laatste update: 02-2023
nicolas_/E+ via Getty Images
Affirm verliest mogelijk binnenkort zijn leidende marktaandeel
Posities bevestigen (NASDAQ:AFRM) heeft mogelijk zijn samenwerking met Amazon (AMZN) in augustus 2021 met een grote knal aangekondigd, vooral gestimuleerd door de upgrade aan een exclusieve BNPL-serviceprovider tot en met januari 2023. Het betalingsplatform van de eerste is sindsdien op dezelfde manier ingebed in de Amerikaanse digitale portemonnee van Amazon Pay, wat suggereert dat het enorm bekend is bij de Prime-leden van de e-commercegigant.
Dit is van belang, aangezien AMZN de leidende speler blijft op de Amerikaanse e-commercemarkt, met 37,8% van het marktaandeel in juni 2022. Het bedrijf heeft met name 163,5 miljoen US Prime-leden vanaf 2022, met een abonnementsprijs van $ 14,99 per maand of $ 139 per jaar. Ondanks de vermeende aangescherpte discretionaire uitgaven in de afgelopen kwartalen, kozen meer Amerikaanse consumenten medio 2022 voor 77% voor Amazon Prime, vergeleken met 68% in 2021, en 69% verkiest het browsen op het e-commerceplatform boven slechts 54 % in 2021. 90% van de plakkerigheid van de consument wordt ook toegeschreven aan de aantrekkelijke Prime Day-kortingen en gratis tweedaagse verzendfaciliteiten van het bedrijf.
Nu AFRM op zoek is naar een agressieve uitbreiding van zijn gebruikersbestand en bruto handelsvolume [GMV], is het geen wonder dat het genereus is geweest met AMZN, door de laatste twee tranches van warrants te geven. Tot op heden was $ 281 miljoen aan uitgaven geregistreerd die waren toegeschreven aan de e-commercegigant. Interessant is dat het BNPL-bedrijf verwacht tot $ 133,5 miljoen aan economisch voordeel te realiseren gedurende de 3,2 jaar van de commerciële overeenkomst. Ervan uitgaande dat dit het geval is, kijken we naar een geschatte afloop van het partnerschap tegen eind 2024, zo niet verder verlengd.
Op basis van deze voorwaarden kan AFRM waarschijnlijk een langdurige BNPL-partner van de e-commercegigant blijven, hoewel het nog te bezien is of de exclusiviteit vanaf januari 2023 kan worden verlengd. Ervan uitgaande dat dit niet het geval is, kunnen we ondanks de vroege successen tot nu toe een opmerkelijke tegenwind zien in de voorwaartse groei en de onboarding van de consument.
In de tussentijd ziet de samenwerking van AFRM met Walmart (WMT) er ook wankel uit, aangezien de fintech-onderneming van laatstgenoemde, One, naar verluidt vanaf 2023 een vergelijkbare BNPL-service via de retailer aanbiedt. Dit komt bovenop de eerdere bankrekeningen die sinds oktober 2022 aan de 1,7 miljoen werknemers van de retailer werden aangeboden. Voorlopig rapporteert WMT slechts een minimale e-commerce-bijdrage van ~ 12% aan de in de VS gevestigde inkomsten van $ 412,1 miljard over de LTM. Het aantal is echter met grote sprongen gegroeid in vergelijking met de ~ 5% die in 2019 werd gerapporteerd. Bovendien, aangezien AFRM-gebruikers het meest hebben uitgegeven bij WMT en AMZN tijdens de recente Black Friday/Cyber Monday in 2022, is het duidelijk dat Iemands BNPL kan de zaken van AFRM in de toekomst kannibaliseren.
Ondertussen heeft het bedrijf sinds de aankondiging van de meerdere partnerschappen van AFRM, waaronder onder andere Peloton (PTON), Shopify (SHOP), Booking (BKNG), een uitstekende groei in GMV met 62% op jaarbasis tot $ 4,38 miljard in FQ1’23. Actieve consumenten zijn op natuurlijke wijze met 69% joj gestegen tot 14,7 miljoen tegelijkertijd, met een gemiddelde transactiegroei per actieve consument van respectievelijk 43,4% joj tot 3,3.
Daarom is het niet verwonderlijk dat de kwartaalomzet van AFRM in het laatste kwartaal ook met 34,2% op jaarbasis is gestegen tot $ 362 miljoen, wat wijst op een enorme wind in de rug bij de onboarding en uitgaven van consumenten. We denken dat een deel van het succes wordt toegeschreven aan AMZN, WMT en SHOP, die uitstekende verkopen/GMV rapporteerden van respectievelijk $ 502,1 miljard, $ 600,1 miljard en $ 190,4 miljard in de afgelopen twaalf maanden.
