Analyse – Sommige tarieven voor zeescheepvaart storten in, maar echte prijsverlaging is nog maanden weg Door Reuters

laatste update: 02-2023


2/2

©Reuters. BESTANDSFOTO: Een containerschip wordt getoond in de haven van Los Angeles in Los Angeles, Californië, VS op 22 november 2021. REUTERS/Mike Blake

2/2

Door Lisa Baertlein

LOS ANGELES (Reuters) – Prijzen in het meest volatiele segment van de zeescheepvaart storten in, maar topretailers zoals Walmart (NYSE:) en Doe-het-zelf-zaak (NYSE:) mogen geen verlichting verwachten tot het heronderhandelingsseizoen van de lentecontracten, aldus experts uit de industrie.

Spottarieven, die ergens tussen de 10% en 40% van de zeecontainerzendingen dekken en worden beschouwd als een belangrijke indicator van de gezondheid van de sector, zijn in vrije val nu de recessie opdoemt en de door pandemie aangewakkerde Amerikaanse importzeepbel leegloopt.

Volgens vrachtboekingsplatform Freightos zijn de kosten voor het verzenden van een container van Azië naar de Verenigde Staten op de vraaggevoelige spotmarkt met meer dan 80% gedaald ten opzichte van de piek in september boven de $ 20.000 voor een 40-voets container.

GRAPHIC-zeevaarttarieven in retraite https://www.reuters.com/graphics/USA-SUPPLYCHAIN/SHIPPING/xmvjklgbgpr/chart.png

Grote vervoerders zoals Mediterranean Shipping Co (MSC) en AP Moller-Maersk verwachten ook de levering van honderden nieuwe containerschepen, wat het risico vergroot, aangezien vervoerders al meer schepen hebben dan ze nodig hebben om aan de krimpende vraag te voldoen.

“Er is een gevoel van terugverdientijd in de markt na de COVID-jaren, waarin vervoerders de absolute controle hadden”, zegt Peter Sand, hoofdanalist bij het benchmarkplatform voor lucht- en zeevrachttarieven Xeneta.

Desalniettemin zullen topklanten zoals Walmart, Home Depot en Amazon.com (NASDAQ:) niet noodzakelijkerwijs voorwaarden dicteren tijdens contractbesprekingen die doorgaans rond mei plaatsvinden, aldus experts.

Dit komt deels omdat verladers die jaarlijks duizenden containers verplaatsen, voorspelbare prijzen willen.

Grote verladers “gaan hun inkoopseizoen in … willen weten wat hun vracht gaat kosten. Ze zijn niet geïnteresseerd in het spelen van de (spot)markt” door te winkelen voor lagere tarieven, zei verzendexpert John McCown.

Tegelijkertijd vertelden Maersk en andere vervoerders aan investeerders dat ze de tarieven zouden blijven verhogen door reizen te annuleren om aan de krimpende vraag te voldoen. Ze slopen ook kleine, oude “roestbakken” om de capaciteit te verminderen.

Dat betekent dat shoppers nog wat langer last zullen hebben van hogere prijzen, aldus experts.

“De Amerikaanse consument moet niet verwachten dat dit tot enorme prijsverlagingen gaat leiden. Dat gaat gewoon niet gebeuren”, zegt Jason Miller, universitair hoofddocent supply chain management aan de Michigan State University.

‘UITSTEKEND UIT’

Vervoerders verhoogden tarieven en behaalden recordwinsten tijdens de pandemische scheepvaartstijging als gevolg van een piek in de vraag naar verzenddiensten. Veel vervoerders gaven prioriteit aan ladingen met hogere spottarieven en stuitten op containers van overboekte schepen, wat leidde tot een toename van het gebruik van de spotmarkt.

Deze trend begon echter tegen het einde van vorig jaar te verschuiven als gevolg van een daling van de invoer van detailhandelgoederen zoals meubels, apparaten en kleding.

De CEO van containerrederij Ocean Network Express, Jeremy Nixon, zei in december dat de spottarieven op korte termijn “uitbodemen”.

Ondertussen eindigden de langetermijncontracttarieven in 2022 ongeveer 20% lager dan de pandemische piek van meer dan $ 8.000 per container, volgens maritiem adviesbureau Drewry, dat verwacht dat de contracttarieven in 2023 zullen halveren. Die prognose zou de tarieven op ongeveer $ 3.200 brengen, tegenover de pre-pandemisch tarief van ongeveer $ 1.500.

Verschillende factoren kunnen de contracttarieven voor de langere termijn ondersteunen, waaronder onrust door de COVID-uitbraak in China, oorlog in Oekraïne en hoge arbeidskosten.

Steve Schult, vice-president van de amandelteeltcoöperatie Blue Diamond Growers, wedt dat de contracttarieven niet zullen terugkeren naar het niveau van vóór COVID.

“Het is een soort inflatie,” zei hij. “Het gaat nooit echt helemaal terug naar beneden.”

Plaats een reactie