Chauffeurs van Uber en Instacart zijn bang om te verliezen als een recessie de toestroom van gig-werkers aanwakkert in 2023

laatste update: 02-2023


Als een mogelijke recessie en hogere werkloosheid dit jaar leiden tot een instroom van nieuwe gig-werkers, zoals sommige analisten voorspellen, maken bestaande taxichauffeurs en bezorgers zich zorgen dat dit minder werk voor hen zal betekenen.

Meer concurrentie van andere werknemers zal de niet-ideale werkomstandigheden en lage lonen verergeren waar app-gebaseerde gig-werkers al mee te maken hebben, vertelden sommige werknemers deze week aan MarketWatch.

“Dat betekent natuurlijk dat er voor iedereen minder bestellingen en batches beschikbaar zijn”, zei Melissa, een gig-medewerker die winkelt voor Shipt en Instacart in Charleston, SC, en vroeg haar achternaam niet te gebruiken. Maar ze voegde eraan toe dat ze “helemaal begrijpt” dat mensen een eventueel verloren inkomen willen goedmaken.

“Ik neem het ze niet persoonlijk kwalijk, want ze proberen gewoon hun rekeningen te betalen,” zei Melissa. “Maar ze zullen waarschijnlijk niet veel geld verdienen, en de mensen die het al doen, zullen minder geld verdienen.”

In een notitie die deze week is gepubliceerd, schatten analisten van Bank of America dat maar liefst 450.000 nieuwe chauffeurs naar Uber Technologies Inc. zouden kunnen komen. UBER,
-1,39%
en Lyft Inc. LYFT,
-1,13%
dit jaar, en dat 600.000 nieuwe koeriers DoorDash Inc. en Uber Eats een kans zouden kunnen geven. De analisten zeiden dat een toename van het arbeidsaanbod mogelijke dalingen in de ride-hailing- en bezorgactiviteiten van de bedrijven als gevolg van een verslechterende economie zou kunnen compenseren.

Dat zou allemaal een zilveren voering kunnen betekenen voor de bedrijven die geen geld hoeven uit te geven om gig-werknemers naar hun platformen te lokken, een tegenslag voor bestaande gig-werknemers en een mogelijk ongelijke ervaring voor klanten.

Aan de ene kant, als er meer Shipt- en Instacart-shoppers beschikbaar zijn, zullen de bestellingen van klanten waarschijnlijk sneller worden afgehandeld, zei Melissa.

Aan de andere kant kan de kwaliteit van de dienstverlening eronder lijden. Nieuwe klanten doen het doorgaans niet zo goed als degenen die het al langer doen, zei ze. Ze gaf een voorbeeld: “Meer ervaren shoppers zullen weten dat ze geïsoleerde zakken moeten gebruiken en de diepvriesproducten later moeten ophalen”, zei Melissa, zodat klanten niet hoeven te klagen dat diepvriesproducten gesmolten worden afgeleverd. Dat betekent ook dat Instacart of Shipt geen terugbetalingen hoeven te doen, zei ze.

Ze zei ook dat nieuwere shoppers bereid zullen zijn om lagerbetaalde optredens aan te nemen, terwijl shoppers die het al langer doen, misschien gewoon verder gaan. Daar rekenen de bedrijven op, zei Melissa: “De churn is opzettelijk en gunstig voor de bedrijven.”

Shelly Steward, directeur van het Future of Work Initiative van het Aspen Institute, vertelde MarketWatch dat ze deze cyclus eerder heeft gezien.

“App-gebaseerd werk werd geïntroduceerd tijdens de Grote Recessie, toen het een bron van snel inkomen opleverde in een moeilijke economie”, zei ze, eraan toevoegend dat de omzet in gig-werk hoog is. “Meer mensen die aan de apps werken, vertaalt zich echter in lagere lonen, waardoor de omzet waarschijnlijk nog meer zal stijgen.”

De bedrijven hebben gezegd dat een meerderheid van hun werknemers gig-werk gebruikt voor aanvullend inkomen, en dat de meesten van hen het werk in deeltijd doen. Ze prijzen gig-werk aan als een flexibele manier om snel geld te verdienen.

De voedselbezorging, waarvan de omzet aan het begin van de pandemie een hoge vlucht nam, begint een groeivertraging te zien. Een mogelijk gevolg hiervan is te veel koeriers en te weinig leveringen om rond te gaan.