Bovendien merken marktanalisten op dat AFRM vanaf oktober 2022 gedurende acht opeenvolgende maanden de meest gebruikte BNPL-app in de VS blijft. Het platform heeft gemiddeld 2,9 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, een groei met 81,2% op jaarbasis, deels toe te schrijven aan de groeiende app-downloads van 30% in Q3’22, tegen 25% in Q2’22. Met name zijn directe concurrent, Klarna (KLAR), registreerde een contrasterende daling van 40,6% in Q2’22 tot 27,5% in Q3’22. Het is duidelijk dat de agressieve marktgreep van eerstgenoemde een groot succes is geweest.
We blijven ons echter zorgen maken over de minimale winstgevendheid van AFRM, ondanks de verbeterende brutomarges. In FQ1’23 rapporteerde het bedrijf uitstekende brutomarges van 50,4%, een groei met 8,8 procentpunten op jaarbasis. De operationele marges zijn echter ook gedaald met -17,9 punten op jaarbasis tot -79,5%. Het wordt met name gedeeltelijk toegeschreven aan de verhoogde op aandelen gebaseerde vergoeding van $ 417,61 miljoen ten opzichte van de LTM, die achtereenvolgens met 10% groeide. Uiteraard zouden IPO-investeerders sinds januari 2021 ook met 24,6% zijn verwaterd, nog verergerd door de meerdere warrants die zijn uitgegeven aan AMZN en SHOP.
Nu marktanalisten verwachten dat AFRM tegen FY2025 een winst per aandeel van – $ 1,75 zal opleveren, is het geen wonder dat het aandeel nog steeds een verhoogde korte rente van 14,14% heeft, ondanks de catastrofale daling van -93,1% sinds november 2021.
Dus, is AFRM-aandelen een koopverkopen of vasthouden?
AFRM 1Y EV/omzet en P/E waarderingen
S&P Kapitaal IQ
AFRM handelt momenteel tegen een EV/NTM-omzet van 3,17x en een NTM P/E van -3,22x, lager dan het gemiddelde over 2 jaar van respectievelijk 14,44x en -67,01x. Hoewel zijn GMV- en consumentenbestand organisch kan groeien, valt nog te bezien hoe het bedrijf het hoofd zal bieden als zijn bestaande partnerschappen met AMZN en WMT vanaf 2023 worden verbroken.
Alleen de tijd zal het leren, aangezien het consumentenbestand van AFRM naar verluidt ook meer kans heeft om in gebreke te blijven met zogenaamd lagere kredietscores van> 550 die worden geaccepteerd, in tegenstelling tot SoFi’s (SOFI) strengere score van> 650. Het is dan ook niet verwonderlijk dat eerstgenoemde in het laatste kwartaal tot $ 191,5 miljoen/7,1% van zijn leningen achterstallig rapporteerde, tegen het gewogen gemiddelde van 5% van laatstgenoemde. We denken dat de outperformance heeft bijgedragen aan de oogstrelende NTM P/E van SOFI van -53,26x, ondanks de piekrecessievrees.
We moeten echter ook benadrukken dat de BNPL-ruimte speculatief blijft, aangezien deze zich voornamelijk richt op consumenten met lagere kredietscores. Er is een reden waarom de Bank of America over het algemeen een score van >750 vereist voor het aanvragen van creditcards, aangezien dit rechtstreeks wordt toegeschreven aan het vermogen van de consument om zijn leningen terug te betalen.
Zelfs toezichthouders, Consumer Financial Protection Bureau [CFPB], maken zich steeds meer zorgen over de enorme penetratie van BNPL, aangezien het een “potentieel is voor schuldaccumulatie en overmatige uitbreiding”. Dit verklaart waarom late betalingen en kosten steeds vaker voorkomen bij BNPL-consumenten met 42% in 2022, tegen 10,5% in 2021 en 7,8% in 2020.
AFRM 2Y aandelenkoers
Alfa zoeken
Vanwege het gebrek aan winstgevendheid van AFRM tot en met FY2025, is het natuurlijk moeilijk om een koersdoel op het aandeel te plaatsen. Er zijn ook minimale winden in de rug voor herstel, aangezien de recente notulen van de Fed suggereren dat de eindtarieven tegen medio 2023 met meer dan 5% moeten worden verhoogd. Tot slot kan een spil pas vanaf 2024 plaatsvinden. Als gevolg hiervan kunnen de aanhoudende rentepijnen het uitdagende financieringsklimaat en het bearish marktsentiment op korte termijn verder beïnvloeden.
Vanwege de minimale winstgevendheid, verhoogde SBC-kosten en het ontbreken van een slotgracht, kan de AFRM-voorraad helaas tot 2023 blijven dalen. Daarom geven we er de voorkeur aan om het aandeel als Hold te beoordelen, omdat er naar onze mening een minimale veiligheidsmarge is.