Boeing 737 MAX maakt eerste passagiersvlucht in China sinds maart 2019 Door Reuters

laatste update: 02-2023



©Reuters. FILE FOTO: Het Boeing-logo wordt weergegeven op een scherm op de New York Stock Exchange (NYSE) in New York, VS, 7 augustus 2019. REUTERS/Brendan McDermid

Door Sophie Yu en Jamie Freed

BEIJING/SYDNEY (Reuters) – Een Boeing (NYSE:) Co 737 MAX maakte vrijdag zijn eerste passagiersvlucht in China in bijna vier jaar, een belangrijke mijlpaal in de poging van de Amerikaanse vliegtuigbouwer om zijn activiteiten in de op één na grootste luchtvaart ter wereld weer op te bouwen markt.

De binnenlandse vlucht van China Southern Airlines Co Ltd van Guangzhou naar Zhengzhou vertrok om 0445 GMT met een MAX-vliegtuig, volgens FlightRadar24, de website voor het volgen van vluchten.

Het best verkochte Boeing-model werd in maart 2019 aan de grond gehouden na dodelijke crashes in Indonesië en Ethiopië, maar werd vanaf eind 2020 over de hele wereld weer in gebruik genomen na aanpassingen aan het vliegtuig en de pilotenopleiding.

“Boeing blijft samenwerken met wereldwijde toezichthouders en klanten om de 737 MAX veilig terug te brengen naar de hele wereld”, aldus de vliegtuigbouwer. De aandelen van het bedrijf daalden ongeveer 0,5% in de premarket-handel in de VS.

China is de laatste grote markt die weer met de MAX vliegt te midden van aanhoudende handelsspanningen met de Verenigde Staten, en de terugkeer komt naarmate de vraag naar binnenlandse reizen herstelt nadat China het nul-COVID-beleid heeft opgegeven.

Buitenlandse luchtvaartmaatschappijen begonnen in oktober 2022 met de MAX naar China te vliegen, als teken dat het eerste land dat het model aan de grond hield na de crashes zijn beleid versoepelde.

China Southern plande een terugkeer naar commerciële dienst voor de 737 MAX in oktober 2022, maar gebruikte deze niet op de geplande vluchten.

De luchtvaartmaatschappij reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar.

TOP CHINESE KLANT

Chinese luchtvaartmaatschappijen hadden 97 van de narrowbody-vliegtuigen vóór de gronding, volgens Cirium-gegevens in 2019. China Southern is de grootste Chinese klant voor het model, met 50 in bestelling, waarvan er 34 zijn geleverd.

Boeing zei in oktober dat het nog eens 138 vliegtuigen had laten bouwen voor Chinese luchtvaartmaatschappijen die in de Verenigde Staten wachtten op levering. Het zei dat het was begonnen met het opnieuw op de markt brengen van de jets aan andere luchtvaartmaatschappijen, aangezien er geen concrete tekenen waren dat Chinese luchtvaartmaatschappijen de vliegtuigen op korte termijn zouden accepteren.

De binnenlandse luchtvaartmarkt van China stond in 2022 onder druk vanwege sporadische lockdowns die bedoeld waren om COVID-19 te vernietigen, maar de vraag stijgt nu de COVID-controles zijn stopgezet.

Citi-analist Jason Gursky zei dat de terugkeer van de MAX de eerste stap was voor Boeing in het normaliseren van zijn activiteiten in China, en de deur kan openen voor leveringen van nieuwe vliegtuigen.

“Boeing suggereerde op zijn investeerdersdag in november 2022 dat zijn financiële doelstellingen voor de lange termijn niet de levering van nieuwe vliegtuigen aan China overwegen”, zei hij woensdag in een notitie aan klanten, eraan toevoegend dat een verandering in die situatie zijn doelstellingen aanzienlijk zou verlagen. riskant.

Boeing loopt ver achter op Airbus SE (OTC:) wat betreft leveringen aan ’s werelds grootste vliegtuigmarkt, grotendeels vanwege het aan de grond houden van de MAX.

In 2022 leverde Boeing acht vliegtuigen aan China, terwijl Airbus er meer dan 100 afleverde.

Boeing heeft sinds 2017 vrijwel geen nieuwe bestellingen meer uit China, terwijl staatsluchtvaartmaatschappijen vorig jaar een mega-order plaatsten voor bijna 300 Airbus-vliegtuigen.

Beide westerse fabrikanten staan ​​ook voor een nieuwe uitdaging op de markt door de in China gemaakte C919 narrowbody-jet die vorig jaar werd gecertificeerd, hoewel het tijd zal kosten om de productie op te voeren.

Plaats een reactie