)

Als gevolg van dergelijke initiatieven kunnen we zien dat de verkoopkosten en VAA-kosten de afgelopen drie jaar aanzienlijk zijn gedaald, wat heeft geleid tot een stijging van de nettomarge van 2,1% tot 6,3%.

Bovendien heeft het bedrijf de afgelopen jaren, als gevolg van het terugkoopbeleid, meer dan 40% van zijn uitstaande aandelen teruggekocht, wat enorme waarde heeft gecreëerd voor de aandeelhouders van CTRN.

Kracht in het bedrijfsmodel

Citi Trends streeft naar het aanbieden van modieuze merchandise van topkwaliteit tegen lage kosten door merchandise aan te bieden tegen een dagelijkse lage prijs, wat heeft geleid tot een sterke klantenloyaliteit en een hoge winkelfrequentie. Dit is de reden waarom het bedrijf geen enorm geld hoeft uit te geven aan advertenties, het grootste deel van de reclame wordt gedaan via mondreclame, wat CTRN helpt de bedrijfskosten te verlagen en koopwaar tegen een nog lagere prijs aan te bieden.

Bovendien heeft het bedrijf, vanwege de voldoende kasstroom die het bedrijf gedurende de periode heeft gegenereerd, niet afhankelijk hoeven zijn van externe bronnen zoals schulden en verwatering van het eigen vermogen om zijn activiteiten te financieren. de afgelopen 10 jaar moest het bedrijf alleen in de moeilijke economische omstandigheden gebruik maken van draaiende faciliteiten, en ondanks lage winstmarges heeft het bedrijf een sterke cashflow behouden vanwege het strikte werkkapitaalbeheer.

Het vermogen van Citi Trends om tegen lage kosten nieuwe winkels te openen, heeft het bedrijf geholpen de kosten op een efficiënt niveau te houden, aangezien de nieuw ontwikkelde winkel in het eerste volledige jaar van exploitatie een omzet van ongeveer $ 1,4 miljoen realiseerde en een investering van slechts $ 0,4 miljoen nodig had om bouw het uit. In FY 2021 kwam het management met een nieuw bijgewerkt winkelformaat genaamd “CTx” store, en volgens het management zal tegen het einde van fiscaal 2024 meer dan 50% van de winkels het nieuwe CTx-formaat hebben, wat de operationele efficiëntie zal verhogen en algemene marges.

Winkeltelling

Winkeltelling (jaarverslag)

Vanwege de sterke klantenbinding en de goede cashflow die door de winkels wordt gegenereerd, is het winkelsluitingspercentage van CTRN aanzienlijk lager dan bij andere concurrenten, wat het bedrijf veel geld bespaart en zijn concurrentievermogen vergroot.

Deze bovenstaande feiten geven het bedrijfsmodel van Citi Trends een enorme kracht ten opzichte van zijn concurrenten.

Huidige situatie

Zoals het management verklaarde in het recente gespreksverslag, worden klanten geconfronteerd met een van de meest uitdagende economische omgevingen in de geschiedenis; De inflatiedruk in hun huishoudelijke behoeften overtreft hun loongroei, en als gevolg van een dergelijke ongunstige economische situatie zijn de aankopen bij Citi Trends-winkels de afgelopen maanden aanzienlijk verminderd.

Kwartaaloverzicht:

Kwartaaloverzicht (Kwartaalbericht)