Maar sommige analisten blijven optimistisch over de bezorgactiviteiten: “De gewoonte raakt steeds meer ingebakken bij mensen”, zegt Justin Post, de analist van de Bank of America Securities die de notitie schreef over de verwachte toevloed van nieuwe gig-werkers.

‘Het is het nu nauwelijks waard. Dus als er meer coureurs binnenkomen, is dat het zeker niet waard.’


— Rhe, een Uber-chauffeur in Houston

Aan de kant van de ride-hailing herhaalde de in Cleveland wonende chauffeur Rob, die MarketWatch ook vroeg zijn achternaam niet te gebruiken, enkele van Melissa’s gedachten. Hij voorspelde dat een aantal nieuwere chauffeurs oude chauffeurs aan de kant zouden kunnen schuiven omdat, zei hij, sommige oude chauffeurs niet langer bereid zijn om een ​​lager loon van Uber en Lyft te accepteren.

“Hoe meer chauffeurs ze aan boord brengen, ze vervangen alleen degenen die afhaken”, zegt Rob, die voor beide bedrijven rijdt. “Nieuwe chauffeurs weten niet anders”, zei hij, eraan toevoegend dat hij denkt dat nieuwe chauffeurs zullen stoppen als ze beseffen dat ze niet zoveel verdienen als de bedrijven hebben geadverteerd – vooral, zoals hij zei, omdat de inkomsten van chauffeurs de laatste tijd zijn gedaald. .

Als voorbeeld deelde hij een screenshot van een recent optreden waarin hij $ 27 verdiende voor een reis van 46 mijl die twee uur van zijn tijd in beslag nam omdat hij op de terugweg geen passagier had. Een ander screenshot dat hij deelde, toonde een reis van 12 mijl in de zomer, die 20 minuten duurde en hem $ 37 opleverde.

“Het is zover gekomen dat het belachelijk is”, zei hij. Rekening houdend met uitgaven zoals benzine en kilometers, “realistisch gezien heb je geluk dat je $ 15 per uur verdient”, voegde Rob eraan toe.

Rhe, een Uber-chauffeur in Houston die vroeg om haar achternaam niet te gebruiken, heeft een soortgelijke ervaring gehad. Ze doet al twee jaar aan ride-hailing en zei dat haar inkomsten ook zijn gedaald. Ook zei ze dat haar markt al verzadigd is.

“Afgelopen Thanksgiving was erg lucratief”, zei ze. ‘Deze Thanksgiving hebben ze ons gestuurd [drivers] allemaal naar het vliegveld. We zaten daar drie of vier uur om een ​​rit van $ 20 te krijgen.

Als het loon zo laag blijft en ze nog meer concurrentie ziet voor reizen, zei Rhe dat ze misschien zou stoppen met autorijden, daarbij verwijzend naar de hogere verzekeringskosten en ook de slijtage van haar auto. Ze heeft andere banen, maar rijdt om extra geld te verdienen.

‘Het is het nu nauwelijks waard,’ zei ze. “Dus als er meer coureurs binnenkomen, zal het het zeker niet waard zijn.”

Tijdens hun gesprekken met analisten over het derde kwartaal in november zeiden leidinggevenden van Uber en Lyft dat chauffeurs op hun platforms gemiddeld respectievelijk $ 36 per uur en $ 35 per uur verdienden.

MarketWatch nam contact op met Uber, Lyft, DoorDash, Instacart en Shipt om te vragen of ze het onboarden van nieuwe werknemers beperken wanneer een markt genoeg werknemers heeft.

Een woordvoerster van Instacart zei dat het bedrijf met 600.000 klanten stabiel blijft en dat het wachtlijsten heeft op plaatsen waar het aantal klanten overeenkomt met de vraag.

Een woordvoerder van DoorDash zei dat het bedrijf op bepaalde locaties een wachtlijst voor zijn werknemers implementeert en hen op de hoogte stelt wanneer er plekken beschikbaar komen.

De andere bedrijven hebben geen reactie gegeven.

De wachtlijst helpt ook bij wat de DoorDash-woordvoerder churn-degradatie noemde: “We zijn dankbaar voor de hoogwaardige service [Dashers] onze gemeenschappen elke dag voorzien”, zei hij.

Behalve DoorDash hebben de andere bedrijven geen verzoeken om commentaar teruggestuurd over de effecten die een stormloop van nieuwe werknemers zou kunnen hebben op de klantenservice.

Plaats een reactie