Vanaf Q1 FY 2022 begon de totale omzet van het bedrijf te dalen; tot het einde van het tweede kwartaal daalde de vergelijkbare omzet met 25% ten opzichte van vorig jaar. Dit leidde uiteindelijk tot een operationeel verlies, maar het bedrijf kon een nettowinst boeken door een eenmalige bate uit sale-leaseback-activiteit. Ook heeft de verminderde winstgevendheid de cashflow aanzienlijk beïnvloed en als gevolg van ongunstige marktomstandigheden moet het bedrijf een aantal toe te rekenen kosten terugbetalen. Dit heeft gevolgen voor de kasreserves van bedrijven, maar het bedrijf sluit het kwartaal af met $ 27 miljoen in contanten, elk toekomstig verlies of werkkapitaaldruk kan zijn kasreserves opslokken, en in dat geval zal het bedrijf afhankelijk moeten zijn van externe bronnen om zijn activiteiten te financieren . merk op dat, aangezien de kasstroom aanzienlijk is aangetast, het management de vooraf geplande investeringsuitgaven heeft stopgezet en de terugkoopactiviteiten heeft verminderd.

Het management verwacht een lage eencijferige stijging van de totale omzet in het tweede halfjaar in vergelijking met de totale omzet in het eerste halfjaar; voor het hele jaar betekent dit een daling van 8% tot 10% ten opzichte van het midden van de eerdere verwachting van $ 870 miljoen.

Het grootste probleem ligt in de huidige inflatoire omgeving, die de portemonnee van de consument onder druk zet. Als gevolg hiervan worden veel retailers zoals Tilly’s (TLYS) en Express (EXPR) ook geconfronteerd met een aanzienlijke vermindering van de winstgevendheid.

Risicofactoren

De belegger moet bedenken dat de loyaliteit van de klanten die het bedrijf de afgelopen tien jaar heeft genoten, te danken is aan de goedkope goederen die het bedrijf aan zijn klanten heeft geleverd, van oudsher gebruikte CTRN enorme kortingen aan zijn klanten, ongeveer 20 % tot 70% vergeleken met de normale prijs van warenhuizen en speciaalzaken, die in de loop van de periode een sterke klantenloyaliteit heeft gegenereerd, maar vanaf FY 2019, toen het nieuwe management in het bestuur kwam, probeert het bedrijf marge-uitbreiding te zoeken om de winstgevendheid te vergroten, die zal toenemen de totale productprijs en als gevolg daarvan kunnen klanten de alternatieve bron tegen dezelfde prijs vinden, wat de klantenloyaliteit aanzienlijk zal verminderen en om de klanten weer terug te winnen, moet het bedrijf mogelijk enorm veel geld uitgeven aan reclame, wat de winstmarges verder zal beïnvloeden.

In 2022 werd David N. Makuen de nieuwe CEO; zoals we kunnen zien, is de managementpositie de afgelopen jaren zo onstabiel geworden en verandert deze snel, wat van invloed kan zijn op de operationele strategie en langetermijndoelen.

Ook kunnen de huidige economische omstandigheden voor een langere tijd aanhouden, met als gevolg dat het bedrijf verliezen kan veroorzaken die de kasstroom beïnvloeden.

Conclusie

Met de intrede van Duskin aan boord is de bedrijfsvoering aanzienlijk verbeterd; in de afgelopen twee jaar is de cashflow aanzienlijk toegenomen met een verbetering van de nettowinstmarges.

P / E verhouding

PE-ratio (macrotrends.net)

Historisch gezien handelde het bedrijf voor meer dan 23 keer zijn winst, en dankzij de substantiële inkoop en marge-uitbreiding is de winst per aandeel de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid; naarmate de toestand normaliseert, zal het bedrijf een aanzienlijke verbetering van de winst zien.

De huidige marktwaarde van Citi Trends is bijna $154 miljoen; merk op dat het bedrijf in 2020 een cashflow van ongeveer $ 110 miljoen produceerde, volgens de financiële prestaties van FY 2020 handelt het bedrijf momenteel tegen slechts 7,8 keer zijn winst en ongeveer 1,5 keer zijn CFO, wat aanzienlijk ondergewaardeerd lijkt. En met het effect van de strategie van het management, verdere terugkopen en marge-uitbreiding, is een substantiële groei te zien in de winst van het bedrijf; CTRN is een koop.

Plaats een reactie